اهداف و انگیزه های كشتارهای سفارشی در سوریه
نوشته شده توسط : ipxrxt

كشتارهایی چون كرم زیتون و روستای تلدو در منطقه الحوله در استان حمص و روستای القبیر از توابع استان حماه در نزدیك حمص را می توان از جمله كشتارهای سفارشی چند ماه اخیر در سوریه دانست.

نامگذاری این اقدامات به عنوان كشتارهای سفارشی بیشتر از آن جهت است كه بعد از وقوع چنین اقداماتی برخی زمینه ها در سطح منطقه ای و بین المللی در ارتباط با سوریه مانند قرار برای جلسه های شورای امنیت، سفر كوفی عنان فرستاده سازمان ملل برای حل بحران سوریه و یا نشست های كمیسیون حقوق بشری وجود داشته و از دیدگاه بسیاری چنین كشتارهایی با اهداف مشخص و برنامه ریزی همراه با فضاسازی رسانه ای صورت می گیرد.

به طور كلی در یك بررسی انجام شده از زمان آغاز این كشتارها نشان می دهد كه عاملان و آمران این كشتارها دارای انگیزه ها و اهداف مشخصی هستند.

در این ارتباط می توان از تحت فشار قراردادن دمشق در مجامع بین المللی و منطقه ای ، كاستن از دوستان و حامیان سوریه ، ایجاد فاصله بین ملت و دولت سوریه، تامین خوراك تبلیغاتی علیه این كشور برای برخی از شبكه های عربی، استفاده از برگ منفی مزبور از سوی مخالفان علیه دولت سوریه و تلاش برای بردن سوریه در تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل به عنوان مهم ترین انگیزه ها و اهداف نام برد كه شرح هر یك به قرار زیر است .

*** تحت فشار قراردادن دمشق در مجامع بین المللی و منطقه ای

اولین و مهم ترین دلیلی كه عاملان این كشتارها دنبال می كنند تحت فشار قراردادن سوریه توسط مجامع بین المللی و منطقه ای به خصوص سازمان های حقوق بشری و انساندوست است.

نشان دادن تصاویری از افراد كشته شده با سرها و صورت های متلاشی دل هر بیننده ای را به درد می آورد و همین امر زمینه بسیار مناسبی است تا از گذر چنین تاثیراتی فشارها بر دولت سوریه از همه طرف ها افزایش یابد.

دولت سوریه نیز تاكنون بارها به دنبال وقوع این جنایت ها آن را متوجه افراد مسلح دانسته كه به دنبال تنگ شدن عرصه بر آنان هنگام درگیری با ارتش و نیروهای امنیتی برخی اقدامات را نظیر قتل عام مردم بیگناه با هدف متهم كردن نیروهای سوری و استفاده از شهروندان غیرنظامی به عنوان سپر انسانی انجام می دهند.

*** كاستن از دوستان و حامیان سوریه با هدف انزوای بیشتر

سوریه در جریان 16 ماه بحران اخیر با وجود این كه بسیاری از كشورهای عربی از آن روی گردانده و یا در جبهه مقابل این كشور قرار گرفته و یا مواضعی خنثی اتخاذ كردند ، ولی همچنان برخی از كشورهای مهم جهان را مانند روسیه و چین همراه خود دارد.

مسكو و پكن در ماه های اخیر با استفاده از دو بار رای وتو در شورای امنیت سازمان ملل از هرگونه اقدام علیه سوریه از طرف برخی كشورهای عربی و غربی جلوگیری كرده و همین امر موجب عصبانیت آنان شده است.

در چنین فضایی تلاش های بسیاری برای متقاعد كردن این دو كشور در صحنه های جهانی و منطقه ای برای دست برداشتن از ادامه حمایت ها از دمشق صورت می گیرد و وقوع چنین جنایت هایی نیز می تواند در این راستا ارزیابی شود تا شاید روسیه و چین از دیدگاه های خود بازگردند.

*** ایجاد فاصله بین ملت و دولت سوریه

تلاش برای ایجاد فاصله بین دولت سوریه و مردم این كشور را می توان یكی دیگر از علل ارتكاب كشتارهای سفارشی خواند.

با گذشت 16 ماه از ناآرامی در سوریه هنوز هم شمار زیادی از مردم این كشور حامی دولت هستند و در آخرین انتخابات مربوط به نمایندگان مجلس در اواخر اردیبهشت ماه بیش از 7 میلیون نفر از 14 میلیون فرد واجد شرایط رای حضور یافتند.

از نظر عاملان و دست اندركاران ارتكاب جنایت های جمعی مزبور كه بیشتر آنان را كودكان و زنان تشكیل می دهند در صورت ادامه این جریان ها و افزایش آنها این احتمال وجود دارد كه فاصله بین مردم و دولت سوریه بیشتر شود.

در این ارتباط لازم به ذكر است كه ناآرامی ها در سوریه بر خلاف كشورهای عربی مانند مصر و تونس گسترده نیست و فقط برخی از شهرهای مركزی و مرزی این كشور را شامل شده است.

*** تامین خوراك تبلیغاتی علیه این كشور برای برخی از شبكه های عربی

برخی رسانه های دیداری مانند شبكه های الجزیره و العربیه در كنار رسانه های همسو از ابتدای آغاز ناآرامی ها در سوریه تبلیغات وسیعی را علیه این كشور به راه انداختند.

این رسانه ها از نگاه بسیاری از سوری ها اخبار جعلی و دروغ منتشر می كنند به طوری كه شماری از سوری ها تصاویر و اخبار این شبكه را پس از مقایسه با مشاهدات عینی خود متفاوت ارزیابی و حتی برخی با خنده به این اخبار و تصاویر این شبكه ها اشاره می كنند كه گویای باور نكردن آنها است.

در ماه های اخیر به دنبال برخی اقدامات دولت سوریه از جمله خارج كردن رسانه های این كشور از جنبه دفاعی و وارد كردن آنها به در پیش گرفتن سیاست های هجومی و خنثی سازی اخبار رسانه های عربی تا حدودی از شدت آثار اخبار جعلی آنها كاسته شده است و شبكه هایی مانند الجزیره و العربیه اكنون به دنبال سوژه های داغ هستند تا بتوانند باردیگر فشار تبلیغاتی علیه سوریه را پررنگ تر كنند.

در این ارتباط با توجه به این كه در جریان درگیری های در روستای التریمسه شماری از افراد مسلح درگیر با نیروهای سوری كشته شدند ولی شبكه های الجزیره و العربیه هنگام نشان دادن چهره این افراد آنها را شطرنجی كرده تا قابل شناسایی نباشند در حالی كه پیش از این از چنین اقداماتی پرهیز می كرد.

بررسی های انجام شده از سوی برخی از رسانه های سوری كه موفق به دستیابی به فیلم های بدون شطرنجی شده كشته ها شدند نشان می دهد كه بسیاری از اجساد نشان داده شده در شبكه های الجزیره و العربیه مربوط به افراد مسلح است كه برخی از آنان به نام هستند و از ترس شناسایی چهره های آنان هنگام نشان دادن با استفاده از تكنیك های تلویزیونی شطرنجی شده است.

روزنامه آمریكایی وال استریت ژورنال نیز در ارتباط با دروغ شبكه های مزبور در شماره روز دوشنبه خود نوشت: مدارك به دست آمده از برخوردهای روستای تریمسه نشان می دهد كه ارتش این كشور با شورشیان مسلح درگیر شده و با مردم عادی رویارویی نداشته است.

این نشریه پرشمارگان آمریكایی افزود : یافته های اولیه توسط ناظران سازمان ملل در سوریه و نیز دو فهرست جداگانه از نام، جنسیت و سن كشته شده ها كه توسط خبرنگاران وال استریت ژورنال رویت شد، صحت این امر را تایید می كند.

بر پایه این گزارش تقریبا 68 كشته ای كه تاكنون شناسایی شده اند، مردان 20 تا 30 ساله ای هستند كه در عضویت گروه مسلح موسوم به ' ارتش آزاد سوریه ' بودند.

*** استفاده از برگ منفی مزبور از سوی مخالفان علیه دولت سوریه

وجود چنین جوسازی هایی علیه سوریه از سوی رسانه های مغرض كه همواره از سوی برخی طرف های بین المللی و منطقه ای و یا كشورهای مختلف در مقاطع مختلف مورد سوء استفاده قرار می گیرند، موجب می شود تا مخالفان دولت سوریه كه از نبود وحدت رویه و نظر رنج می برند، از آنها علیه دولت این كشور استفاده كنند.

این مخالفان كه شماری از آنها در خارج و به دنبال زمینه سازی برای مداخله خارجی غرب در سوریه هستند با استفاده از این كشتارهای سفارشی تلاش دارند تا پایه های ضعیف خود را در سوریه ثبات بخشند.

*** تلاش برای بردن سوریه در تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل

همه این تلاش ها كه كذب بودن آنها تاكنون بارها ثابت شده است با هدف متهم كردن دولت سوریه به ارتكاب جنایت علیه مردم این كشور و بردن موضوع از سوی مخالفان و دشمنان سوریه به شورای امنیت سازمان ملل صورت می گیرد.

آنان در نظر دارند تا با این اقدامات كه تقریبا هر یك ماه یك مورد از آنها برای زنده نگه داشتن موضوع تكرار می شود، افكار عمومی جهان را علیه سوریه تحریك كرده و مقدمات طرح های بعدی خود را از قبیل ایجاد كریدورهای انسانی برای حمایت از آوارگان و كمك رسانی به آنان و مناطق پرواز ممنوع فراهم كرده و سوریه را تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار دهند.

اقدام مزبور درست مشابه اقدامی است كه غربی ها در ارتباط با لیبی انجام دادند و روسیه نیز با توجه به این تجربه بارها مخالفت خود را با تكرار سناریوی لیبی در سوریه اعلام كرده است.

''سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه نیز در این ارتباط تصریح كرد كه تاكید شركای مسكو بر ضرورت استفاده از فصل هفتم منشور سازمان ملل مبنی بر اعمال تحریم علیه سوریه، غیرسازنده و غیرقابل قبول است.

وی پس از مذاكره با كوفی عنان نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل متحد در مسكو، گفت: متاسفانه شركای ما در حالی بر ضرورت اجرای فصل هفتم منشور سازمان ملل مبنی بر اعمال تحریم علیه سوریه پافشاری می كنند كه در مصوبه ژنو هیچ اشاره ای به آن نشده است.

گزارش از: داود پورصحت

خاورم**1436**1431





:: برچسب‌ها: نقاشی های دیواری ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: