ایرج مظفری؛ از دشواری های سفر تا ساختن تیم والیبال نوجوانان
نوشته شده توسط : ipxrxt

'ایرج مظفری 'از 9 ماه پیش هدایت تیم والیبال نوجوانان ایران را بر عهده گرفت تا این تیم را برای شركت در مسابقات قهرمانی آسیا آماده كند. او می گوید اردو زدن در شهرهای مختلف آنقدر ها هم آسان نیست چون سالن ها لزوما استاندارد نیستند ولی معتقد است مشقت های سفر به شناختن بازیكنان و مربیان والیبال در گوشه و كنار ایران می ارزد.

درحقیقت افتخارات گذشته والیبال ایران در این رده و برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا در شهر اصفهان باعث شده است همه از مظفری انتظار قهرمانی داشته باشند.

ایرج مظفری در گفت و گویی مبسوط با خبرنگار ایرنا درباره برنامه هایش در چند ماه اخیرتوضیح داد:

** ناظر و مشاور فدراسیون شده ایم

سرمربی تیم والیبال نوجوانان ایران درباره برگزاری اردوهای این تیم در شهرهای مختلف كشور گفت: ما از این كار چند هدف را دنبال می كنیم. در تهران چند تیم زنان و مردان در رده های مختلف اردو برگزار می كنند ولی خوابگاه، زمین تمرین و سالن بدنسازی برای تمام این تیم ها در یك شهر به اندازه كافی وجود ندارد. بنابراین ما به شهرستان ها می رویم كه با این مشكل مواجه نشویم.

وی گفت زمانی كه تیمش را به اردو در هر شهرستان می برد از هیات استانی مربوطه درخواست می كند دو نفر از مربیان آن استان در اردوهای این حضور داشته باشند تا هم دانش و توانایی یكدیگر را ارتقا دهند و هم اعتماد به نفس و انگیزه مربیان شهرستانی بالا برود.

مظفری گفت: زمانی كه به یك شهر سفر می كنیم چند بازیكن نوجوان به عنوان میهمان وارد اردو می شوند و در كنار بازیكنان تمرین می كنند. این كار در زندگی ورزشی این بازیكنان تاثیر زیادی می گذارد.

وی مزیت دیگر حضور در شهرستان ها را مشاوره دادن به فدراسیون عنوان كرد و گفت: می توانیم به عنوان مشاور و نماینده فدراسیون در شهرستان ها كار كنیم. به این صورت كه گزارشی از نحوه عملكرد هیات های استانی به مسئولین فدراسیون ارائه می كنیم. در میان شهرستان هایی كه سفر كرده ام كار هیات های استانی اردیبل، آذربایجان شرقی، هرمزگان و گلستان بسیار خوب بود.

سرمربی تیم والیبال نوجوانان ایران گفت: نكته مثبت دیگر برگزاری اردو در شهرستان ها این است كه برخی بازیكنان در همین اردوها شناسایی می شوند. مثلا محسن باقریان یكی از بازیكنانی بود كه در اردوی گلستان به تیم نوجوانان اضافه شد.

وی خاطرنشان كرد: البته اردوهای شهرستان ها مشكلاتی هم برای ما به وجود می آورد. یكی اینكه در بیشتر این شهرها كفپوش سالن ها استاندارد نیست و خوابگاه و سالن وزنه با سالن بازی فاصله دارند. مسئله دیگر این است كه اعضای كادر فنی از خانواده ها، محل كار و محل تحصیل خود دور می شوند.

** بیش از 1100 بازیكن را بررسی كردیم

سرمربی تیم والیبال نوجوانان ایران اظهار داشت: روز سوم آبان ماه به این سمت منصوب شدم و پس از 10 روز 10 نفر را به عنوان اعضای كادر فنی معرفی كردم. از همان زمان تصمیم گرفتیم برای انتخاب بازیكن، خودمان دست به كار شویم و منتظر معرفی هیات های استانی نشویم.

وی ادامه داد: انتخاب بازیكنان در چند مرحله انجام شد. در مرحله نخست با سفر به 20 مركز استان و 6 شهرستان دیگر، بیش از 1100 بازیكن را بررسی كردیم. خود من به محروم ترین منطقه ایران یعنی استان سیستان و بلوچستان رفتم و یك بازیكن از این استان هم اكنون در تیم ما بازی می كند.

مظفری گفت: در مرحله بعد از میان بازیكنان قبلی، بیش از 400 نفر را در هشت مرحله اردوی استعدادیابی به تهران دعوت كردیم تا مشخص شود كه تا چه اندازه برای ورزش والیبال استعداد و توانایی دارند. در مرحله سوم 125 بازیكن انتخاب شدند تا در اردوهای چند روزه به صورت تخصصی از آنها تست بگیریم تا در نهایت 70 نفر برگزیده شدند.

سرمربی تیم والیبال جوانان ایران گفت: این بازیكنان نیز به سه دسته تقسیم شدند. دسته نخست شامل بهترین بازیكنان ما و كسانی است كه تركیب تیم شركت كننده در مسابقات قهرمانی آسیا را تشكیل می دهند. دسته دوم متولدین سال های 75 تا 77 كه می توانند در دوره آینده تیم نوجوانان بازی كنند و دسته سوم بهترین های دسته دوم و بدترین های دسته سوم كه در هر ماه چند روز در اردوها شركت می كنند تا در صورت پیشرفت، به تیم اصلی دعوت شوند.

وی افزود: قرار است محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون والیبال توافق نامه ای با حسین سلیمانی مدیرعامل باشگاه پاس تهران امضا كند تا در هر ماه اردوهایی با حضور بازیكنان دسته سوم در ورزشگاه دستگردی برگزار شود. احتمالا این امر در مردادماه محقق می شود.

** مهمترین مشكل ما كم بودن حقوق است

سرمربی تیم والیبال جوانان ایران گفت: مهمترین مشكلی كه ما هم اكنون با آن درگیر هستیم دستمزد پایین اعضای كادر فنی است. به غیر از من كه حقوق ماهانه دارم سایر همكارانم به ازای هر جلسه حضور در تمرینات حدود 27 یا 28 هزار تومان دستمزد می گیرند. با شرایط كنونی هیچ كس حاضر نیست كار كند و اعضای كادر فنی هم فقط به خاطر من حاضرند با این حقوق در تیم نوجوانان بمانند.

وی ادامه داد: این ظلمی است كه از زمان ریاست محمدرضا یزدانی خرم در فدراسیون والیبال ایجاد شده است. این شرایط ارتباطی با فدراسیون كنونی ندارد و حتی برای نخستین بار است كه حقوق سرمربی تیم نوجوانان به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجموع حقوق من در یك سال در مقابل حقوقی كه مربیان تیم های دسته یك برای هشت ماه كار می گیرند رقم بسیار ناچیزی است. این در حالی است كه مربی تیم نوجوانان باید به همه درباره كارش پاسخگو باشد و همه انتظار قهرمانی دارند.

مظفری گفت: اگر وزارت ورزش نسبت به رده های پایه نگاه هزینه ای داشته باشد هیچ ارزشی ندارد. باید نگاه به این بخش نگاه سرمایه گذاری باشد، هم به بازیكنان، هم اردو و هم كادر فنی.

وی تاكید كرد: با وجود این شرایط هیچكدام از این مسائل به كار من لطمه نمی زند و با قدرت به كارمان برای آماده كردن یك تیم قدرتمند ادامه می دهیم.

** اگر صغر سنی را كم كنیم شاهكار كرده ایم

مظفری گفت: زمانی كه می خواستیم بازیكن پیدا كنیم خیلی ها صغر سنی كرده بودند و می خواستند سر ما كلاه بگذارند. من به شوخی به داورزنی گفتم باید یك افسر آگاهی هم در كنار ما حضور داشته باشد كه این افراد را شناسایی كنیم. با این وجود سعی كردیم كه هیچ بازیكنی با صغر سنی در تیم نهایی حضور نداشته باشد.

وی ادامه داد: البته یك بازیكن متولد سال 72، با شناسنامه ای كه چند ماه كوچكتر شده است و با اجازه رییس فدراسیون در تركیب فعلی ما حضور دارد. انتخاب وی به این دلیل است كه فدراسیون بین المللی ملاك سنی را بر اساس سال میلادی تعیین می كند اما در ایران باید ملاك سال شمسی باشد بنابراین به نظر من این كار ایرادی ندارد.

سرمربی تیم نوجوانان تاكید كرد: همین كه من بتوانم صغر سنی را كاهش دهم شاهكار كرده ام اما مطمئن باشید كه با برنامه ریزی و شناسایی بازیكنان، در دوره بعدی این موضوع به طور كلی ریشه كن می شود.

** قول جهانی شدن می دهم نه قهرمانی

سرمربی تیم والیبال نوجوانان ایران گفت: حقیقت این است كه با زحماتی كه كشیده ایم و كادر فنی قدرتمندمان باید قهرمان آسیا شویم اما واقعیت این است كه در رده نوجوانان تیم ها هیچ شناختی از هم ندارند بنابراین نمی توان قول قهرمانی داد. من قول می دهم در بین چهار تیم برتر آسیا قرار بگیریم و به مسابقات جهانی صعود كنیم.

وی تاكید كرد: همه می دانند كه من هیچگاه برای دوم شدن تمرین نكرده ام و جز قهرمانی به هیچ چیز فكر نمی كنم اما هدف من قهرمانی در آسیا نیست، من می خواهم بازیكنانی بسازم كه در آینده به تیم ملی كمك كنند.

** تركیب نهایی تیم مشخص شده است

مظفری گفت: تقریبا به تركیب اصلی كه قرار است در مسابقات قهرمانی آسیا به میدان برود رسیده ایم مگر این كه در مدت زمان باقی مانده اتفاق خاصی بیفتد. محمد جواد معنوی نژاد هم به عنوان كاپیتان تیم انتخاب شده است.

ورزشی**2024





:: برچسب‌ها: توکیو , هاوایی ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: