سجاده نشین ره عشق
نوشته شده توسط : ipxrxt

'علی بن الحسین'(ع)، چهارمین امام شیعیان، در پنجم شعبان، سال 38 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و منزل پدرش'امام حسین'(ع) و مادر مكرمه اش'شهربانو' دختر یزدگرد سوم(آخرین پادشاه از سلسله ساسانیان در ایران)را منور ساخت.

كنیه ایشان 'ابا محمد' و 'ابوالحسن ثانی' است و از القاب وی می توان 'زین العابدین،سجادسید العابدین، زین الصالحین، وارث علم النبیین، وصی الوصیین، خازن وصایا المرسلین، امام المومنین، منار القانتین، الخاشع، اَلمتهجّد، الزاهد، العابد، العدل، البكّاء، ذو الثفنات، امام الامه، الزكی، الامین السجاد'را نام برد.

امام سجاد(ع) تا سن بیست و سه سالگی از محضر پر بركت پدر بهره برد. وی در این دوران، با مشاهده ظلم و جور حكام زمانه خویش و حضور در واقعه كربلا در سال 61 هجری قمری، توانست برای انجام رسالت الهی آماده شود و پیام به حق، واقعه تلخ عاشورا را به گوش همگان برساند.

امام زین العابدین(ع) در واقعه كربلا به علت بیماری نتوانست در جنگ شركت كند و مصلحت الهی بر آن قرار گرفت كه امام سجاد(ع) به عنوان وارثی برای رسالت بزرگ امامت و ولایت در قید حیات باقی بماند.

ایشان بعد از این واقعه جانگداز و از دست دادن پدر، مسئولیت زمامداری شیعیان را در سن 24 سالگی بر عهده گرفت و به همراه زینب كبری(س) به سوی مدینه حركت كرد تا پیام رسان حكمت و مصیبت های وارده بر امام حسین(ع) و یاران با وفایش در كربلا، شهادت آنان و پیام تاریخی این واقعه در برملا كردن فساد دستگاه حكومت باشد.

دوران امامت، علی بن الحسین(ع) سی و چهار سال به طول انجامید كه همزمان با خلافت زمامدارانی چون 'یزید بن معاویه، عبدالله بن زبیر، معاویه بن یزید، مروان بن حكم، عبدالملك بن مروان و ولید بن عبدالملك'بود.

تاریخ اسلام پس از واقعه كربلا، شاهد قیام های متعددی بود كه با الگو قرار دادن رستاخیز حسینی در كربلا به مبارزه با رفتار خودخواهانه و غیرعادلانه خلفای بنی امیه و بنی عباس به صورت های مختلف می پرداختند.از آن جمله قیام ها می توان، به 'قیام ابومسلم خراسانی' و انقراض سلسله بنی امیه اشاره كرد.

امام سجاد(ع)، تمام دوران زندگی گهربار خویش را با خدمت به خلق، جهاد در راه احقاق حق و همچنین رساندن پیام شهادت و مبارزه در برابر ستمگران به زبان دعا و وعظ سپری كرد.

دعاهای شیرین و گوش نواز امام زین العابدین(ع) در مجموعه ای متشكل از 72 دعا و نیایش در كتاب 'صحیفه سجادیه كامله' گردآوری شد و از آن پس این كتاب زبان ذكر و مناجات شیعیان جهان شد.

این كتاب به عنوان یكی از ارزنده ترین آثار اسلامی محسوب می شود كه توسط امام محمد باقر(ع) و برادرش زید بن علی در دو نسخه نوشته‌ شده و مشتمل بر دقیق ترین مسائل توحیدی، عبادی، اجتماعی و اخلاقی است كه به آن 'زیور آل محمد' نیز می گویند.

در مرور تاریخ آمده است: متوكل بن هارون ـ راوی اول صحیفه سجادیه - این مجموعه را به امام صادق(ع ) عرضه كرده وبا نوشته های امام محمد باقر(ع) مقابله می‌كند و هیچ تفاوتی بین آنها نمی‌یابد. او از مجموعه 75 دعای صحیفه، 64 دعا را می‌نویسد كه در مجموعه حاضر تنها 54 دعای آن موجود است.

امام زین العابدین(ع) در طی این سالها توانست رسالت تاریخی و دینی خود را با استفاده از روشن بینی خاص در جهت بیداری مردم، تهییج آنان علیه ظلم و ستمگری و همزمان نشر معارف اسلام، تهذیب نفس و اخلاق به پایان رساند.

سرانجام امام سجاد(ع) پس از سال ها مبارزه در راه احقاق حق، در سال 95 هجری قمری با دسیسه 'هشام بن عبدالملك' در مدینه مسموم و در سن 55 سالگی به شهدای راه حق پیوست و پیكر پاك ایشان در قبرستان بقیع در مدینه به خاك سپرده شد. مكانی كه امروز زیارتگاه دوستداران و عاشقان اهل بیت(ع) است.

اطلاع**9128**1717





:: برچسب‌ها: برف ,
:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: