یک نماینده مجلس ایران از طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی خبر داد
نوشته شده توسط : ipxrxt

یک نماینده مجلس ایران از طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی خبر داده که در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به دست او منحل شد.

طراح این طرح غلامرضا کاتب نماینده گرمسار است و گفته که "برای اینکه نظام برنامه‌ریزی و بودجه ریزی از یک عقلانیت و پشتیبانی کامل برخوردار باشد" تصمیم دارد طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی را سامان دهد.

سازمان برنامه و بودجه ایران در دوره محمدرضا شاه پهلوی و با هدف سازمان‌دهی به امور بودجه نویسی و تنظیم درآمدها و هزینه ها دولت تشکیل شد.

این سازمان در سال ۱۳۷۹ دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی در سازمان امور استخدامی کشور ادغام شد و نام آن به "سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور" تغییر کرد.

سازمانی که منحل شد

پس از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تیرماه ۱۳۸۷، معاونتی در نهاد ریاست جمهوری به نام "برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور" تشکیل شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان معاون رئیس جمهور فعالیت می کرد اما از نظر تشکیلاتی وابسته به ریاست جمهوری نبود اما معاونت جدید زیر نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت می کند.

غلامرضا کاتب طراح احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفته است که "معاونت نظارت راهبردی درحال حاضر دستوری عمل می کند و نتوانسته درمسیر اهداف برنامه حرکت کند."

آقای کاتب گفته "در نبود سازمان مدیریت و برنامه ریزی به نظر می‌رسد که دیدگاه های فردی جایگزین دیدگاه های برنامه ای شده است."

در سال های اول بعد از انقلاب، نقش سازمان برنامه و بودجه در تصمیم گیری های اقتصادی به شدت کاهش یافت و بعد از آن نیز در دوران جنگ هشت ساله با عراق، مدتی کار تدوین بودجه به نخست وزیری سپرده شد.

در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی که همزمان با تدوین اولین برنامه پنجساله توسعه ایران بود، نقش این سازمان دوباره پررنگ شد و این وضعیت تا انتهای دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی ادامه داشت.

غلامرضا تاجگردون از نمایندگان فعلی مجلس ایران و معاون سازمان مدیریت در دولت محمد خاتمی به ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفته "ممکن است رئیس جمهوری تمایلی به چنین اقدام و یا تفویض اختیار بودجه به چنین سازمانی نداشته باشد."

نمایندگان مجلس ایران از زمان انحلال سازمان مدیرت و برنامه ریزی کشور از شیوه بودجه نویسی دولت و نحوه هزینه کردن درآمدهای دولت انتقاد داشته اند.





:: برچسب‌ها: مدل , توکیو ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: