قاهره-تلاویو، پیش به سوی تقابل
نوشته شده توسط : ipxrxt

با پیروزی 'محمد مرسی' نامزد اسلامگرای حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر، ترس و نگرانی بر رژیم صهیونیستی سایه افكنده است. به نظر می رسد صهیونیست ها احساس می كنند با پیروزی مرسی، ماه عسل تلاویو و قاهره به پایان رسیده و امنیتی كه توسط 'حسنی مبارك' و اطرافیان وی برای رژیم اسراییل به وجود آمده بود با شكست مواجه شده است.

محورهایی كه در تهیه این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از:

**پایان ماه عسل قاهره و تلاویو

** لحظه تاریخی پیروزی مرسی

** صحفه ای سیاه برای رژیم صهیونیستی

** هراس در محافل صهیونیستی

** تحول مهم در بهار عربی

**پایان ماه عسل قاهره و تلاویو

-----------------------------------

'عبدالباری عطوان' سردبیر روزنامه القدس العربی چاپ لندن با درج مقاله ای در این روزنامه به نتایج انتخابات مصر كه پس از كش و قوس های فراوان پیروزی 'محمد مرسی' نامزد اسلامگرای حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین را به همراه داشت، پرداخت.

وی نوشت، اسراییلی ها از نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر بسیار نگران هستند، زیرا حدود 34 سال كشور بزرگ مصر با رهبری 'حسنی مبارك' زمینه استقرار و امنیت را برای رژیم صهیونیستی فراهم كرده بود.

این نویسنده محور نگرانی اسراییل را معاهده كمپ دیوید و هماهنگی های امنیتی كه از این معاهده نشات می گیرد، می داند و می گوید كه احتمال دارد با پیروزی 'محمد مرسی' در انتخابات ریاست جمهوری مصر تغییراتی در دستگاه امنیتی مصر رخ دهد و به جای ژنرال 'مراد موافی' یك فرد اسلامگرا این سمت را در دست گیرد و با اسراییل برخورد ناخوشایندی داشته باشد.

'محمد مرسی' در اولین سخنرانیش تاكید كرده بود كه به معاهدات بین المللی احترام كامل خواهد گذاشت، اما در این سخنرانی نامی از معاهده كمپ دیوید نبرده است. آنچه در این مورد بعید نیست این است كه وی در بسیاری از بندهای این معاهده تعدیلاتی را انجام خواهد داد تا منافع مردم مصر را به همراه داشته باشد.

'عبدالباری عطوان' با اشاره به سخت بودن ماموریت رییس جمهور مصر می گوید، رییس جمهور، كشور را به سمتی پیش خواهد برد كه با اهداف استعمارگرانه اسراییل و آمریكا همسو نیست.

وی در مورد رابطه مصر و اسراییل بعد از پیروزی 'محمد مرسی' می گوید، ماه عسل اسراییل و مصر پایان یافته است و احتمال دارد كه این روند تا ابد ادامه داشته باشد و این مورد را جشن هایی كه در نوار غزه توسط فلسطینی ها بعد از پیروزی 'محمد مرسی' بر 'احمد شفیق' آخرین نخست وزیر دوران 'حسنی مبارك' كه از سوی اسراییل هم مورد حمایت قرار گرفته بود، اثبات می كند.

**پیروزی 'محمد مرسی' لحظه تاریخی

--------------------------------------------

روزنامه الشروق مصر نوشت 'محمود الزهار' یك رهبر برجسته در جنبش حماس پیروزی نامزد گروه اخوان المسلمین را در انتخابات ریاست جمهوری مصر یك لحظه تاریخی و پیروزی بزرگ تلقی كرد.

این رهبر برجسته جنبش حماس در گفتگو با فرانس پرس گفته است كه این یك لحظه تاریخی و مرحله تاریخی جدیدی در طول تاریخ مصر است.

پیروزی 'محمد مرسی' به منزله شكست برنامه عادی سازی روابط رژیم اسراییل و مصر محسوب می شود و تمام برنامه های رژیم صهیونیستی برای همكاری با مصر و گرفتن مقدرات این كشور با پیروزی نامزدی اسلامگرا به شكست انجامیده است.

**صحفه ای سیاه برای رژیم صهیونیستی

----------------------------------------------

روزنامه الشروق مصر نوشت، مطبوعات صهیونیستی انتخاب 'محمد مرسی' را به عنوان ریاست جمهوری مصر یك صفحه سیاه برای اسراییل دانستند.

این روزنامه نوشت كه وزارت امور خارجه اسراییل عصر روز یك شنبه بعد از اعلان رسمی پیروزی 'محمد مرسی' در انتخابات ریاست جمهوری مصر تصمیم گرفتند در این مورد نه تحلیل كنند و نه از خود عكس العمل نشان دهند.

این روزنامه نوشت، بعد از اینكه مسوولان اسراییل بنا داشتند در این مورد تحلیلی نكنند، شبكه سه تلویزیون اسراییل خبری گفت كه انتخاب 'محمد مرسی' یك صفحه سیاه در تاریخ روابط تلاویو و قاهره محسوب می گردد و یكی از مسوولان اسراییل دولت را از هرگونه اظهارنظر علیه گروه اخوان المسلمین بر حذر داشته است.

**هراس در محافل صهیونیستی

-----------------------------------

روزنامه معاریو از نگرانی دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی پس از پیروزی 'محمد مرسی' در انتخابات ریاست جمهوری مصر پرده برداشت.

در اولین واكنش ازسوی اسراییل در پی پیروزی 'محمد مرسی' در انتخابات ریاست جمهوری مصر، 'بن كاسبیت' نویسنده صهیونیست، در روزنامه معاریو این رژیم نوشت، پیروزی 'محمد مرسی' باعث ترس و هراس در دستگاه امنیتی این رژیم شده است كه مبادا پیروزی این شخص به مناسبات دو جانبه قاهره و تلاویو پایان بخشد.

این نویسند اشاره می كند كه 'محمد مرسی' كه یك فرد اسلامگراست هرگز اجازه نخواهد داد تا اسراییلی ها بعد از این عرب ها را مورد اهانت قرار دهند و در برابر اسراییل و اقدامات ارتش این رژیم عكس العمل نشان خواهد داد.

این نویسنده اسراییلی می گوید كه از لحظه پیروزی 'محمد مرسی' بر 'احمد شفیق' در نزد فرماندهان دستگاه اطلاعاتی اسراییل ترس و هراس رو به افزایش گذاشته است.

**تحول مهم در انقلاب های منطقه

--------------------------------------

روزنامه المصریون نوشت، روزنامه های اسراییل پیروزی 'محمد مرسی' به عنوان رییس جمهوری مصر را روزگار سیاه برای اسراییل ذكر كرده اند.

این روزنامه نوشت، روزنانه های كشورهای غربی نیز اخبار پیروزی 'محمد مرسی' را به عنوان ریاست جمهوری مصر پوشش دادند و آن را یك تحول مهم در مسیر دموكراسی ارزیابی كرده و مایه پیروزی مردم مصر دانسته اند.

روزنامه 'ذا جلوب آند میل' كانادایی، پیروزی 'محمد مرسی' را در انتخابات ریاست جمهوری مصر یك تحول مهم در بهار عربی دانسته و نوشت كه این یك پیروزی برای اسلامگرایان و دموكراسی می باشد.

این روزنامه تصریح كرد كه پیروزی 'محمد مرسی' یك دستاورد بزرگ برای گروه اخوان المسلمین است كه توانسته از زندان ظلمانی حكومت استیدای خارج شود و با این پیروزی گروه اخوان المسلمین می تواند در كل منطقه پیشتاز باشد و در منطقه نقش اصلی را بازی كند.

روزنامه كانادایی 'ذاجلوب اند میل' نوشت، واكنش اسراییل در این مورد بسیار محتاطانه بوده است كه بیانگر نگرانی عمیق اسراییل از پیروزی اسلامگرایان در منطقه خاورمیانه است.

در مورد تبیین نگرانی اسراییل از پیروزی اسلامگرایان در انتخابات ریاست جمهوری مصر این روزنامه كانادایی بیان می كند كه روزنامه یدیعوت احرونوت اسراییل در تیتری با عنوان 'تاریكی در مصر' این موضوع را بیان می كند و پیروزی 'محمد مرسی' را یك خطر بزرگ برای اسراییل می داند.

أین روزنامه عبری زبان پیروزی اسلامگرایان را در مصر به عنوان یك روزسیاه و ظلمانی برای رژیم صهیونیستی دانسته و می نویسد كه اسراییل باید خودش را برای همه احتمالات آماده كند. از جمله

1: تجدیدنظر در معاهده كمپ دیوید

2: نادیده گرفته شدن قراردادهای اقتصادی

2: از بین رفتن همكاری های امنیتی

اما روزنامه معاریو در مطلبی با عنوان 'خاورمیانه جدید' به موضوع پیروزی 'محمد مرسی' و تاثیر وی بر آینده مناسبات تلاویو و قاهره پرداخت و نوشت كه در محافل رژیم صهیونستی در میان نخبگان سیاسی و نظامی اسراییل یك ترس واقعی از پیروزی اسلامگرایان وجود دارد.

روزنامه جروزالیم پست اسراییل نیز در مورد عواقب پیروزی اسلامگرایان در مصر نوشت كه حضور اسلامگرایان در مصر عملیات نظامی ارتش اسراییل را در غزه مهار خواهد كرد.

پژوهش**الف.ی**9123





:: برچسب‌ها: آلمان , کانادا , نقاشی های دیواری ,
:: بازدید از این مطلب : 245
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: