رئیس مجلس سوریه وارد تهران شد
نوشته شده توسط : ipxrxt

رئیس مجلس سوریه از سفر به تهران ابراز خرسندی کرده است

در حالی که اعتراضات به حکومت بشار اسد در سوریه ادامه دارد، رئیس مجلس این کشور وارد تهران شده و با علی لاریجانی همتای ایرانی خود دیدار کرده است.

سفر رئیس مجلس سوریه به ایران مهمترین سفر علنی یک مقام بلندپایه سوریه به این کشور طی نزدیک به یک سال گذشته است.

این دیدار به فاصله چند روز پس از کنفرانس ژنو برگزار می شود که طی آن تصمیم به تشکیل دولت انتقالی سوریه بدون حضور شخص بشار اسد گرفته شد.

ایران به این کنفرانس دعوت نشده بود و دولت سوریه نتایج آن را نپذیرفت.

در جریان دیدار روسای مجلس ایران و سوریه، آقای لاریجانی گفته است که ایران "همیشه موضع سوریه را در مقابله با رژیم صهیونیستی ستایش می کند."

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران سوریه را "خط مقدم مقاومت" در برابر اسرائیل خوانده و گفته که کشورش از بقای حکومت بشار اسد حمایت خواهد کرد.

ایران و سوریه دو متحد استراتژیک یکدیگر در منطقه خاورمیانه محسوب می شوند که از ابتدای انقلاب اسلامی روابط مستحکم و پایداری با یکدیگر داشته اند.

ایران به طور مکرر از منافع سوریه در برابر کشورهای منطقه متلاطم خاورمیانه حمایت کرده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا برخی از مقام های ایرانی را به اتهام همکاری با دولت سوریه در سرکوب مردم این کشور مورد تحریم قرار داده اند.

"از زمان آغاز اعتراض ها در سوریه، محمود احمدی نژاد و بشار اسد سفر اعلام شده ای به کشورهای یکدیگر نداشته اند."

بر اساس توافق ایران و سوریه در سال های گذشته، کمیسیون مشترک دو کشور هر شش ماه یکبار به ریاست روسای جمهور ایران و سوریه در یکی از پایتخت ها برگزار می شود.

اما از زمان شدت گرفتن اعتراض ها در سوریه، محمود احمدی نژاد و بشار اسد سفر اعلام شده ای به کشورهای یکدیگر نداشته اند.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در سال ۲۰۰۰ جانشین پدرش، حافظ اسد شد که از زمان کودتای نظامی سال ۱۹۶۸ در تشکیلات رهبری سوریه حضور داشت و در پی یک کودتای بدون خونریزی در سال ۱۹۷۰، مقام ریاست جمهوری را به دست آورد.

بشار اسد طی پانزده ماه گذشته با حرکت اعتراضی رو به گسترش در سوریه و انتقاد جهانی از نحوه برخورد با معترضان مواجه بوده، اما جمهوری اسلامی همچنان یکی از معدود حامیان حکومت او باقی مانده است.

آخرین سفر رسمی و اعلام شده محمود احمدی نژاد به سوریه مربوط به اواخر تابستان سال گذشته و آخرین سفر رسمی بشار اسد به تهران اوایل پاییز سال گذشته و به فاصله کوتاهی از دیدار آقای احمدی نژاد از دمشق است.

ایران به تازگی آقای اسد را به شکل رسمی برای سفر به تهران و شرکت در اجلاس سران سازمان عدم تعهد دعوت کرده است.

قرار است با انتقال ریاست دوره ای جنبش غیرمتعهدها از مصر به ایران، اجلاس سران کشورهای عضو جنبش در شهریورماه سال جاری در تهران برگزار شود و سوریه نیز یکی از کشورهای عضو این جنبش است.





:: برچسب‌ها: سیاه و سفید , کالیفرنیا ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: