برنامه های كاهش آسیب اعتیاد در زندان ها اجرا می شود
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، 'عباسعلی ناصحی' روز شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران گفت: درصد زیادی از زندانیان كشور به اعتیاد مبتلا هستند و گروه فراوانی از آنان در رابطه با جرایم سوء مصرف مواد مخدر، زندانی شده اند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با همكاری سازمان زندان ها برای درمان و كاهش آسیب اعتیاد، برنامه های خوبی را اجرا كرده است.

رییس كمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد این وزارتخانه برای توانبخشی معتادان با سازمان آموزش فنی و حرفه ای همكاری دارد و آنان را برای آموزش های شغلی یا كاریابی به این سازمان معرفی می كند.

**ادغام برنامه درمان اعتیاد با برنامه پزشك خانواده

ناصحی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه پزشك خانواده از چند ماه آینده در سراسر كشور گفت: برنامه درمان اعتیاد با اجرای برنامه پزشك خانواده در قالب این برنامه ادغام و خدمات درمان اعتیاد در كنار دیگر خدمات درمانی به مردم ارایه می شود.

وی افزود: با این ادغام، كیفیت خدمات درمان اعتیاد بهتر و پوشش آن نیز بیشتر می شود.

**آموزش پزشكان برای درمان اعتیاد

رییس كمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، اظهار داشت: برنامه های آموزشی متعددی برای پزشكان و روانشناسان در رابطه با مبارزه با اعتیاد داریم.

ناصحی گفت: همچنین برنامه پیشگیری از سوء مصرف مواد برای كارشناسان بهداشتی و دانشجویان دانشگاه های علوم پزشكی، همسران و فرزندان معتادان و همچنین جانبازان كشور، طراحی شده است.

**اجرای برنامه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر در محیط های ورزشی

رییس كمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد برنامه پیشگیری از سوء مصرف مواد در محیط های ورزشی به صورت انتخابی در چند محیط ورزشی امسال اجرا می شود.

ناصحی، ادغام خدمات پیشگیری از سوء مصرف مواد در نظام مراقبت های اولیه بهداشت و اجرای برنامه های آموزشی مهارت های فرزندپروری را از دیگر برنامه های وزارت بهداشت برای مبارزه با اعتیاد نام برد.

**فعالیت بیش از دو هزار مركز درمان و ترك اعتیاد در كشور

رییس كمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، گفت: هم اكنون 189 مركز درمان اعتیاد در بخش دولتی و دو هزار و 162 مركز در بخش خصوصی با مجوز این وزارتخانه در حال فعالیت است.

ناصحی افزود: 47 هزار و 233 معتاد در مراكز دولتی و 385 هزار و 417 معتاد در بخش دولتی تحت پوشش خدمات درمانی اعتیاد قرار دارند.

**متادون، مهم ترین داروی درمان اعتیاد به مواد مخدر

رییس كمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، گفت: درمان اعتیاد در كشور بصورت عمده با داروی متادون انجام می شود.

ناصحی افزود: همچنین از داروهای بوپرنورفین -نوعی داروی مخدر مسكن- و شربت اپیوم -شربت تریاك- نیز برای درمان اعتیاد در مراكز درمانی استفاده می شود.

**كمبود مراكز درمان اعتیاد در برخی استان ها

رییس كمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، گفت: مراكز درمانی اعتیاد در برخی از استان های كشور كم است.

ناصحی اظهار امیدواری كرد با حمایت لازم بتوان به اندازه كافی در تمام استان ها، این مراكز را ایجاد كرد.

وی افزود: در كنار توسعه و برنامه ریزی برای افزایش مراكز درمانی اعتیاد، برنامه پایش و نظارت آنها را نیز انجام می دهیم تا استانداردهای لازم درمانی را داشته باشند.

به گفته ناصحی سال گذشته سهمیه دارویی تعدادی از مراكز درمانی متخلف قطع شده است.

**ایدز مهم ترین عارضه بهداشتی اعتیاد

رییس كمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، شیوع ویروس ایدز -اچ.آی.وی- را مهم ترین عارضه بهداشتی اعتیاد عنوان كرد.

ناصحی گفت: خوشبختانه با اجرای برنامه كاهش آسیب اعتیاد، شیوع ایدز از طریق اعتیاد تزریقی در كشور كاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

به گفته وی، عوارض اجتماعی و خانوادگی ناشی از اعتیاد نیز با اجرای برنامه كاهش آسیب اعتیاد، كم شده است.

اجتمام**9185 ** 1569





:: برچسب‌ها: درختان , فیلم , اسکاتلند ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: