تاجیكستان تا سال 2014 معادل 3.8میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید انجام می دهد
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری 'اوستا'، بخش عمده این منابع صرف توسعه نیروگاه های برق آبی با هدف افزایش توان تولید برق، گسترش زیربناهای جاده ای و حمل و نقلی، تاسیسات و زیرساخت های آبیاری و تامین آب آشامیدنی سالم برای روستاها خواهد شد.

مبلغ سه میلیارد و یكصد میلیون دلار از این میزان تسهیلات، 296 میلیون دلار آن كمك های بلاعوض و 271 میلیون و یكصد هزار دلار دیگر از محل بودجه دولت برای اجرای این پروژه ها تامین خواهد شد.

معادل یك میلیارد و 400 میلیون دلار از این میزان در بخش افزایش تولید انرژی، حدود یك میلیارد و 900 میلیون دلار یا 49.1 درصد آن در بخش حمل و نقل و توسعه راهها و بالغ بر 257 میلیون دلار از این میزان نیز صرف ایجاد تاسیسات و زیرساخت ها و توسعه شبكه های آبیاری روستایی خواهد شد.

به هر حال كارشناسان بانك جهانی معتقدند با وجود تلاش تاجیكستان برای از بین بردن پیامدهای بحران مالی در2 سال اخیر، این كشور همچنان از كشورهای فقیر دنیا محسوب می شود.

فقدان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی از دلایل ركود در اقتصاد تاجیكستان اعلام و تاكید شده برای افزایش سرمایه گذاری باید زمینه حضور بیشتر بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی این كشور فراهم شود.

بانك جهانی به عنوان یك نهاد مالی بین المللی، تحقق گسترش سرمایه‌گذاری در تاجیكستان را منوط به خصوصی كردن شركت‌های آلومینیوم و برق می‌داند.

به هر حال میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2010 میلادی تنها 16 میلیون دلار بوده كه كمتر از كمك خیریه 400 میلیون دلاری در سال 2009 و دو میلیارد دلار ارز ارسال شده از سوی كارگران مهاجر در كشورهای دیگر به تاجیكستان در سال 2010 است.

تاجیكستان طرح های مربوط به انرژی، صنایع، كشاورزی، گردشگری و حمل و نقل را از جمله زمینه هایی اعلام كرده كه سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی می توانند در آن بخش ها فعالیت كنند.

بنابر گزارش كمیته سرمایه گذاری و اموال دولتی تاجیكستان ،رقم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در طول سال گذشته در این كشور، 760میلیون دلار بوده است.

آساق**ه.ص**1558 **1575





:: برچسب‌ها: جشن تولد ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: