روزنامه های کابل: شنبه، ۳ سرطان
نوشته شده توسط : ipxrxt

حمله به رستورانی در تفریح‌گاه قرغه در کابل و سخنرانی حامد کرزی در اجلاس قوای ثلاثه دولت، از موضوع‌های اصلی مطالب تحلیلی و خبری روزنامه های چاپ امروز کابل است.

چهار مهاجمی که گفته شده وابسته به گروه طالبان بوده اند، جمعه شب، ۲ سرطان/تیر به این رستورانی در تفریح‌گاه قرغه حمله کردند و مهمانان را گروگان گرفتند. در اثر درگیری میان مهاجمان و نیروهای امنیتی، دست کم ۱۵ تن کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

هشت صبح در تیتر اول خود از قول منابع وزارت داخله/کشور افغانستان نوشته که عاملان حمله به تفریح‌گاه قرغه "از پاکستان آمده بودند". روزنامه به نقل از صدیق صدیقی، سخنگوی این وزارت نوشته که مهاجمان از طالبانی بودند که در وزیرستان، کویته و پشاور پاکستان "پناهگاههای امن" دارند.

این روزنامه در سرمقاله خود نوشته که طالبان و شبکه‌های تررویستی حامی آنها در ماههای اخیر عمدتا اهدافی مانند مکتب/مدرسه، هتل، جاده و محل تجمع افراد غیرنظامی را مورد حمله قرار داده‌اند. به نظر نویسنده، هدف از اجرای این گونه حمله‌ها تنها "اظهار موجودیت" است.

روزنامه افزوده که طالبان دریافته‌اند که به دلیل امضای پیمانهای راهبردی میان افغانستان و شماری از کشورهای قدرتمند و از جمله آمریکا، دیگر نمی‌توانند با زور دولت افغانستان را سقوط دهند و از سوی دیگر به دلیل مخالفت روستائیان، از تحکیم نفوذ خود در روستاها هم ناامید شده‌اند.

هشت صبح معتقد است که طالبان و حامیان آنها هیچ تعهدی نسبت به حفظ جان غیرنظامیان ندارند و اگر چنین تعهدی می‌داشتند، حملات اخیر خود را سازماندهی و اجرا نمی‌کردند. به باور نویسنده، این حملات جز اظهار موجودیت دیگر هیچ توجیهی ندارد.

بیشتر روزنامه‌های چاپ کابل در شماره های امروز خود اظهارات اخیر حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان را در مطالب تحلیلی خود نقد کرده‌اند.

آقای کرزی روز پنجشنبه، اول سرطان/تیر در اجلاس قوای ثلاثه سخنرانی کرد و بر مبارزه با فساد، انجام اصلاحات در نظام و عدم مصلحتگرایی تاکید کرد.

آرمان ملی در سرمقاله خود تصمیم آقای کرزی برای انجام اصلاحات را زیر سوال برده و پرسیده که آیا او واقعا این تصمیم‌ها را عملی خواهد کرد یا اینکه "لاف" می‌زند. روزنامه افزوده که او پیش از این هم مردم را در این زمینه امیدوار کرده، اما به قول خود عمل نکرده است.

روزنامه تاکید کرده که اگر حامد کرزی واقعا قصد انجام اصلاحات در نظام را دارد، باید "خانه تکانی را از کابینه و نهادهای قضائی آغاز کند" و اسامی مقامهای فاسد دولتی را فاش و خود آنها را از بدنه نظام دور کند. به نظر آرمان ملی، آقای کرزی در ده سال گذشته از این "مفسدین" حمایت کرده است.

نویسنده افزوده که آقای کرزی تا حال از هیچ مقامی نپرسیده که "ثروتهای کلانی" را که اندوخته اند از کجا آورده اند.

آرمان ملی افزوده که به اسناد "موثقی" دست یافته که بیانگر مصرف یک میلیون دلار در شب عروسی فرزند یک فرد "نوکیسه سرشناس" افغان در آلمان است.

به نظر روزنامه، در مورد دارایی این گونه افراد هیچ سوالی مطرح نشده است، در حالی که این دارایی‌ها در اثر "فساد" در نهادهای دولتی افغانستان به دست آمده که مقامهای ارشد دولتی در آنها دست دارند و مقامهای قضائی هم مسئولیت خود را در مورد آنها به گونه لازم انجام نداده اند.

روزنامه ویسا در سرمقاله خود نوشته که واقعیت این است که آقای کرزی در اجلاس قوای ثلاثه دولت حرفهای خوبی زد، اما مشکل این است که مردم به آنها اعتماد ندارند. به نوشته روزنامه، هیچ کسی نمی‌گوید که آقای کرزی حرفهای خوبی نزد، اما در مورد عملی شدن آنها همه شک و تردید دارند.

به تعبیر این روزنامه، حرفهای آقای کرزی به این می‌ماند که بر روی یخ نوشته شده باشند و برابر آفتاب گذاشته شده باشند. به نظر ویسا، یکی از مشکلات رئیس جمهوری این است که او یک تیم "مخلص" ندارد. روزنامه تاکید کرده که او در گام نخست باید چنین تیمی را تشکیل دهد و بعد به اجرای قانون بپردازد.

انیس سرمقاله و بیشتر مطالب صفحات داخلی خود را به بررسی وضعیت غزنی در آستانه اعطای عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۳، به این شهر اختصاص داده است. این روزنامه در سرمقاله خود نوشته که دولت تلاش دارد که غزنی را تا سال آینده برای میزبانی یک "کنفرانس بزرگ اسلامی" آماده کند.

وزیران فرهنگ کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در نشستی در طرابلس، پایتخت لیبی، در سال ۲۰۰۷ میلادی تصویب کردند که شهر غزنی در سال ۲۰۱۳ میلادی پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد، اما اخیرا انتقادهای زیادی مطرح شده که دولت افغانستان به این مساله توجهی کافی نکرده است.

اما انیس نوشته که وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان مجری بخشی از طرحهای دولت برای آماده سازی غزنی برای سال ۲۰۱۳ است و کارهایی را که در زمینه بازسازی اماکن تاریخی غزنی انجام داده، "قابل تمجید" است.

این روزنامه دولتی افزوده که بخش عمده ای از برنامه های مورد نظر وزارت اطلاعات و فرهنگ در غزنی اجرا شده و بقیه آنها هم تا سال آینده میلادی اجرا خواهد شد و این شهر برای نامگذاری غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام "کاملا آماده" خواهد شد.





:: برچسب‌ها: توکیو , عکس , خورشید ,
:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: