تئاتر ایران برای رشد و توسعه باید به ریشه هایش وفادار باشد
نوشته شده توسط : ipxrxt

'حسن عظیمی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با یادآوری اینكه بیش از یك دهه است كه شعار 'تئاتر برای همه' سرلوحه فعالیت های نمایشی كشور قرار گرفته، گفت: با نگاهی به دو، سه دهه قبل به راحتی متوجه می شویم كه در آن سال ها، تئاتر بسیار بیشتر از زمان حال مورد اقبال مخاطبان قرار داشت.

وی ادامه داد: درست است كه در قیاس با آن دوران جمعیت كشور هم رشد داشته است و سطح سلایق مخاطبان با توجه به شرایط زمان تغییر پیدا كرده است اما در این مساله شكی وجود ندارد كه ریشه های هویتی یك ملت با گذشت زمان نه تنها تغییر نمی كند بلكه تقویت هم می‌شود.

كارگردان نمایش 'عروسی مبارك' بخشی از دلیل دوری مخاطبان از صحنه های نمایشی را متوجه هنرمندان تئاتر دانست و گفت: هنرمندان نمایش طی یكی دو دهه اخیر با گرایش به آثار غیر ایرانی و تولید نمایش هایی كه نه تطبیقی مناسب با فرهنگ ایرانی دارد و نه دغدغه مخاطبان امروزی را در بطن آثار نمایشی بازتاب می دهد، تا حدودی در دوری مخاطبان از نمایش‌های تولید شده در كشور سهیم هستند.

وی ادامه داد: بدون شك هر هنرمندی باید بر اساس دغدغه و نوع نگاه شخصی خود به انتخاب و تولید یك نمایش دست بزند اما در این میان توجه به ذائقه مخاطبان و همچنین تلاش برای توسعه و ارتقای تئاتر ایرانی نیز باید مد نظر هنرمندان و مسوولان قرار بگیرد.

كارگردان نمایش 'بهرام و گل اندام' با اشاره به آنكه طی سالیان اخیر اقبال به تولید اخیرنمایش های آیینی و سنتی و اقبال در بین گونه های متعدد تئاتری با كمترین توجه از سوی هنرمندان رو به رو شده است خاطرنشان كرد: نباید فراموش كنیم كه رشد و توسعه تئاتر در سایه استقبال فراگیر مخاطبان از نمایش های صحنه ای امكان پذیر ست و وفاداری نمایش ایران به ریشه های آیینی و سنتی اش می تواند ضامن ارتقای هنر نمایش ایرانی باشد.

عظیمی كه این روزها نمایش ' تلخك و سلطان' را در مقام نویسنده و كارگردان در تماشاخانه سنگلج به صحنه دارد درباره این نمایش گفت: در پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی قصد داشتم با نمایش 'لیر شاه' در این رویداد شركت كنم اما با درخواست محمود عزیزی دبیر جشنواره مبنی بر تولید یك نمایش آیینی و سنتی، از تولید 'لیر شاه' منصرف شدم و 'تلخك و سلطان' را با استفاده از شیوه نمایش سنتی 'سیاه بازی' برای حضور در جشنواره آماده كردم.

وی درباره دلیل انتخاب این نمایش برای تولید و اجرای عمومی ادامه داد: نمایش 'تلخك و سلطان' بیش از 60 سال قبل به طور همزمان در چند تالار نمایشی تهران در حال اجرا بود و جزو آثار پر مخاطب نمایش سنتی ایرانی به شمار می رفت، همچنین در سال 1370 با این نمایش در جشنواره پاییزه فرانسه حضور پیدا كردم كه با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان غیر ایرانی مواجه شدم.

عظیمی درباره داستان این نمایش گفت: داستان این نمایش درباره حاكم شهری است كه به واسطه صحبت های پیشگویان خود مبنی بر آنكه اگر صاحب فرزند دختر شود از دنیا خواهد رفت، به جلاد دستور می دهد كه هر بار دختری از وی متولد شد او را زنده نگذارد تا آنكه پسر كوچك این حاكم متوجه این امر می شود و یكی از خواهران خود را از مرگ نجات می دهد و او را برای بزرگ شدن به 'غلام سیاه' قصر می سپارد و بعد از گذشت 22 سال پای دختر به قصر باز می شود كه این امر حوادث متعددی را برای قهرمانان این نمایش پیش می آورد.

نمایش 'تلخك و سلطان' با بازی حسن عظیمی، غلام بابوته، رضا رضامندی، مریم آرزو، جواد گلریز، غزال طهماسبی، هاشم دهقانی، علی وجدانی و داوود داداشی هر روز به شنبه ها در ساعت 19 و 30 دقیقه در تماشاخانه سنگلج به صحنه می رود.

فراهنگ**9266**1588





:: برچسب‌ها: گل , معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: