اوغلو:فرانسه درنحوه نگرش خودنسبت به پیوستن تركیه به اروپابازبینی كند
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش ایرنا ، ' احمد داوود اوغلو' روز پنج شنبه طی كنفرانس خبری مشترك با ' لوران فابیوس 'همتای فرانسوی خود درمحل وزارت امور خارجه فرانسه افزود: انتظار می رود كه فرانسه از تداوم گفت وگوها در زمینه موضوع پیوستن تركیه به اتحادیه اروپایی كه از سال 2004 میلادی اغاز شده است ، حمایت لازم بعمل آورد.

داوود اوغلو با اشاره به اینكه دو كشور تركیه و فرانسه مصمم به گسترش سطح روابط همه جانبه فیمابین دوكشور است ، اظهارداشت: دو كشور تركیه و فرانسه از قدیمی ترین روابط از جمله سیاسی در سطح كشورهای اروپایی برخوردار هستند.

وی منافع مشترك دو كشور را یاد اور شده وافزود: هم اكنون بستر و زمینه های مناسبی برای توسعه سطح روابط همه جانبه میان دو كشور فراهم شده است ودرتلاش هستیم به مذاكرات همه جانبه خود برای ارتقائ سطح همكاریها در تمامی زمینه در یك فضا دوستانه ، ادامه دهیم .

وی روابط فیمابین دو كشور را برسه پایه ، روابط دو جانبه، روابط تركیه و فرانسه درچارچوب اتحادیه اروپایی و همچنین مسایل بین المللی استوار و در شرایط حاضر نیز با محوریت موضوع خاورمیانه استوار دانست و افزود: تركیه آمادگی دارد تا از طریق مذاكرات در تمامی زمینه ها با فرانسه به همكاری سازنده خود ادامه داده و سطح روابط موجود فیمابین را ارتقاء دهد.

وی با تاكید برضرورت توسعه سطح همكاریهای اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی موجود میان دو كشور، افزود: هم اكنون حجم تجاری میان دو كشور ، حدود 6/11 میلیارد یورو در سال می باشد كه در تلاش هستیم این میزان را به 15 میلیارد یورو درآینده نه چندان دور ، برسانیم .

داوود اوغلو، همچنین فعالیت حدود یكهزار شركت فرانسوی در تركیه را یاد اور شد وافزود: درمقابل آن نیز صدها شركت ترك نیز در فرانسه حضور داشته و علاوه برآن نیز حدود 576 هزار تبعه این كشور درخاك فرانسه اقامت دارند .

وی همچنین از ' فرانسوا اولاند ' رییس جمهور فرانسه برای انجام سفری رسمی به تركیه دعوت بعمل آورد و افزود: از سال 1992 میلادی تاكنون هیچ سفری رسمی درسطح روساء جمهور دو كشور صورت نگرفته و تنها ' نیكلا ساركوزی ' رییس جمهور فرانسه چندی پیش دیداری چند ساعته از استانبول بعمل آورده است.

وی با اشاره به رد لایحه قانونی مصوب در زمینه مجازات انكار نسل كشی ارامنه از سوی شورای قانون اساسی فرانسه نیز گفت: تركیه امادگی دارد برای شفاف شدن موضوع در زمینه مسایل تاریخی و رفع ابهام به صورت مشترك با طرف های فرانسوی همكاری و تبادل نظر كند.

داوود اوغلو همچنین در ادامه سخنان خود تدابیر اتخاذی محدود كننده مورد نظر تركیه در قبال فرانسه بدنبال تصویب لایحه قانونی مصوب پارلمان و سنا فرانسه را یاد آور شد و افزود: كشور متبوعش تمامی تدابیر اتخاذ شده در این زمینه را اخیرا از میان برداشته است.

تركیه درپی تصویب این لایحه قانونی مزبور كه بعدا از سوی ' شورای قانون اساسی ' فرانسه به دلیل غیرقانونی تشخیص داده شدن رد شد ، تهدید كرده بود كه درصورت تصویب واجرایی شدن آن در سطح روابط همه جانبه خود با فرانسه بازبینی خواهد كرد.

داوود اوغلو همچنین در زمینه عدم امكان پیگیری موضوع درمجلس و دولت جدید فرانسه نیز سه گزینه را پیش روی این كشور قرار داد وافزود: اول اینكه فرانسه می تواند به عنوان كشور كه تعدادی از اتباع ترك و ارمنی را در خود جای داده و عضو گروه ' مینسك ' نیز در زمینه مسئله قفقاز می باشد مشاركتی سازنده دراین زمینه داشته باشد، دوم اینكه این موضوع را به تاریخ دانها بسپارد و تركیه نیز دراین صورت آمادگی دارد تا دراین زمینه همكاری سازنده داشته باشد و آخر اینكه ، این كشور به خواهد به سیاستی یكجانبه دراین زمینه دست به زند كه این مسئله مسلما مورد استقبال تركیه نبوده و با آن به صورت بسته خواهد كرد.

داوود اوغلو همچنین با اشاره به محورهای اصلی دیدار خود با فابیوس ، از بحث و گفتگو در زمینه های مختلفی از جمله ، روابط فیمابین دو كشور، مسایل منطقه ای و مسایل بین المللی به عنوان اصلی ترین موضوع مورد گفتگو طرفین یاد كرد.

وی كه امروز پنج شنبه به پاریس سفر كرده است در نظر دارد درادامه سفر خود به فرانسه فردا / جمعه / نیز درنشست كشورهای به اصطلاح دوست سوریه در پاریس حضور پیدا كند.

داوود اوغلو همچنین ضمن تبریك برگزاری این نشست در پاریس به فابیوس گفت : كشورش در زمینه سوریه با فرانسه همسو بوده واتفاق نظردارد.

این سفر درحالی صورت می گیرد كه دو كشور مزبور پس از به قدرت رسیدن سوسیالیست ها در فرانسه تلاش هایی را برای بهبود سطح روابط خود آغاز كرده اند.

تركیه امیدوار است دستكم بتواند در دوره سوسیالیست راه ورود خود به اتحادیه اروپایی را تا حدودی هموارتر سازد.

فرانسه تاكنون از مخالفان سرسخت پیوستن تركیه به اروپا بوده است.

فرانسه تركیه را به عنوان شریك مهم منطقه ای تلقی كرده با اینحال به امكان پیوستن این كشور به اتحادیه اروپایی روی خوش نشان نمی دهد.

اروپام **1495**536





:: برچسب‌ها: گربه ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: