جشن ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان برگزار می شود
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،'مسعود علویان صدر' اظهار داشت: این جشن بزودی در جریان چهارمین سفر استانی رییس جمهوری و هیات دولت به اصفهان انجام می شود.

زمان دقیق چهارمین سفر استانی رییس جمهوری و هیات دولت به اصفهان، هنوز اعلام نشده است.

وی افزود: به افتخار موفقیت ایران در سی و ششمین اجلاس كمیته میراث جهانی كه در شهر 'سن‌‌ پترزبورگ' روسیه برگزار شد، جشن ثبت جهانی این اثر نفیس در جریان سفر رییس جمهوری به استان اصفهان برگزار می شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور با تشریح پرونده‌های ارسالی جمهوری اسلامی ایران به این اجلاس گفت: ایران، پرونده 'مسجد جامع' اصفهان و 'گنبد قابوس' گلستان را برای ثبت به این اجلاس ارسال كرده بود كه این دو پرونده با رای قاطع اعضاء، همزمان به ثبت رسید.

به گفته علویان صدر، با ثبت این دو پرونده، ایران اكنون دارای 15 پرونده ثبت شده جهانی در حوزه تاریخی در كمیته میراث جهانی است.

وی خاطرنشان كرد:پرونده میدان امام(ره) اصفهان و ارگ تاریخی بم نیز دو پرونده‌ای بود كه از سوی جمهوری اسلامی ایران به منظور بررسی توسط كار‌شناسان یونسكو به این اجلاس ارایه شد و اقدامات ایران در حفظ این دو اثر تاریخی مورد موافقت كار‌شناسان یونسكو قرار گرفت.

وی با بیان اینكه میدان امام اصفهان از سوی كار‌شناسان یونسكو مدتی است رصد می‌شود، گفت: در این كمیته بعد از بررسی گزارش جمهوری اسلامی در باره اقدامات صورت گرفته در این اثر تاریخی، از اقدامات ایران تقدیر شد.

وی خاطرنشان كرد: ایران در این اجلاس گزارشی در باره طبقه آخر برج'جهان ‌نما' اصفهان و محور شرقی و غربی پروژه قطار شهری نیز ارائه داد.

به گفته وی، در اجلاس مزبور مقرر شد ایران گزارشی جامع از اقدامات صورت گرفته برای حفظ میدان امام تا فوریه سال 2013 به یونسكو ارسال كند و متعاقب آن كار‌شناسان یونسكو برای بازدید از میدان امام(ره) به اصفهان سفر كنند.

به گزارش ایرنا، مسجد جامع اصفهان بالغ بر یكهزارو200 سال قدمت و مساحتی بیش از 22 هزار مترمربع دارد.

این مسجد در كنار بار مذهبی و دینی،عصاره هنر كهن و چند هزار ساله معماری ایران است كه در دوران اسلامی به اوج رسید.

رد پای تطور هنر معماری ایرانی را در سده دوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم تا نهم و سپس سده 11 و حتی سده 13 هجری قمری یعنی دوران قاجار می توان در این مسجد مشاهده كرد.

این بنای تاریخی در تاریخ دهم تیرماه سال گذشته در سی و ششمین جلسه رسمی سازمان علمی و تحقیقاتی ملل متحد(یونسكو) در سن پترزبورگ روسیه به ثبت جهانی رسید.

د/50/7143/1042





:: برچسب‌ها: دره عمیق و باریک , قدیمی ,
:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: