وزیر اطلاعات ایران: ۲۰ نفر از عوامل ترورهای هسته‌ای بازداشت شده‌اند
نوشته شده توسط : ipxrxt

حیدر مصلحی: مکان و مناطق بازداشت متهمان پس از رفع محذوریت‌ها اعلام خواهد شد

وزیر اطلاعات ایران از بازداشت دست‌کم ۲۰ نفر از افرادی که گفته شده است در ترور متخصصان هسته‌ای ایران دست داشته‌اند، خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)، حیدر مصلحی، روز یکشنبه، ۲۸ خرداد، گفت که اتهامات این افراد "بیش از آن است که در اطلاعیه اخیر وزارت اطلاعات آمده بود و باید مدتی صبر کرد تا سایر اتهامات کاملا محرز و مستند شود."

وزارت اطلاعات ایران روز پنجشنبه، ۲۵ خرداد، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عوامل اصلی ترور مجید شهریاری، مصطفی احمدی‌روشن و رضا قشقایی، سه نفر از کارشناسان هسته‌ای ایران شناسایی و در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

در این اطلاعیه آمده بود که این افراد "با تعقیب و مراقبت‌های شبانه‌روزی و رهگیری سوژه‌ها و سرنخ‌ها در داخل و خارج از کشور" شناسایی شده‌اند.

وزیر اطلاعات ایران گفته است که دلایل فنی متعددی در روزهای گذشته مانع تشریح چگونگی و مکان بازداشت این افراد شده است. با این حال، او در توضیحات امروزش هم در این باره توضیحی نداد و گفت: "مکان و مناطق بازداشت متهمان پس از رفع محذوریت‌ها اعلام خواهد شد."

بازداشت 'همکاران عامل ترور'

در سه سال گذشته چهار نفر از متخصصانی که گفته شده است با فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ارتباط بوده‌اند، ترور شده‌اند.

حکم اعدام مجید جمالی فشی، فردی که به اتهام ترور مسعود علی‌محمدی، یکی از استادان فیزیک دانشگاه تهران، مجرم شناخته شده بود، در اردیبهشت ماه امسال در تهران اجرا شد.

دادستان تهران در اطلاعیه‌ای مجید جمالی فشی را "جاسوس موساد و عامل ترور مسعود علی‌محمدی، از دانشمندان هسته‌ای" خواند که در جریان سفر به خارج، با عوامل سرویس امنیتی اسرائیل ارتباط برقرار کرده است.

وزیر اطلاعات ایران گفته است که در ترور آقای علی‌محمدی، "فقط عامل عامل اصلی بمبگذاری بازداشت شده بود و در آن زمان تیم همکاران او اعم از عناصر شناسایی و پشتیبانی را دستگیر نکردیم"، اما با پیگیری‌های بعدی تعدادی از افرادی که گفته شده است همکار او بودند، بازداشت شده‌اند.

"اسرائیل از خاک یک کشور همسایه مجاور خاک کشورمان، حداکثر بهره‌برداری را کرده است، طوری که حتی در آن کشور پایگاه آموزش تروریستی و پادگان نظامی در اختیار دارند."

حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران

آقای مصلحی با اشاره به بازداشت افرادی در فروردین ماه امسال که از سوی ایران به عنوان اعضای "یک شبکه تروریستی" مرتبط با اسرائیل معرفی شده‌اند، گفته است: "به طور قطع این دو شبکه با یکدیگر در کشور تماس مستقیم داشتند."

او گفته است که جمع‌آوری اطلاعات درباره بازداشت‌شدگان اخیر به خارج از ایران هم کشیده شده است، چون اسرائیل "در اقدامات تروریستی گذشته مطلقا تنها نبوده است."

وزیر اطلاعات ایران اضافه کرده است که اسرائیل "فقط نقش یک نقاب را ایفا کرده و آنها از اطلاعات، امکانات آموزش و ارتباط دو سرویس سی‌آی‌ای (سرویس اطلاعاتی آمریکا) و ام‌آی۶ (سرویس اطلاعاتی بریتانیا) در چند عملیات گذشته بهره برده‌اند."

استفاده از خاک همسایه

او اسرائیل را متهم کرده است که "حداکثر استفاده ممکن را از خاک و تسهیلات چندین کشور در این قبیل عملیات می‌کند."

آقای مصلحی بدون اشاره به نام کشوری خاص، اضافه کرد که اسرائیل "از خاک یک کشور همسایه مجاور خاک کشورمان، حداکثر بهره‌برداری را کرده است، طوری که حتی در آن کشور پایگاه آموزش تروریستی و پادگان نظامی در اختیار دارند."

به نظر می‌رسد منظور آقای مصلحی از این کشور همسایه، جمهوری آذربایجان باشد.

در ماه‌های گذشته، روابط دیپلماتیک ایران و جمهوری آذربایجان با تنش همراه بوده است و انتشار گزارش‌هایی درباره گسترش همکاری‌های جمهوری آذربایجان و اسرائیل از جمله در زمینه دادوستد تسلیحات و همکاری‌های نظامی، واکنش مقامات ایران را به دنبال داشت.

در عین حال، وزیر اطلاعات ایران گفته است که یقین دارد این وضعیت با اطلاع یا اجازه دولت کشور همسایه انجام نمی‌شود.

او گفت که دولت‌های مورد نظر باید راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنند، زیرا این وضعیت برای هیچ همسایه‌ای قابل تحمل نیست.





:: برچسب‌ها: جزیره , جشنواره ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: