30گور متعلق به قرون اولیه اسلامی در خراسان شمالی شناسایی شد
نوشته شده توسط : ipxrxt

براساس گزارش روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی،'امید آدینه' گفت: با توجه به داده های باستان شناسی حاصل از كاوش های صورت گرفته، به نظر می رسد استقرار در محوطه تاریخی آق تپه مربوط به قرون اولیه اسلامی بویژه قرن های 3 و 4 هجری است كه در دوره های بعد بخشی از آن به گورستان تبدیل شده است.

آدینه در ادامه افزود: تعدادی اشیای تاریخی نیز در جریان كاوش های اخیر در این منطقه كشف شده كه از یافته های منقول مهم در كاوش اخیر در محوطه تاریخی آق تپه می توان به تعدادی سفال نوشته یا 'استراكا'، سكه، ظروف ظریف و خمره های بزرگ ذخیره سازی آذوقه اشاره كرد.

وی افزود: اشیای كشف شده پس از مرمت در كارگاه حفاظت و مرمت موزه باستان شناسی و مردم شناسی، در محل مجموعه تاریخی 'مفخم' بجنورد در معرض نمایش قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، نجات بخشی بخش جنوب شرقی این محوطه تاریخی با وسعت حدود 800 متر مربع انجام شد و در محدوده مورد نظر 13 ترانشه با ابعاد مختلف ایجاد شد كه مشخص كرد استقرار اولیه بر روی یك برجستگی طبیعی شكل گرفته و ساختارها مستقیما بر روی خاك بكر ایجاد شده اند.

وی افزود: مصالح به كار برده شده در سازه ها، چینه است و گاهی در بخش های الحاقی مراحل بعدی استقرار، از خشت خام نیز استفاده شده است.

آدینه گفت: در مجموع حدود 19 فضای معماری با ابعاد گوناگون در این منطقه شناسایی شد كه با توجه به اجزای معماری به نظر می رسد كاربری های مختلفی از جمله مسكونی و كارگاهی داشته است.

وی افزود: همچنین گاهی همزمان با سازه ها گودالهایی برای دفن زباله در محدوده استقراری حفر شده كه محتوای آن شامل بقایای ظروف سفالی غیرقابل استفاده، استخوان های حیوانی دورریز، خاكستر و غیره است.

كاوش نجات بخشی در محوطه تاریخی آق تپه از 13 اسفندماه 90 تا 25 خردادماه سال جاری ادامه یافت.

وسعت محوطه تاریخی آق تپه، با توجه به نتیجه عملیات گمانه زنی كه به منظور تعیین عرصه و حریم اثر در سال 1389 انجام شد، بیش از 24 هكتار است.

این محوطه تاریخی در ورودی شهر 'پیش قلعه'، مركز بخش 'مانه' از توابع شهرستان مانه و سملقان در غرب استان خراسان شمالی و در مجاورت رودخانه اترك قرار گرفته است. ك/1

623/626/330





:: برچسب‌ها: حیوانات ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: