حوزه علمیه، مطالعه روشمند خود را در زمینه حقوق بشر آغاز كند
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین 'احمد مبلغی' روز یكشنبه در نشست علمی'ظرفیت ها و قابلیت های فقه برای ارتقاء بخشی مباحث حقوق بشر در سطح بین الملل' در قم خاطرنشان كرد: مطالعه در زمینه حقوق بشر باید روشمند، جامع و به دور از شتابزدگی و اقدامات شعاری باشد.

وی اظهار داشت: اگر حوزه به فكر مطالعه منسجم، منظم، روشمند، جامع و پرحوصله در باره حقوق بشر نباشد،ممكن است در آینده ی نه چندان دور، از نظر علمی و عملی در وضعیتی منفعل قرار گیرد كه خروج از این وضعیت نیز دشوار و پرهزینه خواهد بود.

مبلغی ادامه داد: حقوق بشر از مسائلی است كه حساسیت آن جهشی و چالش های آن رو به افزایش است.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی هشدار داد:اگر حوزه درباره حقوق بشر اسلامی ، بسرعت دست به كار مطالعه ی عمیق، جامع و برخوردار از مقدمات علمی و روشی لازم و نیروی متفكر انسانی كافی نشود، ممكن است ابعاد رو به گسترش حقوق بشر، چالش هایی را فراروی اصل دین قرار دهد.

مبلغی افزود: ما در شرایطی قرار داریم كه نسل جدید با ادبیات ویژه، نیازهای جدید، مفاهیم گسترده و ابزار مدرن به میدان آمده و به صورت جدی زاویه هایی را برای داوری و به باور رسیدن خود یافته است.

وی ادامه داد: ما اگر از پیش، محتواهای نهایی، نگاه های محققانه و اندیشه های عمقیق را در زمینه حقوق بشر بر اساس اسلام آماده نكرده باشیم، قطعا در وضعیت انفعالی قرار خواهیم گرفت.

استاد حوزه علمیه قم گفت: حوزه باید بخشی از فرصت های خود را به امر حیاتی و بنیادین حقوق بشر كه چالش های آن به سمت دین نشانه گرفته شده است، اختصاص دهد.

مبلغی در بخش دیگر سخنان خود به اصول روشمند حاكم بر عملیات مطالعاتی در زمینه حقوق بشر اسلامی اشاره كرد و گفت: دستیابی به 'زبان مفاهمه' و به كارگیری آن یكی از این اصول مهم است.

وی اظهار داشت:نباید مفاهیمی بسازیم كه قابلیت فهم نداشته باشد زیرا مفاهمه امری یكطرفه نیست،كمااینكه خداوند متعال وقتی می خواهد با بشر صحبت كند با زبان بشر حرف می زند.

مبلغی، همچنین فعال كردن سنت تقریری در سه حوزه 'ارتكازها(نقاط اتكا)ی تقریر شده'، 'سیره های تقریر شده'و'وضعیت های تاریخی تقریر شده'، فعال كردن سنت عملی معصومان، ضرورت استكشاف پیش فرض های نهفته در نصوص و تولید مفاهیم پایه را از دیگر اصول روشی برای حقوق بشر اسلامی دانست.

این نشست یكروزه با هدف بررسی حقوق بشر اسلامی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد. ك/2

7401 / 380/





:: برچسب‌ها: نیویورک , روز , بچه ها ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: