آیین نكوداشت علامه عبدالعلی بیرجندی در یونسكو برگزارشد
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش ایرنا ، دراین همایش یكروزه كه به همت نمایندگی دایم جمهوری اسلامی برگزار شد، شمار زیادی از فرهیختگان فرهنگی ، علمی و چهره های سیاسی ایرانی مقیم و فرانسوی حضور داشتند.

در این همایش تنی چند از استاتید دانشگاه خراسان جنوبی و دیگر شهرهای ایران مقالاتی را در تبیین شخصیت فردی و اخلاقی علامه بیرجندی و دهها اثر نفیس برجای مانده از وی ، به ایراد سخنرانی پرداختند .

همچنین در این همایش حدود 10 مقاله در توصیف اهمیت آثار و دیدگاههای بیرجندی كه در عصر خود و عصر معاصر همواره مورد توجه محافل علمی بوده ، در جمع حاضران ارایه شد.

سفیر و نماینده دایم ایران در یونسكو در وصف خدمات و شخصیت علمی كم نظیر علامه بیرجندی گفت: برغم گذشت سده ها از حیات این اندیشمند سرشناس ایرانی، آوازه وی مرزهای كشور را در نوردیده و حتی در برخی از كشورهای منطقه از جمله كشورهای فارسی و عرب زبان منطقه مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفته است .

'محمد رضا مجیدی' افزود: این نمایندگی در نظر دارد آیین نكوداشت این علامه شهیر ایرانی را در سه محور 'نمایشگاه، نشست علمی و شب فرهنگی' در مقر یونسكو برگزار كند.

وی اضافه كرد: در ادامه برنامه شبی فرهنگی نیز موسیقی محلی خراسان جنوبی و نمایش زورخانه ای در راستای معرفی فرهنگ و سنن میهن اسلامی در محل یونسكو با حضور ایرانیان و خارجیان علاقمند برگزار خواهد شد.

مجیدی همچنین خاطرنشان ساخت: برای سال های 2012 و 2013 میلادی معرفی دو شخصیت و دو اثر ایرانی در فهرست نكوداشت یونسكو قرار گرفته است كه نكوداشت علامه بیرجندی در همین راستا می باشد و قرار است بزرگداشت كتاب 'ابن سینا ' در طب و كتاب 'العلاق النفیسه' اثر 'ابن رسه' در جغرافیا و همچنین شخصیت 'ابو سعید ابوالخیر' در عرفان نیز در این چارچوب در مقر یونسكو برگزار شود.

در این همایش یكروزه استاد 'حسن گنجی' پدرعلم جغرافیای ایران ، 'زهرا علیزاده بیرجندی' استاد دانشگاه بیرجند، 'محمد بهنام فر'، 'عابدین صالح' از سودان ، 'محمود رفیعی' از دیگر استاتید دانشگاههای كشور مقالاتی را در زمینه آثار مختلف این اندیشمند ایرانی ارایه كردند.

دكتر 'آهنی' سفیر جمهوری اسلامی در فرانسه و تنی چند از چهره های علمی ایرانی مقیم ، ' رشید قهرمان ' استاندار خراسان جنوبی و هیات همراه ، ' ایرینا بوكووا ' مدیركل یونسكو ، شماری از فرهیختگان ، دانشجویان و چهره های علمی فرانسوی از جمله حاضران درهمایش علمی آیین نكوداشت یاد و نام علامه بیرجندی بودند.

اروپام **1495**1651





:: برچسب‌ها: بریتانیا , سنگ ,
:: بازدید از این مطلب : 299
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: