طبق مجموعه نظرات شورای نگهبان عمل می كنیم
نوشته شده توسط : ipxrxt

حجت الاسلام 'محمدرضا میر تاج الدینی' عصر امروز – یكشنبه – پس از پایان جلسه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و ایسنا افزود: نظر تفسیری شورای نگهبان در برخی رسانه ها درست منعكس نشد اما متن آن منتشر شده است كه شورای نگهبان در آن حدودی را تعریف ،تفسیر ،تعیین و بیان كربده است كه ما هم در همان چارچوب و حدود عمل می كنیم .

وی اظهار داشت : عمده نظر شورای نگهبان در خصوص نظارت بر اجرای قانون اساسی درباره سایر قوا بوده كه در این متن بیان كرده است .

میرتاج الدینی با بیان اینكه اما درباره اجرای قانون اساسی و نظارت بر آن در محدوده قوه مجریه ،شورای نگهبان مطلبی را نگفته است ،ادامه داد : بیان شورای نگهبان حاكی از آن است كه اجرای قانون اساسی و نظارت بر آن در محدوده قوه مجریه مسلم است .

معاون رییس جمهوری در اجرای قانون اساسی توضیح داد : اینكه بر خی رسانه ها از زبان شورای نگهبان اعلام كرده اند كه معاونت نظارت بر اجرای قانون اساسی غیر قانونی است باید توضیح داد شورای نگهبان در مورد معاونت مطلبی نگفته و در متن تفسیر آن نامی از معاونت نیامده است .

وی ادامه داد : موضوع بعدی این است كه معاونت ما اجرای قانون اساسی است نه معاونت نظارت.

میرتاج الدینی با یاد آوری اینكه مسوولیت اجرای قانون اساسی یكی از وظایف مصرح رییس جمهوری در قانون اساسی می باشد كه در اصل 113 آمده است ،اظهار داشت : بر اساس اصل 124 قانون اساسی رییس جمهوری برای اجرای وظایف خود می تواند معاونینی داشته باشد.

معاون رییس جمهوری در اجرای قانون اساسی افزود : در مورد سایر نهادها و سازمانها از جمله هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی در بند سوم متن تفسیری شورای نگهبان آمده است در مواردی كه به موجب قانون اساسی رییس جمهوری حق نظارت و مسوولیت اجرا ندارد حق ایجاد هیچگونه نهادی را نیز ندارد .

میرتاج الدینی اضافله كرد : مفهوم مستفاد از این بند این است كه رییس جمهوری در مواردی كه حق نظارت و مسوولیت اجرا دارد می تواند تشكیلاتی را برای انجام این مسوولیت داشته باشد .

وی با بیان اینكه هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی نیز در محدوده قوه مجریه می تواند كار خود را ادامه دهد، گفت: همانطور كه براساس اصول 85 و 138 قانون اساسی رییس مجلس شورای اسلامی وظیفه تطبیق مصوبات دولت با قوانین عادی را دارد و برای خود هیات تطبیقی به عنوان گروه مشاور در نظر گرفته است، رییس جمهوری هم برای انجام وظایف مصرح در اصول قانون اساسی، می تواند برای خود گروه مشاورانی داشته باشد.

معاون رییس جمهوری تصریح كرد: پیش از این نیز گفته ایم كه هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی شخصیت مستقل ندارد بلكه نظر مشورتی به رییس جمهوری می دهد و ریاست آن نیز با شخص رییس جمهوری است.

میرتاج الدینی با یادآوری این نكته كه درگذشته نیز شورای نگهبان نسبت به اصل 113 قانون اساسی نظرات خود را بیان كرده است، ادامه داد: همچنین قانون حدود اختیارات و وظایف رییس جمهوری در راستای اصل 113 پیش از این تصویب و با تایید شورای نگهبان قانونی شده است.

وی تاكید كرد: با توجه به نظر اخیر شورای نگهبان، نظرات قبلی و قانون حدود اختیارات و وظایف رییس جمهوری عمل خواهیم كرد.

سیام**9012** 1418





:: برچسب‌ها: نور , عروسی , انگور چینی ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: