عمر جهان تك قطبی به پایان رسیده است
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش ایرنا، جوانفكر و پسكوف روز شنبه طی دیداری در مسكو تاكید كردند كه در زمان حاضر ساختارهای جدیدی در مناطق مختلف جهان در حال شكل گیری است كه در صورت اتحاد با یكدیگر می توانند شكل گیری نظام چند قطبی حاكم بر روابط بین المللی را تسریع كنند.

دو طرف در این دیدار همچنین با اشاره به ظرفیت های بالای ایران و روسیه به عنوان دو كشور قدرتمند منطقه و نیز همسایه بر لزوم تلاش برای به فعل رساندن هر چه بیشتر توانمندی های توسعه مناسبات مسكو و تهران تاكید كردند.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران در این دیدار با تبریك دورجدید ریاست جمهوری پوتین گفت: در این دوره انتظارات و توقعات جدیدی از روسیه در سطوح منطقه ای و بین المللی ایجاد شده است.

جوانفكر با اشاره به اینكه در سایه تحولات جاری جهانی، نگاه مردم به روسیه تحت رهبری پوتین متفاوت شده است، افزود: افكار عمومی جهان انتظار دارد كه روسیه به عنوان یك كشور قدرتمند با توانمندی های بالا در مقطع حساس كنونی نقش برجسته تری در معادلات بین المللی ایفا كند.

وی اضافه كرد: كشورهای قدرتمند مانند روسیه باید برای تصویرسازی بهتر از پایان عمر جهان تك قطبی در صحنه عمل مسوولیت های بیشتری در قبال تحولات بین المللی به عهده بگیرند.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران به حجم سنگین هجمه رسانه ای و تبلیغاتی دشمنان ایران و روسیه در زمان حاضر اشاره كرد و ادامه داد: ما باید با هوشمندی، پیچیدگی و ظرافت كار رسانه ای دشمنان مان را تشخیص دهیم.

وی همچنین با اشاره به تاكید مقام ها و كارشناسان روس بر ضرورت وجود آرامش در ابعاد منطقه ای و جهانی به منظور پیشرفت برنامه های توسعه ای خود و اجتناب از تكرار تجربیات گذشته همچون حمله به افغانستان گفت: من هوشمندی شما را تحسین می كنم كه حاضر به تكرار تجربه های گذشته نیستید، اما واقعیت این است كه دستیابی به آرامش پدیده ای نیست كه همه عوامل تحقق آن در اختیار یك كشور مشخص باشد.

وی تشریح كرد: ما نیز در 33 سال سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی برای حاكم شدن آرامش در منطقه تلاش بسیاری كردیم، اما هشت سال جنگ را به ما تحمیل كردند كه قدرت های بسیاری در پشت سر صدام در آن حضور داشتند.

جوانفكر اضافه كرد: هشت سال جنگ تحمیلی موجب شد ملت ایران آبدیده شود و ما توانستیم در سایه تحمل سختی ها راه آسایش و رفاه را پیدا كنیم، با این وجود باز هم به آرامش بیشتر برای توسعه بیشتر نیاز داریم و همه سیاست گزاری های خارجی ما نیز در راستای كمك به تحقق این مهم متمركز شده است.

وی یادآور شد: تجربه به ما یاد داده است كه پیشرفت ما به تنهایی متضمن دستیابی به آرامش نیست، بلكه بر این باوریم كه این امر در سایه پیشرفت دیگر كشورهای منطقه میسر است.

وی به بخشش كشورهای حامی صدام در طول هشت سال جنگ تحمیلی از سوی جمهوری اسلامی ایران اشاره كرد و گفت: به رغم در پیش گرفتن چنین رویكردی از سوی كشورمان شاهد بودیم كه نیروهای فرامنطقه ای و سلطه گر ابتدا به عراق تجاوز كردند و سپس افغانستان را مورد حمله قرار دادند و تمام عواقب ناشی از این ناامنی به صورت مستقیم متوجه ما بوده است.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران تاكید كرد: در جهان امروز این طور نیست كه كشوری بخواهد در منطقه محل استقرارش آرامش حاكم باشد و چنین خواسته ای به راحتی برآورده شود، بلكه واقعیت این است كه تمامی متغیرهای موثر بر تحقق آرامش در دست یك كشور نیست و چه بسا اتفاق می افتد كشوری به طور ناگهانی چشم باز كند و متوجه شود كه نیروهای سلطه گر به همسایگانش حمله كرده اند.

وی افزود: امروز ملت ایران به طور كامل به همه امور خود مسلط است و اگر در چنین شرایطی ایران و روسیه همكاری های خود را در عرصه های مختلف گسترش دهند، وزن سیاسی دو كشور در معادلات بین المللی افزایش می یابد.

وی خاطرنشان كرد: ایران و روسیه اشتراكات فراوانی دارند و دو كشور به دلیل همسایگی از طریق دریای خزر با مسایل مشابهی در این پهنه آبی مواجه اند كه می توانند در سایه تعمیق مناسبات آنها را حل و فصل كنند.

سخنگوی رییس جمهوری روسیه نیز در این دیدار گفت: ایران كشوری است كه ما از گذشته های دور تاكنون روابط خوبی با آن داشته ایم، اما به رغم اهمیت و جایگاه خاص جمهوری اسلامی در منطقه هنوز تمامی ظرفیت های همكاری ما با این كشور به طور كامل شكوفا نشده است.

وی افزود: روسیه كشوری با سنت های دیرینه است كه سیاست هایش در ابعاد داخلی و خارجی مستمر و قابل درك می باشد و روابط آن در عرصه بین المللی از تغییر روسای جمهوری تاثیر نمی پذیرد و تنها ممكن است شكل تصمیات ما تفاوت كند یا اقدامات تاكتیكی صورت گیرد، اما در بخش راهبردی، رویكردهای روسیه فارغ از اینكه چه كسی رییس جمهوری باشد، پایدار است.

وی اظهار داشت: روسیه علاقه مند است كه با در نظر گرفتن منافع خود، روابط با كشورهای دیگر به ویژه همسایگان را در شرایط صلح و ثبات در منطقه توسعه دهد.

وی با اشاره به پایان یافتن عمر جهان تك قطبی اضافه كرد: سابقه تك قطبی شدن مناسبات بین المللی هر سال بر دامنه مشكلات جهان می افزاید به طوری كه امروز دیگر كشوری مانند آمریكا به تنهایی قادر به حل و فصل مسایل جهانی نیست.

سخنگوی پوتین ادامه داد: رییس جمهوری روسیه مخالف تحمیل شرایط از خارج به هر یكی از كشورهای جهان است و با این مساله كه عده ای از خارج اراده خود را تحمیل كنند كه چه كسی كنترل كشوری فرضی را به دست گیرد، به شدت مخالف می باشد.

وی به علاقه مندی و طرفداری مسكو به حاكمیت نظام چند قطبی بر جهان اشاره كرد و افزود: در این راستا معتقد به درایت سیاسی و انجام گفتمان با كشورهای مختلف هستیم و تعامل بیشتر در مناسبات بین المللی را مترادف با موفقیت بیشتر در توسعه كشورمان تلقی می كنیم.

وی اضافه كرد: روسیه امروزی یك كشور عملگراست كه پیش از این در تمامی مسابقات قدرت های بزرگ مانند لشكركشی به افغانستان در دوره شوروی سابق شركت كرده است و بعید به نظر می رسد كه بخواهد باز هم این رویه را ادامه دهد.

پسكوف ادامه داد: ما به دنبال اهداف ملموس و عینی و علاقه مند به وضعیبت قابل پیش بینی و صلح و ثبات در عرصه جهانی هستیم تا بتوانیم برنامه های توسعه داخلی مان را به پیش ببریم.

وی اظهار داشت: ایران كشور همسایه ماست و به همین دلیل نیز علاقه مند به ثبات و آرماش در آن هستیم و تلاش هایمان نیز در این راستا شفاف است.

وی در خصوص برنامه هسته ای صلح آمیز ایران نیز گفت: بر این باوریم كه انرژی هسته ای آینده بشریت است و هیچكس حق ندارد هیچ كشوری را از صنایع هسته ای صلح آمیز محروم كند.

سخنگوی رییس جمهوری روسیه افزود: همه باید به مذاكرات هسته ای ایران و گروه 1+5 اهمیت قایل شوند، زیرا این رویكرد امكان اجرای یك دیالوگ موضوعی را میان طرفین فراهم می كند.

وی با بیان این كه كیفیت ساختارها و امكانات مذاكرات گروه 1+5 را باید كارشناسان امر ارزیابی كنند، اظهار داشت: همه طرف های مذاكره باید انعطاف مجاز داشته باشند و برای تحقق این امر باید انعطاف پذیری سیاسی از خود نشان دهند.

وی تاكید كرد كه ایران و روسیه روابط گرمی دارند و دیدار روسای جمهوری دو كشور در اجلاس اخیر سازمان شانگهای در پكن و اظهارات آنها در خصوص روابط دوجانبه دال بر این امر است.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران در این دیدار از سخنگوی پوتین برای سفر به ایران دعوت كرد كه این امر با استقبال طرف روس مواجه شد.

علی اكبر جوانفكر مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران و مدیرعامل ایرنا برای شركت در دومین اجلاس نشست جهانی رسانه ها و دیدار با مقام ها و نخبگان روس در مسكو به سر می برد.

اروپام/518**1368**





:: برچسب‌ها: فلوریدا , آلمان ,
:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: