جذب سرمایه گذار خارجی فرصتی برای عبور از تحریم ها
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش ایرنا، بدون شك دستیابی به رشد بلند مدت و مداوم اقتصادی در هر كشور، با تجهیز و تخصیص بهینه منابع سرمایه گذاری در اقتصاد ملی آن جامعه امكان پذیر است كه شامل افزایش موجودی كالاهای سرمایه ای نظیر كارخانه ها، تجهیزات فنی و موجودی كالاها می باشد.

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی با افزایش بهره‌وری عوامل تولید، گسترش محدوده بازار، تعادل عرضه و تقاضا، ایجاد اثرات جانبی، ایجاد شرایط رقابتی بهتر و هم‌چنین افزایش سطح رفاه باعث افزایش تولید و رشد اقتصادی می‌شود.

مسوولان استان زنجان نیز در برنامه ریزی های خود به این نتیجه رسیده اند كه جذب سرمایه گذار بهترین اقدامی است كه می تواند علاوه بر حفظ سرمایه های موجود، زمینه افزایش درآمد استانی و در نهایت بی تاثیر كردن تحریم ها را فراهم كند و زنجان با پتانسیل های بسیار قوی در زمینه های مختلف از جمله صنعت، معدن، كشاورزی، گردشگری و خدماتی مستعد سرمایه گذاری و توسعه است.

این برنامه ریزی مسولان استان زنجان را بر آن داشت تا با استفاده از تبلیغ و معرفی پتانسیلهای مختلف موجود در این استان برای جذب حداكثری سرمایه گذاران برنامه ریزی كنند.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان زنجان، سرمایه گذاری را موتور محركه پیشرفت اقتصادی جامعه دانست و گفت: در صورتی كه كشوری از اقتصادی پویا و امن برخوردار باشد بسیاری از سرمایه های خارجی نیز به آن سرازیر می شود.

ابوالفضل فلاح با بیان اینكه جلب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی همواره به عنوان یكی از سیاستهای دولت مطرح بوده است، افزود: فضای كسب و كار، درجه رقابت پذیری اقتصاد، ثبات سیاسی و اقتصادی، روشن بودن قوانین و سیاستها در قبال سرمایه گذاران خارجی، تاسیسات زیر بنایی به عنوان عوامل درون زا و مسایلی نظیر شرایط اقتصادی بین المللی به عنوان عوامل برون زا از جمله عواملی هستند كه نقش تعیین كننده ای در جذب سرمایه گذار خارجی دارند.

وی اصلاحات ساختاری و بهبود پیش نیازهای لازم برای حضور سرمایه گذاران خارجی را از جمله مهمترین رویكردهای دولت در ارتباط با جذب سرمایه گذار خارجی در سالهای اخیر دانست و یادآورشد: در این زمینه از جمله اقدامات نهادی در سطح استان ها می توان به تشكیل مركز خدمات سرمایه گذاری استان اشاره كرد.

فلاح ادامه داد: میزان كارایی این تشكیلات در جذب و پذیرش سرمایه‌گذار‌های خارجی و داخلی و حمایت از سرمایه ‌گذاری‌های صورت گرفته در سطح استان، فرهنگ سازی و مساعد كردن فضای كسب و كار و سرمایه‌گذاری استان می‌تواند به صورت مستقیم بر روی تولید و به تبع آن سلامت اقتصادی استان و كشور تاثیرگذار باشد.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان زنجان، به مسولیت ها و وظایف مركز خدمات سرمایه گذاری در سطح استان ها اشاره كرد و گفت: از مهمترین وظایف این مركز می توان به شناسایی و بازاریابی فرصت های سرمایه گذاری برای جذب سرمایه گذاری خارجی و همچنین هماهنگی و پیگیری صدور مجوزهای مربوط به طرح های سرمایه گذاری اشاره كرد.

وی به سرمایه گذاری وارده به استان زنجان طی سال گذشته اشاره و خاطر نشان كرد: 142 میلیون دلار سال گذشته سرمایه خارجی وارد این استان شده است.

فلاح مجموع سرمایه گذاری های صورت گرفته از سال 86 تا 90 را 147 میلیون دلار دانست و افزود: با سیاست گذاری ها و اقدامات صورت گرفته، سرمایه خارجی وارده به این استان در سال گذشته رشد جهشی و چشم گیری را شاهد بوده است.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان زنجان، به برنامه ریزی های صورت گرفته برای جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتر اشاره كرد و یادآورشد: طی چهار ماه اخیر، این استان موفق به جذب سرمایه گذاری كشورهای ایتالیا، تركیه و روسیه در حوزه های انرژی، معدن و بازرگانی شده است.

معاون برنامه ریزی استاندار زنجان، نیز در این زمینه به رشد جایگاه اقتصادی این استان در جذب سرمایه گذاری خارجی اشاره كرد و گفت: این استان با 116 میلیون دلار جذب سرمایه خارجی، رتبه هفتم كشوری در این زمینه را كسب كرد.

سعید عباسی افزود: میزان سرمایه گذاری خارجی وارد شده به این استان طی سال گذشته به 142 میلیون دلار می رسید كه از این مبلغ فقط اسناد 116 میلیون دلار به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینكه میزان سرمایه وارده در سال 1390در مقایسه با سال 89، 4/10 برابر شده است، یادآورشد: در صورتی كه اسناد تمام 142 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی به ثبت می رسید، ‌این استان در رتبه سوم كشوری قرار می گرفت.

عباسی به تقدیر معاون اول ریس جمهور از استانداران هشت استان برتر در جذب سرمایه گذاری خارجی اشاره و اظهار كرد: استاندار زنجان نیز در همایش سرمایه گذاری خارجی مورد تجلیل قرار گرفت.

معاون برنامه ریزی استاندار زنجان، گفت: این استان در تلاش است برای تحقق فرامین رهبر فرزانه انقلاب در سال تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی با بسیج تمامی امكانات و بهره گیری از فرصت های موجود، میزان سرمایه گذاری خارجی را افزایش دهد.

وی خاطر نشان كرد: این موفقیت حاصل تلاش همه دست اندركاران و مسوولان بخش اقتصادی در حوزه های دولتی و خصوصی این استان است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، به نبود سرمایه در گردش و منابع مالی در بسیاری از واحد های صنعتی راكد یا نیمه فعال اشاره كرد و گفت: بیش از 70 درصد مشكلات واحدهای صنعتی موضوعات بانكی است.

'مهدی غضنفری' در ستاد تسهیل امور واحد های تولیدی و شهرك های صنعتی استان زنجان، در جریان رسیدگی به مشكلات واحد های صنعتی بر لزوم شفاف سازی برنامه های سال جاری بانك مركزی تاكید كرد و افزود: در صورتی كه این برنامه ها بر اساس تاكیدات دولت، برای تولید كنندگان و صنایع شفاف سازی و اطلاع رسانی شوند، واحدهای تولیدی، متناسب با این خدمات به بانك ها رجوع خواهند كرد.

وی، به مذاكرات صورت گرفته با صنعتگران برای افزایش سقف موجودی مواد اولیه اشاره و اظهار كرد: با توجه به وجود نوسانات در بازار ارز، با این اقدام می توان از ایجاد مشكل در تهیه مواد اولیه با ارزش بالاتر جلوگیری كرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، به برنامه ریزی های صورت گرفته برای تحقق فرمان رهبری 'تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی' در این وزارتخانه اشاره كرد و گفت: توسعه شهرك های صنعتی و رفع مشكلات واحد های تولیدی از مهمترین برنامه های 10 گانه ای است كه در سال جاری توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می شود.

7319/522





:: برچسب‌ها: باغ وحش ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: