صحیفه سجادیه گنجینه ای از معارف الهی است
نوشته شده توسط : ipxrxt

حجت الاسلام 'علیرضا صادقی میاب' به مناسبت سالروز میلاد سیدالساجدین (ع) به خبرنگار معارف ایرنا گفت:یكی از منابع بسیار قوی كه از فرمایش های امام زین العابدین (ع) به دست ما رسیده، صحیفه سجادیه است كه متاسفانه هنوز در میان ما شیعیان ناشناخته است در حالی كه این كتاب به انجیل اهل بیت، خواهر قرآن و زبور آل محمد معروف است.

وی افزود: بسیاری از مردم فكر می كنند صحیفه سجادیه یك كتاب دعاست ولی امام سجاد (ع) علاوه بر دعا، مباحثی درباره خداشناسی، جهان شناسی، خودشناسی، خودسازی، اخلاق و حتی مسائل سیاسی را مطرح كرده اند.

این استاد دانشگاه گفت: در سال 1353 شمسی یكی از علمای شیعه یك جلد از صحیفه سجادیه را به مفتی اسكندریه در قاهره اهدا می كند و این دانشمند اهل سنت كه نویسنده تفسیر طنطاوی است، پس از مطالعه كتاب می گوید 'از بدبختی ماست كه تاكنون بر این گرانبهای جاوید از میراث های نبوت دست نیافته بودیم و هر چه در آن می نگرم، آن را از گفتار مخلوق برتر و از كلام خالق پایین تر می یابم.'

وی كسب معرفت و آگاهی را مهمترین وظیفه شیعیان نسبت به امام سجاد (ع) دانست و گفت: مطالعه زندگی و سیره آن حضرت، بررسی جایگاه خانوادگی امام (ع) و همچنین مطالعه دیدگاه های دوست و دشمن درباره شخصیت آن حضرت، از راه هایی است كه می توان آن حضرت را بهتر شناخت.

وی با اشاره به روایاتی از رسول خدا (ص) و ائمه معصومین درباره امام زین العابدین (ع) گفت: حقانیت امام سجاد (ع) را می توان از روایاتی كه به معرفی 12 امام پرداخته به دست آورد. چون در چندین روایت پیامبر خدا (ص) نام همه امامان را ذكر كرده اند در حالی كه در زمان آن حضرت، هنوز امام سجاد (ع) متولد نشده بودند.

صادقی در ادامه به روایتی استناد كرد و گفت: حضرت علی (ع) پس از ازدواج سیدالشهدا (ع) با شهربانو به فرزند خود سفارش كردند و فرمودند كه 'از همسرت به خوبی محافظت كن و به نیكی با او برخورد نما. چرا كه در آینده ای نزدیك برای تو فرزندی می آورد كه بهترین اهل زمین است' و منظور آن حضرت وجود مبارك امام سجاد (ع) است.

وی با بیان این كه نگاه دشمنان و مخالفان نیز باعث می شود تا انسان حقانیت امام چهارم را به خوبی بشناسد، افزود: در قیامی كه علیه حكومت بنی امیه و یزید پیش آمد وضعیت مدینه به گونه ای ناامن شد كه هیچكس امنیت نداشت و حاكم مدینه 'مروان بن حكم' كه از دشمنان اهل بیت بود، پناهگاهی جز خانه امام سجاد پیدا نكرد و می دانست كه اگر به خانه آن حضرت برود، آنجا در امان خواهد بود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: امام سجاد (ع) در نگاه دشمنانشان جایگاه والایی دارند و پس از شهادت امام حسین(ع) و انتقال كاروان اسیران به شام، یكی از دشمنان اهل بیت به ایراد سخنانی پرداخت و امام سجاد(ع) تصمیم گرفت تا سخنرانی كند ولی یزید جلوگیری كرد.

صادقی اضافه كرد: حاضران از یزید خواستند تا به امام اجازه سخنرانی بدهد ولی یزید خطاب به این گروه گفت 'اگر او بالای منبر برود، پایین نخواهد آمد مگر این كه مرا و آل ابی سفیان را رسوا و مفتضح نماید. او از اهل بیتی است كه با علم و دانش مانوس است.'

وی در پایان با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) گفت: ائمه معصومین به شیعیان سفارش كردند كه 'به محبت ما بدون عمل دلخوش نباشید و به عمل خود نیز بدون محبت ما دلخوش نباشید.'

فراهنگ**1003**1588





:: برچسب‌ها: جدید ,
:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: