رایزنی های شمقدری برای تعامل بیشتر بین سینمای ایران و چین
نوشته شده توسط : ipxrxt

' جواد شمقدری ' كه به عنوان میهمان ویژه به پانزدهمین جشنواره فیلم شانگهای دعوت شده روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با ایرنا گفت: امسال در این جشنواره دو فیلم ایرانی در بخش مسابقه و چهار فیلم در بخش مرور سینمای ایران حضور دارند.

وی حضور ایران در جشنواره بین المللی فیلم شانگهای را مطلوب و پررنگ توصیف كرد و با اشاره به شركت دو فیلم ساز كشورمان در هیات داوران جشنواره افزود: شماری از كارگردانان برجسته ایرانی از جمله ' بزرگ نیا ' و ' نقاش زاده ' نیز برای این رویداد مهم فرهنگی به شانگهای دعوت شده اند.

شمقدری به دیدار با شماری از مقام های فرهنگی چین از جمله معاون وزیر فرهنگ این كشور اشاره كرد و گفت: در این دیدارها درباره تعاملات و همكاری سینمای ایران و چین گفت و گوهای مبسوطی صورت گرفت.

وی افزود: انتقال تجربیات ، انتقال فرهنگ به مخاطبین ، شكستن انحصار سینمای هالیوود كه با فرهنگ های دو كشور كهن ایران و چین بیگانه است، از مهمترین بحث ها در این مذاكرات بود.

به گفته معاون سینمایی وزارت فرهنگ در این ملاقات درباره سرمایه گذاری تهیه كنندگی و فیلم سازی برای تولید فیلم های مشترك ، برگزاری هفته های فیلم در ایران و چین ، دعوت از فیلم سازان ، حضور و داوری در جشنواره های دو كشور و استفاده از تجربیات ایران در زیبایی شناسی سینما توسط چینی ها بحث و تبادل نظر شد.

وی اظهارداشت ، در دیدار با ' وانگ لیو ' مدیر جشنواره بین المللی فیلم شانگهای نیز تاكید شد كه بخش بزرگی از سینمای ایران هنوز در دنیا ناشناخته است و انحصارها مانعی برای رسیدن به این هدف است كه باید شكسته شود .

شمقدری در ادامه این مصاحبه گفت: بر اساس توافق طرفین فیلم سازان مستقل باید مانند جشنواره شانگهای به برنامه های دیگر نیز دعوت شوند .

وی تاكید كرد: این برای توسعه فرهنگ فیلم سازی و شناساندن فیلم های ایران به جهان اهمیت بالایی دارد.

این مقام فرهنگی كشورمان خاطر نشان كرد كه هدف ایران حضور در عرصه بین المللی است و برای این منظور از بخش های مختلف ازجمله رایزنی های فرهنگی در كشورهای دیگر از جمله چین خواسته شده است كه باب مشاركت و همكاری را بازتر كنند.

وی درباره اینكه چرا تاكنون فیلم ایرانی در سینماهای چین اكران نشده است ، گفت: انحصار در سینما در دست یك جریان است. چین مكان خوبی است كه بتوان با آن برای شناساندن فیلم های ایرانی وارد بحث شد.

به گفته شمقدری این انحصار موجب شده است تا سینمای هالیوود سیطره را بر مخاطبان افزایش دهد تا جایی كه هر سال پرفروش ترین 10 فیلم اول دنیا فیلم های هالیوودی است.

معاون سینمایی وزارت فرهنگ ایران در ادامه گفت: ما باید باب همكاری را برای این منظور با كشورهای مستقل مانند چین باز كنیم .

وی بشدت بر انجام تبلیغات تاكید و اضافه كرد: باید پذیرفت كه ما تبلیغات كافی برای فیلم های سینمایی ساخت ایران نداریم.

وی با اشاره به اینكه اصولا دو برابر بودجه ساخت یك فیلم باید برای تبلیغ آن هزینه می شود، افزود: این در حالیست كه در ایران چنین باوری وجود ندارد.

شمقدری با تاكید بر اینكه باید این باور را در كشورمان تغییر دهیم ، گفت: لازمه انتشار فیلم در جهان تبلیغ گسترده برای آن است و تبلیغ در دنیای كنونی یك ضرورت است.

وی افزود، باید تلاش كرد تا افكار عمومی متوجه ارزش های سینمای ایران بشود.

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری كرد كه با راه اندازی نهضت تبلیغ و عرضه فیلم ایران در عرصه بین المللی در سال های آینده راه برای اكران فیلم های ساخت كشورمان در سینماهای كشورهای مختلف هموار شود.

پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم شانگهای شنبه شب طی مراسمی با حضور كارگردانان و هنرپیشگان از چین و كشورهای مختلف از جمله ایران گشایش یافت.

فیلم 'خرس ' به كارگردانی خسرو معصومی و بازی پرویز پرستویی، فرهاد اصلانی و مریلا زارعی به بخش مسابقه راه یافته است .

در بخش ویژه فیلم های ایرانی كه از امشب (دوشنبه شب) در شانگهای آغاز می شود چهار فیلم 'راه آبی ابریشم'،' چهل سالگی' ، ' كودك و فرشته' و ' ارتباط خانوادگی' بر روی پرده نمایش می روند.

پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم شانگهای تا چهارم تیرماه سال جاری ادامه می یابد.

در این مدت بیش از 300 فیلم از چین و سایر كشورها در 28 سینمای مطرح شهر شانگهای به نمایش گذاشته می شود.

خانم ' رخشان بنی اعتماد' از كارگردانان معروف كشورمان جزو هیات داوران تندیس طلایی پانزدهمین دور جشنواره فیلم شانگهای است .

آساق ** 275 ** 2100





:: برچسب‌ها: دوچرخه , ظروف چینی , پارک ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: