اول مرداد در آینه تاریخ معاصر
نوشته شده توسط : ipxrxt

1 مرداد 1367

عملیات لبیك یا خمینی با رمز 'فنای فی اللَّه' در منطقه عمومی خوزستان، در شرق كارون، از سوی سپاه پاسداران آغاز شد.

1 مرداد 1364

عملیات قدس 4 با رمز'یا محمد رسول الله(ص)' در محل دریاچه ام‌النعاج در منطقه عملیاتی هورالهویزه ـ محور جنوبی جنگ (درجنوب شرقی العماره9) آغاز شد. این عملیات با اهدافی چون انهدام نیروی پدافندی دشمن، آزاد‌سازی 150 كیلومتر مربع از دریاچه و تسلط بر بخشی دیگر از هور الهویزه و نزدیكی به بخشی از خشكی‌های شرق دجله در منطقه‌ای به گستردگی 160 كیلومتر مربع به اجرا گذاشته شد.

1 مرداد 1357

آیت‏اللَّه 'علی بن ابراهیم معصومی' معروف به آخوند 'حاج ملاعلی همدانی' مرجع، عالم بزرگوار و زعیم حوزه علمیه همدان و صاحب آثار اربعین حدیث، رساله‏ای در اجتهاد و تقلید، رساله در قاعده لاضرر و رساله‏ای در حبط و تكفیر درگذشت.

1 مرداد 1354

دو گردان از نیروی زمینی ایران به منظور استقرار در بلندی‌های جولان در چهارچوب نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به آن منطقه اعزام شدند. این سیاست فرا مرزی محمدرضا پهلوی در دوران حكومتش دقیقا در راستای منافع جهان غرب بود.

1 مرداد 1349

امام خمینی‌(ره‌) در نامه‌ای به دانشجویان ایرانی مقیم كانادا با اشاره به جزوه‌ای خلاف واقع و غیرمستند كه در رابطه با قیام 15 خرداد از سوی آنان منتشر شده بود، با بیانی روشنگرانه فرمودند: 'شماجوانان تحصیل كرده وظیفه خطیری دارید، وظیفه شناساندن اسلام به جوامع بشری چه از نظر طرز حكومت و بسط عدالت‌....'.

1 مرداد 1339

'محمدرضا پهلوی' در مصاحبه ای با 'عبدالرحمن فرامرزی' سردبیر روزنامه كیهان گفت: 'شناسایی اسرائیل سابقاً صورت گرفته و امر تازه‌‌ای نیست'.

1 مرداد 1339

كنسولگری های ایران در تل‌آویو و قدس پس از 9 سال بازگشایی شد.

1 مرداد 1322

سپهبد 'رزم‌آرا' به ریاست ستاد ارتش منصوب شد. در آن هنگام، اكثریت قریب به اتفاق امرای ارتش، ارشدتر از او بودند و او تنها چند ماهی در آن سمت باقی ماند. رزم‌آرا بعد از ملاقات با وابستگان نظامی كشورهای متفق، ضمن انتقاد از رویه‌ی آن‌ها از ریاست ستاد ارتش استعفا داد و بدین طریق عده‌ای را بر طرفداران خود افزود. پس از استعفا او، فرمانده‌ دانشكده‌ افسری شد.

1 مرداد 1322

وزارت امور خارجه در بخشنامه‌ای به نمایندگی‌های ایران در خارج اعلام كرد چون از سوی مجلس شورای ملی اختیارات زیادی به دكتر 'میلسپو' (رییس كل دارایی) داده شده‌، وی مایل است رونوشت گزارش های اقتصادی نمایندگان دولت ایران در خارج برایش ارسال شود.

1 مرداد 1314

نخستین دوره آموزشی دانشكده افسری زیر نظر افسران فرانسوی در محل دانشكده افسری گشایش یافت‌.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: مردم , قدیمی , آب ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: