تركیه و ژاپن قرارداد تجارت آزاد امضا می كنند
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش ایرنا، در این راستا، 'ظفر چاغلایان' وزیر اقتصاد تركیه امروز

( سه شنبه) برای مذاكرات جهت انعقاد قرارداد تجارت آزاد بین دو كشور در راس هیات بلند پایه ای عازم ژاپن شد.

در این سفر نمایندگانی از بخش های خصوصی و دولتی تركیه و كارشناسان اقتصادی و تجاری چاغلایان را همراهی می كنند.

چاغلایان سفر خود به ژاپن با هدف شروع مذاكرات تجارت آزاد با این كشور را تاریخی خواند و گفت: در این سفر نظام جدید تشویق سرمایه گذاری در تركیه را برای روسای شركتهای بزرگ ژاپنی تشریح كرده و آنان را به سرمایه گذاری كلان در تركیه دعوت خواهد كرد.

تركیه به رغم اینكه روابط خوبی با ژاپن دارد، تاكنون نتوانسته است سرمایه كلانی از این كشور جذب كند. گرچه در آستانه سفر چاغلایان به ژاپن، سازمان تنظیم و كنترل نظام بانكی خبر از اقدام بانك توكیو - میتسو بیشی بزرگترین بانك ژاپن برای پیوستن به نظام بانكی تركیه و ارائه خدمات بانكی در این كشور خبرداده است، ولی این سرمایه گذاری كه حداقل میزان آن 300 میلیون دلار است و گفته می شود در حدود پنج میلیارد دلار وام برای اعطا به بازار داخلی تركیه در نظر دارد، انتقال فناوری پیشرفته و سرمایه گذاری در تولید را دربرندارد.

چاغلایان گفت: در این سفر با وزرای امور خارجه و صنعت و بازرگانی ژاپن، دیدار و گفت و گو كرده و یك موافقتنامه همكاری اقتصادی با ژاپن منعقد خواهد كرد.

او گفت: در این راستا، راههای همكاری های اقتصادی و تجاری بیشتر دو كشور بررسی شده و برای اولین بار در تاریخ مناسبات اقتصادی تركیه و ژاپن ، كار گروه مشترك اقتصادی و تجاری دو كشور در سطح وزیران تشكیل خواهد شد.

در حدود 120 شركت ژاپنی در تركیه فعالیت دارند كه شاخص ترین فعالیت شركتهای ژاپنی به عنوان سرمایه گذاری كلان در این كشور، احداث كارخانجات نیمه مونتاژ تویوتا و هوندا در تركیه می باشد.

شركتهای ژاپنی در پروژه های بزرگ زیر ساختی تركیه نیز فعالیت دارند و هم اكنون طرح بزرگ شش میلیارد دلاری مرمره كه دو قاره آسیا و اروپا را از زیر تنگه بسفر و از طریق ریل به هم متصل خواهد كرد، توسط شركتهای ژاپنی و تركیه ای اجرا می شود.

پیش بینی می شود كه این طرح در سال 2013 میلادی راه اندازی شود.

حجم تجارت تركیه و ژاپن در حدود چهار میلیارد دلار است كه بخش اعظم آن را صادرات ژاپن به تركیه تشكیل می دهد.

ژاپن در سال گذشته 9/3 میلیارد دلار به تركیه صادرات داشت كه این رقم در پنج ماه نخست سال جاری میلادی به 5/1 میلیارد دلار رسید.

ظفرچاغلایان گفت: بعد از ژاپن عازم سنگاپور خواهد شد و از منطقه ویژه صنعتی بندر سنگاپور به عنوان یكی از مهم ترین بنادر تجاری دنیا بازدید كرده و با معاون نخست وزیر و وزرای دارایی ،كار و تجارت و صنعت این كشور در باره همكاری های اقتصادی و تجاری تركیه و سنگاپور گفت و گو می كند.

او گفت: تركیه در نظر دارد با الگو برداری از این بندر، راههای شكوفایی بندر مرسین این كشور در كناره دریای مدیترانه را بررسی كند.

خاورم/2011**230** 1506





:: برچسب‌ها: روز , روش ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: