طرح ایران در نشست مسكو جامع و علمی بود
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش گروه اخبار شب ایرنا، باقری دوشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری شبكه دوم سیما تحت عنوان 'ارزیابی جمهوری اسلامی ایران از نشست با 1+5 در مسكو' افزود:‌ طی دو روز گفت وگو در مسكو 'كاترین اشتون' مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا توفف غنی سازی 20 درصد، تعطیلی فردو و انتقال اورانیوم غنی شده 20 درصد به خارج را مطرح كرد.

معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران اظهار داشت:‌ در این نشست 'سعید‌ جلیلی' دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده ارشد ایران در مذاكرات هسته ای در باره طرح پیشنهادی

ایران توضیحات دقیقی ارایه داد و بر این اساس طرف مقابل فهمید كه جمهوری اسلامی در گفت وگوها جدی است و بر اساس منطق مستحكم با آنها روبه رو می شود.

باقری افزود: ‌پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران چند ویژگی مهم داشت. از جمله اینكه طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران طرحی جامع بود و موضوعات هسته ای و غیر هسته ای را به صورت فراگیر دربر می گرفت.

وی گفت:‌ این گفت وگوها بر اساس توافق های استانبول 2 و بغداد بود كه توافق های دو طرف را در پی داشت و طرح جمهوری اسلامی ایران بر مبنای آن توافق ها ارایه شد.

باقری طرح جمهوری اسلامی ایران را دارای مولفه های واقعی دانست و گفت:‌ این طرح طرحی مبتنی بر حقوق و مقرراتی بود كه مولفه های حقوقی آن شامل اصول راهنما، بحث اهداف و موضوعات هسته ای بود.

معاون بین الملل و سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی افزود:‌ در روز دوم مذاكرات مسكو، خانم اشتون به جلیلی گفت نظرتان را در باره طرح 1+5 توضیح دهید و جلیلی از اشتون خواست كه او هم در باره طرح جمهوری اسلامی ایران توضیح دهد.

وی اظهارداشت، وقتی اشتون دید كه توضیحی منطقی ندارد از جلیلی وقت خواست و مشخص بود كه آنها در باره طرح جمهوری اسلامی ایران كار كارشناسی انجام نداده اند.

باقری گفت: ‌ما به 1+5 گفتیم كه شما مدعی انحراف هسته ای ایران هستید. این در حالی است كه ما در بالاترین سطح با فتوای رهبر معظم انقلاب مخالف سلاح هسته ای هستیم و نگرانی داریم كه حقوق ما به رسمیت شناخته نشود و شما در این مورد به ما توضیح دهید.

وی موضوع دوم درخواست طرف مقابل را همكاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ذكر كرد و گفت:‌ شخص اشتون اذعان داشت كه جمهوری اسلامی ایران با آژانس همكاری می كند و پذیرفت كه ایران در این راه جدی است.

باقری در مورد بحث اعتماد سازی در موضوع غنی سازی 20 درصد گفت:‌ ما نیز تاكید كردیم كه شما هم اعتماد سازی كنید و هم وزن ما اقدام به اعتماد سازی كنید.

باقری افزود: ‌جلیلی همچنین در این نشست درباره جایگاه و شان فتوای مقام معظم رهبری سخن گفت و اینكه بالاترین مصوبات مجلس در باره انرژی هسته ای صلح آمیز به تصویب رسیده كه مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است.

معاون دبیرشورای امنیت ملی گفت:‌ جلیلی در باره غنی سازی گفت، ‌در چارچوب ان.پی. تی تصریح شده و در ذیل بند چهار آمده است كه در كشورهای عضو ان پی تی غنی سازی اورانیوم مجاز است و اسنادی را ارائه داد كه گروه 77 و جنبش عدم تعهد حق غنی سازی در كشورهای عضو ان.پی.تی را به رسمیت شناخته است و بر این اساس كشورهایی مثل ژاپن، آرژانتین و برزیل غنی سازی را انجام می دهند و شما هم به عنوان كشورهای 1+5 معترض آنها نیستید.

وی افزود:‌ به نمایندگان گروه 1+5 در نشست مسكو اظهارات مقامات آمریكایی دال بر به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم برای كشورهای عضو ان.پی.تی را گوشزد كردیم و آنها با بیان این موضوع شرمنده شدند.

باقری اظهار داشت: بحث قطعنامه های سازمان ملل را مطرح كردیم و جلیلی به آنها گفت، ‌از نظر حقوقی قطعنامه های شورای امنیت غیر قانونی است مانند بند 30 ماده 12 در قالب منشور سازمان ملل .

معاون دبیر شورای امنیت ملی افزود: جلیلی با ارزیابی گزاره های مختلف پیشنهاد آنها، دقیقا یك یك پیشنهادها را ارزیابی و اشكالات حقوقی را مطرح كرد و گفت گزاره های شما غیرواقعی است. مثل اینكه سایت فردو یك پایگاه نظامی است و برخی از پیشنهادها كه غنی سازی باید متوقف شود، در صورتی كه تاسیسات فردو و مجتمع سوخت اصفهان غیر نظامی و زیر نظر آژانس است.

باقری گفت:‌ گروه 1+5 اقرار كرد كه بحث های دقیقی انجام گرفته است و درخواست كرد كه مطالب ارائه شده در اختیار آنها قرار گیرد تا كار كارشناسی بر روی آن انجام گیرد.

وی اظهار داشت:‌ در پایان نشست مسكو گروه 1+5 گفت، ما باید این واقعیت را اذعان كنیم كه بحث شما (ایران) یك بحث با محتوای علمی و بحث ما یك بحث سطحی است.

وی چشم انداز مذاكرات با 1+5 را روشن ذكر كرد و گفت:‌ روند مذاكرات رو به جلو و روشن است و اگر گروه 1+5 از اصول توافق های به عمل آمده عدول كند، به ضررش تمام می شود و هزینه های جانبی را برای 1+5 زیادتر می كند.

1536**1368**





:: برچسب‌ها: نیکون , به من ,
:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: