بررسی روزنامه های صبح یکشنبه تهران – چهارم تیر
نوشته شده توسط : ipxrxt
عکس روزنامه شرق از اولین حراج مدرن ایرانی

روزنامه های امروز صبح تهران از اولین حراج هنر مدرن در تهران خبر داده و در میان اخبار خارجی سقوط هواپیمای جنگی ترکیه توسط نیروهای سوریه را با اهمیت دیده و در صفحات اول خود نقل کرده اند. ادامه انتقاد از وزارت خارجه به خاطر بی احترامی در سفر برزیل به رییس جمهور، بحث و گفتگو درباره ابراز تمایل اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات، و انتقاد و اعتراض به ادامه گرانی ها و افزایش قیمت کالا ها، از دیگر مطالب این روزنامه هاست.

اولین حراج هنر مدرن در تهران

روزنامه های مختلف صبح امروز تهران از برگزاری اولین حراج مدرن ایرانی خبر داده اند. به گزارش پرویز براتی در : پیشخوان قهوه‌ای حراج، عاقبت رنگ و بوی ایرانی به خود گرفت. بعد از سال‌ها انتظار، اولین حراج حرفه‌ای آثار هنری نه در دوبی و پاریس و لندن که در «هتل آزادی تهران» و با استقبال پرشمار هنرمندان، مجموعه‌داران و هنردوستان برپا شد. شامگاه دومین روز تابستان، چکش سیاه‌رنگ معروف در دستان رضا کیانیان به چرخش در آمد تا ۷۳ نقاشی، مجسمه و عکس از ۷۰ هنرمند ایرانی در قالب «اولین حراج هنر مدرن و معاصر ایران» به فروش گذاشته شود.

به گزارش این روزنامه خریدارانی از ایران، خاورمیانه، اروپا و آمریکا به صورت تلفنی، اینترنتی یا با فرستادن نمایندگان خود برای خرید آثار اقدام کرده بودند. نهایتا پس از دو و نیم ساعت بالا و پایین رفتن چکش، صددرصد آثار به فروش رفت تا رکورد دو‌میلیارد و ۱۵۰‌میلیون تومانی فروش، شبی به یادماندنی را برای هنر ایران رقم بزند. موفقیت این حراج در گام اول تا حدی بود که کارشناسان خارجی حاضر در سالن -از جمله نماینده موسسه کریستیز- لب به تحسین هنر ایران بگشایند و از آینده‌ای مطمئن برای مارکت این هنر بگویند.

چرا ترکیه کوتاه آمد

مازیار خسروی در مقاله ای در نوشته شلیک پدافند هوایی سوریه به جنگنده نیروی هوایی ارتش ترکیه می‌توانست به سرعت به جرقه‌ای تبدیل شود که سبب‌ساز انفجار بشکه باروت روابط دو کشور باشد. دولتمردان آنکارا اما پس از چند موضع‌گیری شتاب‌زده که در آن از پاسخ «قاطع» به دمشق سخن گفته شده بودند به سرعت لحن خود را اصلاح کردند. که این با شگفتی ناظرانی روبه‌رو شده که انتظار داشتند سقوط فانتوم ترکیه در ۲۲ ژوئن، موجب بالا گرفتن تنش رو به افزایش میان دو کشور شود.

به نوشته این مقاله یکی از دلایل پرهیز ترکیه از تنش در روابط با سوریه این است که درگیر شدن ترکیه با سوریه، ایران را به اتخاذ مواضع قاطع و انعطاف‌ناپذیر در حمایت از مهم‌ترین متحد منطقه‌ای خود سوق خواهد داد. در واقع، آنکارا مایل نیست جبهه غربی – عربی ایجاد شده علیه اسد را به رویارویی ترکیه و سوریه تقلیل دهد، زیرا این اقدام، ضمن تضعیف صف‌بندی کنونی علیه دمشق، ترکیه را با متحدان کمتری روانه نبرد با سوریه خواهد کرد.

محمدصادق الحسینی در نوشته اوضاع بحرانی سوریه اکنون به نقطه عطفی در تحولات منطقه‌ای و معادلات جهانی تبدیل شده تا آنجا که تعیین نظم نوین جهانی به آینده نظام سیاسی سوریه بستگی پیدا کرده است. آنچه اکنون در جهان و منطقه رخ می دهد در قالب دو پروژه تخاصم و رویارویی است؛‌ یک، پروژه مردمی و انقلابی که خواهان تغییر جدی در اوضاع معادلات ظالمانه جهانی و منطقه ای است و دومی طرح تثبیت پیروزمندان جنگ جهانی دوم به رهبری آمریکا و پشتیبانی اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس که ترکیه را به عنوان نماینده اسلام لیبرال و لائیک در کنار خود می بیند.

به نظر نویسنده این روزنامه این دو پروژه الان از لحاظ سیاست رسمی، غیر رسمی و ‌دیپلماسی عمومی در رویایی شدید به سر می برند. اوج این تخاصم، حادثه سرنگونی هواپیمای وابسته به ناتو از طریق موشک روسی به دست رژیم بشار اسد بود تا نشان دهد رخدادهای اخیر،‌ یک جنگ روسی- آمریکایی است. اینکه یک هواپیمای ترک به دست سوریه سرنگون شده است،‌ ظاهر قضیه است و سوریه می خواهد پیغام محکمی به ترکیه بدهد اما پیام محکم تر، پیغام روسیه به آمریکاست که برای تغییر نظام جهانی تلاش می‌کند.

انتخابات و اصلاح‌طلبان

مصطفی ایزدی در مقاله ای در اشاره کرده چند هفته‌ای است که بعضی از جراید متعلق به اصلاح‌طلبان با نوشتن یادداشت یا انجام گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی وارد موضوع انتخابات آتی ریاست‌جمهوری شده‌اند. این پدیده در شرایطی که جناح راست وارد عرصه آن نشده و رسانه‌هایشان جز موارد کمرنگ به ریاست‌جمهوری یازدهم نمی‌پردازند، سوال‌برانگیز است.

نویسنده این مقاله اشاره کرده که در انتخابات گذشته مجلس نیز جناح راست اصرار داشت اصلاح طلبان وارد عرصه انتخابات شوند شاید می خواست اوضاع سیاسی کشور را مناسب هر نوع فعالیتی نشان دهد و یا این که به جهانیان ثابت کند هیچ چیز در ایران تغییر نکرده است.

انتخابات و اصلاح طلبان در گفتگوهای آرمان (عکس حجت سپهوند)

انتخابات و اصلاح طلبان در گفتگوهای آرمان (عکس حجت سپهوند)

نویسنده مقاله آرمان در نهایت نوشته به نظر وی رفتار بعضی از اصلاح‌طلبان در حال حاضر، حداقل در شرایطی که هنوز مسائل متعدد رفع نشده، نه تنها توجیه‌پذیر نیست، بلکه تعجب‌برانگیز است. آیا سرشناس و سرآمدان سیاسی و مذهبی جبهه اصلاحات به نظرات واحد برای رقابت با رقیب خواهند رسید؟ -آیا زمینه‌ای برای تصمیم‌گیری سران اصلاح‌طلب و چگونگی حضور یا عدم حضور آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده فراهم می‌شود یانه؟ -تکلیف پیچیدگی رفتار تندروهای جناح رقیب، بر فرض اینکه اصلاح‌طلبان به صورت فراگیر وارد انتخابات شوند و این تندروها به عملیات ایذایی دست بزند چه خواهد شد؟

گاف های سیاست خارجی

در سرمقاله خود به ناهماهنگی ها و گاف های دستگاه سیاست خارجی اشاره کرده و از جمله آن چه کیلومترها آن سوتر در آمریکای جنوبی اتفاق افتاد و رئیس‌جمهور در فرودگاه ریودوژانیرو در اتفاقی عجیب، نه توسط مقامات برزیلی که از سوی معاون خودش مورد استقبال قرار گرفت! و با وجود رایزنی‌ها و درخواست صورت گرفته، امکان دیدار دوجانبه با رئیس‌جمهور برزیل هم در حاشیه اجلاس فراهم نشد. برزیلی‌ها مراسم رونمایی ستون بدل ستون‌های تخت جمشید- اهدایی از سوی ایران- را هم لغو کردند.

این روزنامه نظر داده که این سفر پرحاشیه و ناهماهنگ درحالی انجام شد که اولاً کمتر کشوری در سطح سران در این اجلاس شرکت کرده بود، ثانیاً از زمان وداع داسیلوا از ریاست جمهوری و سطح روابط دو کشور تنزل پیدا کرده. اما مهمتر از این دو موضوع، چندی پیش روابط دیپلماتیک تهران و ریودوژانیرو به واسطه گاف عجیب وغیراخلاقی یک دیپلمات ایرانی در استخر و اشتباه دیپلماتیک سفارت ایران در برزیل در جریان واکنش به این موضوع، ناخواسته رو به وخامت گذاشت.

نویسنده سرمقاله ابتکار بعد از اشاره به مواردی دیگر نوشته این بخشی ازکارنامه ضعیف دستگاه دیپلماسی کشور در طول یک ماه گذشته است، درحالی که وزارت خارجه از پرونده هسته ای به عنوان اصلی ترین مسئله دیپلماتیک کشور فارغ است و پیگیری آن در سطح سازمانی دیگری خارج از این مجموعه دنبال می‌شود. اما با وجود این فراغت و فراهم بودن فرصت کافی برای سایر کنش‌ها و واکنش‌های دیپلماتیک، آنگونه که باید، شاهد اقتدار و هما�7نگی این مجموعه نیستیم.

فعالیت های اقتصادی سپاه

علی صنیع‌خانی در مقاله ای در ضمن اشاره به این که قسمت عمده تاسیسات زیربنایی کشور حاصل کار و توانمندی سپاه پاسداران است نوشته اما اکنون نیز در پروژه‌های عمرانی و اقتصادی، این تنها سپاه نیست که مشغول فعالیت است بلکه قسمت زیادی از امور به شرکت‏های پیمانکاری کوچک‌تر واگذار می‏شود که هیچ ربطی به سپاه پاسداران ندارند.

این فرمانده سابق سپاه پاسداران تاکید کرده نکته‏ای که موجب نگرانی می‏شود این است که در این میان بحث رانت‏های اقتصادی و سیاسی مطرح باشد. اینجاست که فعالیت‏های غیرنظامی سپاه می‏تواند از مسیر خود خارج شده و تبدیل به نوعی فساد در ساختار اقتصادی کشور شود. نگرانی موجود از این است که سپاه با اتکا به توانمندی‏های به دست آمده و امکاناتی که در اختیار دارد به نفع افراد در فضای سیاسی به فعالیت بپردازد و از این امکانات در جهت بالا بردن کسی یا جریانی و پایین آوردن رقیب او استفاده کند.

مقاله آرمان با این احتمال پایان می گیرد که شاید از سویی این نگرانی نیز موجود است که بدنه پیمانکاران بخش خصوصی سپاه بر اساس پیوندهای تشکیلاتی و مناسباتشان با سپاه تعیین شوند که این در حقیقت از بین بردن امکان توانمند شدن جامعه است..

چیزی عوض نشده

محمد نهاوندیان در مقاله ای در پیرامون اجرای اصل نود قانون اساسی و توجه به بخش خصوصی نوشته به نظر می‌رسد اول باید به آزاد‌سازی اقتصادی یا ایجاد عدالت و آزادی در اقتصاد توجه کرد چراکه تامین آزادی فعالان اقتصادی گامی به سوی عدالت اقتصادی است. این موضوع حتی شاید بر بحث خصوصی‌سازی هم مقدم باشد. البته در کنار آن برای جبران ضعف‌های تحمیلی یک قرن گذشته ،توانمند‌سازی بخش خصوصی هم باید در دستور کار قرار بگیرد. یعنی امکانات توسعه‌ای دولت باید در جهت تقویت فعالان اقتصادی به کار گرفته شود.

رییس اتاق بازرگانی و صنعت ایران در این مقاله تاکید کرده با گذشت ۱۱ سال از اجرای خصوصی‌سازی در کشور هنوز تقسیم‌بندی ۸۰ به ۲۰ یا ۷۰ به ۳۰‌درصدی در اقتصاد بین بخش خصوصی و دولتی از نظر مدیریتی عوض نشده است. برخی مالکیت‌ها جا به جا شده است. ظاهر قانونی آن از مالکیت بیش از ۵۰‌درصد دولت در آمده اما مدیریت‌ها هنوز یا بیشتر دست دولت و شرکت‌های دولتی است یا دست شرکت‌هایی که در واقع سلسله مراتب فرمان‌گیری و انتصاب مدیران آن پیوند می‌خورد با یک سازمان یا یک شرکت دولتی که شبه‌دولتی نام گرفتند.

و خلاصه این که با این ترتیب آن ویژگی اصلی که در مدیریت بخش خصوصی مشاهده می‌شود که همان قدرت واکنش سریع و برخورداری از انعطاف‌پذیری بالا است هنوز در اکثریت واحد‌های واگذار شده تحقق پیدا نکرده است.

فرصت خرید سهام

محمدرضا رهبر در سرمقاله نوشته افزایش جو روانی بازار که تحت تاثیر ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک حال حاضر است باعث افت شاخص ها در بورس شده است .

این اتفاق در شرایطی روی داده که شرایط کلی بازار و قیمت سهم‌ها در سال‌جاری نسبت به سال قبل کاهش داشته و به دنبال آن قیمت سهام شرکت‌های بورسی هم افت کرده، پس انتظار این بود که استقبال حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار از این وضعیت گسترده باشد اما وجود نگرانی‌هایی همانند عدم حمایت‌های دولت در بخش‌های تاثیرگذار مانند سیاست‌های پولی و مالی، عوارض گمرکی که مرتبط با فعالیت شرکت‌های بورسی می‌باشد به یک عامل بازدارنده تبدیل شده است و در کنار آن جوزدگی و هیجان روانی سهامداران موجود نیز به این افت کمک کرده است.

به نظر سرمقاله جهان صنعت بهترین تصمیم سهامداران و سرمایه‌گذاران در این‌گونه زمان‌ها که تحت تاثیر فضای موجود قرار می‌گیرند و به فروشنده سهام تبدیل می‌شوند هم می‌تواند صبر و تحلیل اوضاع برای آینده باشد و با حضور فعال در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ، بیمه، بانک می‌توانند بازدهی و ریسک خود را در یک نقطه مطلوب حفظ کنند.

کار فیروزه مظفری، اعتماد

کار فیروزه مظفری، اعتماد

معلمان هم لباس فرم می‌پوشند

شیرزاد عبداللهی در مقاله ای درنوشته وزارت آموزش و پرورش برنامه مفصلی برای ارتقای حجاب و عفاف دانش‌آموزان دختر پیش‌بینی کرده که قرار است از سال تحصیلی آینده ا�Cرا شود. برای «حساسیت‌زایی» در میان والدین نسبت به حجاب قرار است در تابستان امسال اردوهایی برای مادران و پدران دانش‌آموزان دختر برگزار شود. در برنامه جدید، مدیرانی که نسبت به رعایت حجاب در مدرسه توجه بیشتری داشته باشند، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

به نوشته این کارشناس آموزش و پرورش موضوع حجاب و پوشش دختران دانش‌آموز از ابتدای انقلاب مورد توجه مسوولان آموزش و پرورش بوده و تقریبا هر سال یک دستورالعمل جدید درباره پوشش دانش‌آموزان دختر صادر شده است. از مهرماه سال ۶۰ به بعد همه دانش‌آموزان دختر با لباس فرم شامل مقنعه، مانتو و شلوار یا مقنعه، مانتو، شلوار و چادر مشکی در مدرسه حاضر می‌شوند.

مقاله اعتماد تاکید کرده مقامات آموزش و پرورش فراموش نکنند که مسوولیت رفتار و پوشش دانش‌آموزان در خارج از مکان‌های آموزشی بر عهده خانواده و نهادهای دیگر است. قبول مسوولیت‌های فراسازمانی، قطعا آموزش و پرورش را در انجام وظایف ذاتی خود ناتوان می‌کند.اما اگر بعد از گذشت ۳۰ سال هنوز آموزش و پرورش در موضوع پوشش دانش‌آموزان دختر در مدرسه دچار مشکل است، معلوم می‌شود که برنامه‌های فرهنگی و تربیتی چندان کارساز نبوده و باید کلید مساله را در جای دیگری غیر از صدور منشور و دستورالعمل جست‌وجو کرد.

زاینده رود خشک

عکس سیاست روز از وضعیت زاینده رود اصفهان

عکس سیاست روز از وضعیت زاینده رود اصفهان

سیاست روز با چاپ این عکس از زاینده رود نوشته این رود دوباره با آبهای جاری‌اش خداحافظی کرده است. فعلا جای آبی که روان نیست، علف‌هایی سبز شده که احتمالا تا یکی دو هفته دیگر از بی‌آبی زرد می‌شود. این داستان غم انگیز تابستان هر سال رگ حیاتی اصفهان است.

حرف رئیس اثبات شد!

محمدحسین روانبخش در ستون طنز با نقل گفته های رییس سازمان صنعت و معدن تهران و رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نشان داده که همه چیز در حال گران شدن است گزارش‌ها حاکی از رشد بالای ۱۰۰ درصدی برخی میوه‌ها طی یک سال گذشته است.همچنین دیروز قیمت یکی از برندهای معروف شیر در بازار تهران ۳۵۰ تومان افزایش یافت.

در ادامه این ستون آمده همانطور که ملاحظه کردید همه فقط مال دیروز است و خوش به حال ما که هر روزمان مثل دیروز است، یعنی در این دوران هر روز که اراده کنید، می‌توانید فهرستی از گرانی‌های روزانه را تهیه کنید و به استحضار مردم عزیز برسانید! اما امیدوارم از مرور این خبرها، نتیجه بدی نگیرید!

و خلاصه این که این خبرها، گلاب به رویتان، همه خبرهای خوب و خوش و امیدوار کننده ای است و حرف برادر محمود احمدی نژاد را ثابت می‌کند که چند روز پیش گفت: «تمامی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که قدرت خرید و سطح رفاه مردم در حال افزایش است»!

تعمیر

اعتماد با چاپ این علامت نوشته ستون طنز کاناپه تحت تعمیر است.

کارتون روز

کارتون حسن کریم زاده، شرق

کارتون حسن کریم زاده، شرق





:: برچسب‌ها: پاریس , فوتبال , درختان ,
:: بازدید از این مطلب : 360
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: