هشدار نماینده ایران در سازمان ملل درباره احتمال بن‌بست در مذاکرات اتمی
نوشته شده توسط : ipxrxt

پس از مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت جهانی در مسکو، درباره فرجام موفقیت آمیز این دوره از گفت‌و گوها تردید ایجاد شده است

محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، نسبت به بن‌‌بست تازه در مذاکرات اتمی با شش قدرت جهانی هشدار داده و گفته است که کشورش "مرعوب تهدیدات نظامی نمی شود."

آقای خزاعی در جریان گفت و گوی خبری با رسانه ها جمعه شب به وقت محلی در نیویورک گفت که ایران می خواهد راه حلی برای اختلافات بر سر برنامه اتمی اش پیدا کند و آماده است تا "نهایت همکاری را در زمینه‌های غیرهسته ای" بکار بگیرد.

آقای خزاعی که در آستانه اجرای تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه کشورش صحبت می کرد، نسبت به "ارائه پیشنهادی کلی و مشوق های غیر ملموس و فاقد ارزش اروپا به ایران" و تاثیر آن بر مذاکرات اتمی، هشدار داد.

اتحادیه اروپا سال گذشته خورشیدی، سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران و خرید نفت از این کشور را تحریم و اجرای آن را موکول به اول ژوئیه (یازدهم تیر ۱۳۹۱) کرد.

پس از افزایش آثار تحریم های بین المللی و بالاگرفتن دور تازه‌ای از فشارهای سیاسی به ایران بر سر برنامه غنی سازی اورانیوم، مقام‌های این کشور به دور تازه ای از مذاکرات با قدرت های جهانی تمایل نشان دادند.

بمب اتمی و فتوای آیت الله خامنه ای

چندی پیش از آغاز دور تازه گفت و گوها، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی با یک فتوا، "استفاده، نگهداری و تولید سلاح های اتمی" را حرام اعلام کرد.

از آن پس مقام های ایرانی تلاش کرده اند که این فتوا را به عنوان تضمینی برای منحرف نشدن برنامه های اتمی ایران به سوی اهداف نظامی، نشان دهند.

نماینده ایران در سازمان ملل، ساعاتی پیش از آغاز اجرای تحریم ها با خبرنگاران در نیویورک سخن گفته است

نماینده ایران در سازمان ملل هم در در گفت و گوی خود با خبرنگاران در نیویورک گفته است که فتوای آیت الله خامنه ای، "تقویت کننده و استحکام بخش فعالیت های شفاف ایران است."

آیت الله خامنه ای، در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی و در دوره اولین گروه مذاکره کننده اتمی، برای نخستین بار گفته بود که ایران بمب اتمی را حرام می داند اما سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان که سرگرم مذاکره با ایران بودند، خواستار تصویب قوانینی از جمله تصویب نهایی پروتکل الحاقی معاهده منع و گسترش سلاح های اتمی در مجلس ایران، به عنوان بخشی از تضمین ها از سوی ایران بودند.

این پروتکل به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی بیشتر برای نمونه برداری و بازدید از مراکز مشکوک را می دهد.

دولت ایران لایحه پیوستن به این پروتکل را به مجلس نفرستاد و در پی اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارجاع پرونده اتمی به شورای امنیت سازمان ملل، اجرای داوطلبانه آن را هم متوقف کرد که به صدور چهار قطعنامه تحریمی ایران در شورای امنیت منجر شد.

دور تازه مذاکرات ایران و قدرت های جهانی، از میانه بهار سال جاری خورشیدی در استانبول آغاز شد و به فاصله چند هفته بعد در بغداد و سپس مسکو پیگیری شد اما تاریخی برای دور چهارم مذاکرات اعلام نشده است.

از اوایل دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، با پیوستن ایالات متحده آمریکا، چین و روسیه (سه عضو دائم شورای امنیت) به سه کشور پیشین (بریتانیا و فرانسه به علاوه آلمان) ، گروه ۱+۵ تشکیل شد.

اخیرا آقای احمدی نژاد "برخی از اعضای گروه ۱+۵ را دشمن ایران" خوانده و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم درباره موفقیت آمیز بودن سرانجام دور جدید مذاکرات ابراز تردید کرده است.





:: برچسب‌ها: قرمز ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: