سیزدهم تیر در آینه تاریخ معاصر
نوشته شده توسط : ipxrxt

13تیر 1359

جیمی كارتر رییس جمهوری وقت آمریكا به تلافی شكست های سیاسی و نظامی در مقابله با جمهوری اسلامی ایران، دستور توقیف كلیه دارایی های ایران را در بانكهای آمریكا، صادر كرد.

13 تیر 1350

استاد 'محمد معین' ادیب برجسته معاصر و صاحب فرهنگ فارسی 'معین' درگذشت. وی در 19 آذر 1345 دچار سكته مغزی شده بود.

13 تیر 1335

در ادامه مذاكرات دولت با شركت‌های نفتی و پس از اعلام توافق دولت ایران و اعضای كنسرسیوم در موضوع تولید نفت‌، نفت ایران به نسبت‌های متفاوت بین اعضای كنسرسیوم تقسیم شد، عامل امضای این توافقنامه 'علی امینی' وزیر دارایی بود.

13 تیر 1332

روزنامه های ایران نوشتند:'دوایت دیویدآیزنهاور' (سی و چهارمین رییس جمهوری آمریكا) خرید نفت ایران را منوط به به رضایت دولت انگلیس كرده است.

13 تیر 1316

ایران و عراق، تحت فشار انگلیس، قرارداد جدیدی را امضاء كردند كه در آن مرز آبی دو كشور از حدود قلمرو ساحل طرفین به عمیق‌ترین خط طولی اروند رود 'خط القعر' انتقال داده شد.

13 تیر 1264

حاكمان عراق دستور تبعید علمای بین النهرین را به ایران صادر كردند. آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، میرزا حسین نایینی و 30 تن دیگر از بزرگان دینی، از جمله علمای تبعید شده بودند. پس از پایان جنگ جهانی اول و تسلط انگلستان بر امور كشور عراق، علمای نجف در فتواهای خود، حضور آنان را محكوم كردند و علیه انتخابات فرمایشی عراق كه تحت نظر انگلیس بود، احكامی صادر كردند. این عمل آنان، با خشم مقامات انگلیسی مواجه شد و این اقدام حاكمان عراق در تبعید علما با اصرار استعمارگران صورت پذیرفت.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: روز تعطیل , کالیفرنیا ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: