مهمانپرست: غرب با تحریم ایران، امنیت انرژی جهان را تهدید ‌می‌کند
نوشته شده توسط : ipxrxt

رامین مهمانپرست: تحریم ها فاقد مشروعیت و مغایر قوانین بین المللی از جمله اصول تجارت آزاد است

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در دومین روز آغاز دور جدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران گفت که آمریکا و اتحادیه اروپا با تداوم رویکرد فشار و تحریم از طریق تحریم های اخیر، عملا امنیت انرژی و تعادل بازار جهانی انرژی را در سطح بین المللی تهدید کرده اند.

آقای مهمان پرست روز دوشنبه، ۱۲ تیر (دوم ژوئیه) گفت: "آنها در قبال این اقدام غیر مسئولانه خود باید پاسخگوی سیاست ها و مواضعی باشند که بر بحران اقتصادی دنیا تاثیر گذار خواهد بود. چرا که امنیت عرضه، بخش تفکیک ناپذیری از امنیت بازار جهانی انرژی است."

او این تحریم ها را "یکجانبه" و "فاقد مشروعیت و مغایر قوانین بین المللی از جمله اصول تجارت آزاد" دانست و گفت: "آمریکا و اتحادیه اروپا علاوه بر پیامدهای سیاسی و دیپلماتیک این اقدام ، باید آماده رویارویی با مشکلاتی چون تشدید بحران مالی و اقتصادی و گسترش اعتراض های اجتماعی باشند."

دور تازه تحریم های اتحادیه اروپا از روز اول ژوئیه (یازدهم تیر) علیه واردات نفت و ارتباط های بانکی با جمهوری اسلامی آغاز شده است. با شروع این تحریم ها، اروپا خرید نفت از ایران را متوقف می کند و شرکت های بیمه اروپایی نیز که بخش عمده محموله های نفتی را بیمه می کنند، دیگر تانکرهای نفت ایران را بیمه نخواهند کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاش اند که با افزایش تحریم ها، ایران را وادار به توقف غنی سازی اورانیوم و تعلیق بخشی از فعالیت های هسته ای کنند. اما ایران می گوید که تحریم ها تاثیری بر روند ادامه برنامه های هسته ای اش ندارد.

آمریکا و برخی از کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در تلاش است که به سلاح هسته ای دست یابد، اما مقام های ایرانی همواره ادعا را رده کرده و گفته اند که برنامه اتمی ایران صلح آمیز است و برای تامین برق و رادیو ایزوتوپ‌های دارویی مورد نیاز ادامه خواهد داشت.

'اقدام غیر سازنده'

جلیلی و اشتون

در دور جدید مذاکرات ایران و قدرت های جهانی بر سر برنامه های هسته ای ایران دو طرف موافقت کردند که مسیر دیپلماسی را باز نگه دارند

در دور جدید مذاکرات ایران و قدرت های جهانی بر سر برنامه های هسته ای ایران که در ماه های گذشته در استانبول، بغداد و مسکو برگزار شد، ایران و گروه ۱+۵ موافقت کردند که مسیر دیپلماسی را باز نگه دارند.

در مذاکرات مسکو دو طرف توافق کردند که مذاکرات را در سطح کارشناسان، در سوم ژوئیه (۱۳ تیرماه) در استانبول ادامه دهند.

این در حالی است که تحریم نفتی ایران ممکن است به مانعی جدید بر سر راه مذاکرات هسته ای این کشور با طرف غربی بیانجامد.

آقای مهمانپرست همچنین در واکنش به آغاز دور جدید تحریم ها گفت: "این اقدام نشان داد که آنها نه تنها روندی سازنده را در رابطه با کشورمان دنبال نمی کنند، بلکه به دنبال تنش آفرینی هستند و این اقدام غیر سازنده در شرایطی است که در روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ تاکید بر اعتماد سازی دو طرفه است."

پیشتر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در نامه ای به کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده بود که "مسئولیت هر گونه لطمه به روند سازنده گفتگوها متوجه طرفی است که ابزارهای غیرمشروع را جایگزین منطق در گفتگوها می کند."

اعمال تحریم‌های نفتی از سوی اتحادیه اروپا، که مشتری نزدیک به یک پنجم نفت ایران بود، می‌تواند ضربه‌ای جدی به درآمدهای ارزی ایران بزند.

اتحادیه اروپا واردکننده نزدیک به ۲۰ درصد نفت خام صادراتی ایران (نزدیک ۵۰۰ هزار بشکه در روز) بوده است و یونان و ایتالیا اصلی‌ترین خریداران نفت خام ایران در اروپا بوده اند.





:: برچسب‌ها: آلمان , وابسته به تکزاس , سرگرمی ,
:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: