طنز جوهره وجودی ملت ایران است
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'كامران كاظم زاده' روز یكشنبه در نشست خبری سومین هم اندیشی طنز رادیویی گفت: مقوله برنامه سازی برای كودكان در رسانه، امری بسیار دشوار و در عین حال مهم است؛ از سوی دیگر ذائقه كودك امروز با گذشته بسیار متفاوت است و باید این تفاوت نگاه در برنامه سازی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در روزگار امروز و به خاطر مشغله آدم های بزرگ، مجالی برای پرداختن به كودكان فراهم نمی شود؛ درواقع یكی از قشرهایی كه در دنیای كنونی به فراموشی سپرده شده اند، كودكان هستند.

مدیر رادیو فرهنگ، طنز را به جویبار جاری در زندگی تشبیه كرد و گفت: در این زمینه كم كاری هایی به خصوص در زمینه طنز كودكان صورت گرفته است. به عنوان نمونه بعد از انقلاب با وجود پیشرفت در تمام عرصه های فرهنگی هنری، فقط یك نشریه طنز با عنوان 'گل آقا' آن هم در سال های بسیار گذشته فعالیت می كرده است.

كاظم زاده یادآَور شد: برای ملتی كه جوهره وجودی آن شادی و لبخند است و سابقه بذله گویی و طنز دارد، حیف است كه به این امر مهم پرداخته نشود.

به گفته وی، رادیو فرهنگ براساس رسالت رسانه ای كه در زمینه جریان سازی در عرصه های فرهنگی برعهده دارد، موضوع 'شادیانه های كودكانه و طنز در ادبیات كودك' را در قالب سومین هم اندیشی مورد توجه قرار داده است؛ این برنامه با مشاركت نمایشگاه های بین المللی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و همچنین كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار می شود.

** تقدیر از پیشكسوتان عرصه طنز كودك

كاظم زاده گفت: همزمان با برگزاری سومین هم اندیشی طنز رادیویی كه دوشنبه 26 تیر ماه برگزار می شود، از پیشكسوتان فرهنگی و ادبی كه سرمایه های غنی كشور هستند از جمله خانواده مرحوم 'محمد عاملی'، 'محمد میركیانی'،'عذرا وكیلی'، 'زهرا محمد خراسانی' و همچنین 'هوشنگ مرادی كرمانی' نویسنده طنز كودك تقدیر خواهد شد.

وی، مرادی كرمانی را یكی از جریان سازان عرصه ادبیات طنز توصیف كرد و توضیح داد: مرادی كرمانی به جادوی كلمات خود به بیان درد، رنج، مشكلات عامه مردم با زبان شیرین طنز سخن می گوید و راه های پیروزی بر آن را هم بیان می كند.

** برگزاری چهار نشست تخصصی

كاظم زاده ادامه داد: در كنار برگزاری این هم اندیشی، چهار نشست تخصصی برگزار می شود، از آن جمله نشستی با حضور برنامه سازان كودك روز دوشنبه 19 تیر ماه است كه با حضور اساتیدی از جمله 'اسماعیل امینی'و 'ابوالفضل نصرآباد' برگزار می شود.

وی گفت: نشست دوم روز سه شنبه 20 تیر ماه با موضوع 'بازی های آوازی كودكان' و با حضور 'سودابه سالم' متخصص موسیقی كودكان برگزار می شود؛ همچنین نشست سوم كه چهارشنبه 21 تیر ماه با حضور نخبگان طنزپرداز كودك برپا می شود با شركت 'شهرام شفیعی' نویسنده طنز همراه خواهد بود.

مدیر رادیو فرهنگ با بیان آنكه این نشست ها با مشاركت شبكه های مختلف رادیویی برپا می شود، افزود: 'آسیب شناسی طنز' و بررسی ابهامات موجود در ساخت برنامه های طنز از دیگر نشست های این هم اندیشی است كه روز یكشنبه 25 تیر ماه برپا می شود.

** ویژه برنامه های سومین هم اندیشی طنز كودك

كاظمی به جزییات برگزاری این هم اندیشی اشاره كرد و گفت: 92 اثر صوتی در ساختارهای مختلف، 41 اثر مكتوب در قالب مقاله، ترانه و داستانك و 17 اثر در بخش 'بچه ها رادیو' به جشنواره ارسال شده است كه در حال داوری هستند و همزمان با برگزاری اختتامیه هم اندیشی برگزیدگان معرفی خواهند شد.

وی به همكاری مراكز استان ها در این رویداد ادبی رادیویی اشاره كرد و گفت: استان های فارس، یزد، خراسان شمالی و جنوبی، فارس و كردستان همكاری خوبی با این هم اندیشی داشتند.

این مقام مسوول، به برگزاری برنامه های جنبی برای كودكان ونوجوان در روز همایش اشاره كرد و افزود: در مراسم اختتامیه، سه مقاله سفارشی كه از سوی سه نویسندگان كودك 'شهرام شفیعی'، 'مصطفی رحماندوست' و 'طاهره هیبه' نوشته شده، ارائه خواهد شد.

مدیر رادیو فرهنگ گفت: طراحی و تولید سی دی صوتی 'سیر قصه گویی در رادیو' از نخستین روزهای راه اندازی رادیو تا امروز از جمله فعالیت هایی است كه در قالب این جشنواره انجام می شود. در این لوح فشرده، صدای گویندگان پیشكسوت قصه گویی در رادیو از جمله فضل الله صبحی، ایرج گلسرخی، حمید عاملی، رضا رهگذر و مریم نشیبا قرار داده شده است.

وی همچنین ابراز امیدواری كرد كه با راه اندازی رادیو كودك، توجه به كودكان در اولویت كاری برنامه های رادیو قرار گیرد و برگزاری سومین هم اندیشی طنز رادیویی هم بتواند گام مهم و موثری برای رونق طنز در جامعه بردارد.

اختتامیه هم اندیشی طنز رادیویی از ساعت 16 تا 20 روز دوشنبه 26 تیر ماه در سالن میلاد برگزار می شود.

فراهنگ ** 9173 ** 1071





:: برچسب‌ها: آبی , فلوریدا ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: