معاون شورای عالی امنیت ایران: ۱+۵ تا فردا فرصت خواسته است
نوشته شده توسط : ipxrxt

علی باقری مذاکرات با ۱+۵ را 'جدی و سازنده' خواند

علی باقری مذاکره کننده ایران می گوید مذاکرات هسته ای در مسکو، جدی و سازنده بوده. اما طرفهای دیگر گفت و گو، با نظر ایران موافق نبوده اند و سکوت کرده اند.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

علی باقری، معاون سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران در پایان نخستین روز گفت‌وگوهای هسته‌ای این کشور با نمایندگان گروه ۱+۵ در مسکو، گفته است که ایران پیشنهادهایی به گروه ۱+۵ ارائه کرده و این گروه تا فردا (سه شنبه، ۳۰ خرداد) برای فکر کردن بر روی این پیشنهادها فرصت خواسته است.

آقای باقری در نشستی خبری پس از پایان جلسه دوم روز نخست، گفت که ایران امروز دوشنبه، ۲۹ خرداد در دور نخست مذاکرات، محورهای بسته پیشنهادی خود را به طور تفصیلی برای اعضای ۱+۵ تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای باقری گفت: "ایران در جلسه صبح بر اساس توافقات استانبول-۲ و گفت‌وگوی معاونان در ژنو، چارچوب جامعی را به طور دقیق ارائه کرد. این چارچوب در بغداد ارائه شده بود، اما در مسکو به طور تفصیلی و دقیق ارائه شد که شامل پنج محور اصلی می‌شود."

به گفته او این محورها شامل "اصول راهنمای مورد توافق دو طرف، اهداف، موضوعات، ساختار شکلی فرآیند گفت‌وگوها و گام‌های متقابل دو طرف که باید برداشته شود" بوده است.

این نشست دو روزه، فردا (سه شنبه) ادامه خواهد یافت.

علی باقری، معاون سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است که ایران پیشنهادهایی به گروه ۱+۵ ارائه کرده است

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس هیات مذاکره‌کننده ۱+۵ نیز در حاشیه این گفت‌وگوها به خبرنگاران گفت که طرف‌های مذاکره با ایران، همچنان به دنبال تحقق خواسته‌های پیشین خود، از جمله توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد و تعطیلی تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو در نزدیکی قم هستند.

براساس گزارش‌ها، در این گفت‌وگوها نمایندگان ۱+۵ همچنین درخواست پیشین خود از ایران را برای توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد و خروج ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطح بالاتر از ۵ درصد از ایران را تکرار کرده‌اند.

در مقابل، گفته می‌شود که مذاکره‌کنندگان ایران هم خواهان لغو تحریم‌ها علیه ایران و به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم هستند.

آقای باقری همچنین گفت: "در نشست بعد از ظهر (روز دوشنبه) به طور دقیق و در تطابق با اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی و منشور سازمان ملل متحد، غیرقانونی بودن صدور قطعنامه های مختلف علیه جمهوری اسلامی را برای طرف مقابل توضیح دادیم."

'مانع بزرگ'

مذاکرات مسکو تا روز سه شنبه ادامه خواهد یافت

در پایان روز نخست مذاکرات سرگئی ریباکوف، معاون وزارت خارجه روسیه گفته است که بزرگترین مانعی که در مسیر این مذاکرات قرار دارد، مواضع طرفین در قبال همدیگر است که بسیار پیچیده و ترمیم آن دشوار است.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، آقای ریباکوف گفت: "راهیابی برای نزدیکتر کردن این مواضع احتمالا مشکل اصلی است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، همچنین یک عضو هیات مذاکره کننده ایران گفته است که آمادگی نداشتن تیم مذاکره کننده ۱+۵ برای انجام مذاکرات کارشناسی و توافق بر روی دستور کار پیش از مذاکرات مسکو، پیشرفت در این مذاکرات را با تردید روبرو کرده است.

این عضو هیات مذاکره کننده ایران پس از شروع نشست عصر ایران و ۱+۵ گفت: "به این ترتیب ۱+۵ فرصتی یک ماهه قبل از مذاکرات مسکو را از دست داد."

این عضو که نامی از او برده نشده، نمایندگان گروه ۱+۵ را مسئول عدم پیشرفت مذاکرات دانسته است.

گروه ۱+۵ با حضور نمایندگان کشورهای بریتانیا، آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان تشکیل شده است.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که فعالیت‌های هسته‌ای خود را با اهدافی نظامی دنبال می‌کند، اما ایران همواره این اتهامات را رد کرده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا برای تحت فشار گذاشتن ایران، تحریم‌های تازه ای را علیه این کشور وضع کرده‌اند که جدیدترین دور آنها از روزهای پایانی ماه ژوئن (نزدیک به ده روز دیگر) عملی خواهد شد.

گزارش شده است که لغو این تحریم‌ها از اصلی ترین درخواست‌های ایران در گفت‌وگو با نمایندگان ۱+۵ است.





:: برچسب‌ها: ژاپن ,
:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: