'فانتزی سفر به اروپا' در عمارت چادرخانه كاخ گلستان
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، این كتاب موسیقی كه 110 سال قدمت دارد، در همایش 'شب موسیقی تصنیفی از دوره قاجار' در كاخ گلستان رونمایی شد؛ 'شهرام امینیان فرد' كارشناس حوزه میراث فرهنگی كه این آلبوم موسیقی را مورد پژوهش قرار داده است، این آلبوم را متعلق به قطعات موسیقی اوایل قرن بیستم می داند.

جلد این آلبوم مخمل سبز طلاكوب شامل مارش های ایران و كشورهای اروپایی و آسیایی به نام 'فانتزی سفر به اروپا' است كه به زبان فرانسه در 18 صفحه به مظفرالدین شاه قاجار تقدیم شده بود؛ قطعات به صورت دست‌نویس نگارش شده اند و در پشت جلد نیز علاوه بر تكرار نوشته های روی جلد، در قسمت پایین آن، تنظیم كننده قطعات 'یوزف ماخنر'، آهنگساز اتریشی به طور كامل معرفی شده است.

'نادر مشایخی' موسیقیدان كه در پژوهش این اثر با كارشناسان میراث فرهنگی همكاری داشت نیز بر این باور است كه آلبوم یاد شده یكی از بزرگترین اسناد تصویری در زمینه موسیقی كشور محسوب می شود.

به گفته وی، قطعات این آلبوم در اصل برای پیانو و بر اساس مسیر رفت و برگشت سفر دوم مظفرالدین شاه قاجار به كشور انگلستان و توقفات او در این سفر نوشته شده اند و به نظر می رسد این كار به سفارش شاه ایران صورت گرفته باشد زیرا تلاش شده است حال و هوای موسیقی ایرانی در آنها حس شود.

مشایخی قطعه پایانی این آلبوم را مربوط به اثری می داند كه در زمان حاضر با عنوان ' وطنم' به خوانندگی 'سالار عقیلی' و شعری از مرحوم ' بیژن ترقی' اجرا شده است.

هر یك از قطعات این آلبوم توسط آهنگسازهای مختلف و برای بخش خاصی از سفر نوشته شده و ماخنر كار تنظیم و جمع آوری و نت نویسی را به عهده داشته است؛ برای نمونه قطعه پایانی آن را 'موسیو لومر' و قطعه ای با عنوان 'مارش پارسی' برای زمان ترك تهران ساخته شده است.

در آیین 'شب موسیقی تصنیفی از دوره قاجار' برخی از خوانندگان و موسیقیدانان كشوراز جمله امین الله رشیدی، مصطفی كمال پورتراب، نادر مشایخی، حسام الدین سراج، صدیق تعریف، سالار عقیلی و هنرمندانی چون مرتضی احمدی حضور داشتند.

در حاشیه این مراسم، نمایشگاه عكس موسیقی دوره قاجار در محل عمارت چادرخانه كاخ گلستان افتتاح شد كه شامل 42 تابلو عكس مرتبط با موسیقی ایران دوره قاجار و شرق است.

چهار عدد از این تابلوها مربوط به صفحاتی از آلبوم نت دست نویس دوره قاجار است و بقیه شامل عكس هایی از ابزار موسیقی، گروه ها و دسته های گوناگون، هنرمندان و نوازندگان است.

نمایشگاه یاد شده از 24 خرداد برای یك هفته در مجموعه فرهنگی تاریخی كاخ گلستان برپاست.

فراهنگ ** 2025





:: برچسب‌ها: حیوانات ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: