استبداد،استعماروعدم توجه به كرامت انسانی ازمهمترین چالش های جهان امروزاست
نوشته شده توسط : ipxrxt

'لطف الله فروزنده' عصر جمعه با حضور در انستیتو شرق شناسی و میراث خطی آكادمی علوم تاجیكستان و در میان نخبگان و دانشمندان تاجیك، با تشریح بخشی از ویژگی های فرهنگ ایرانی اسلامی، تاكید كرد: بدون شك هر كس با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا شود شیفته و در حقیقت تسلیم آن خواهد شد.

وی اضافه كرد: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بدست بزرگمردی مانند امام خمینی(ره) مصلح بزرگ قرن، شاهد تولید گفتمان جدیدی شدیم كه نوید بازگشت به هویت ها و ارزش های ایرانی، اسلامی را برای ملت داشت.

معاون رئیس جمهور افزود: با وجودی كه استكبار انواع ترفندها، فشارها، تحریم ها و موانع را بر ایران تحمیل كرد ولی امروز ما شاهد رشد در بخش های مختلف هستیم و در حالی كه امروز اروپا دچار بحران است، ما دارای نرخ رشد اقتصادی هفت درصد هستیم.

وی با بیان آنكه از 10 علم پیشرفته موجود در دنیای امروز هشت علم آن در ایران وجود دارد، تصریح كرد، گفتمان ما كه امروز در دنیا مورد قبول اكثر اندیشمندان، فرهیختگان و دانشمندان دنیا قرار گرفته بعد از انقلاب ایران بوجود آمد و زمینه ایجاد این گفتمان برای تاجیكستان نیز بعد از آزادی و استقلال فراهم شده است.

فروزنده در این نشست كه علاوه بر سفیر جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از كارشناسان بخش های مختلف سفارت نیز حضور داشتند، گفت: اینكه كشور شما در مسیر پیشرفت قرار گرفته و بزودی درمسیر توسعه قرار می گیرد همه مدیون فرهنگ غنی ایرانی شماست كه در تاجیكستان ریشه دارد و شماها برای حفظ آن در دوران سیاه سطله كمونیسم رنج بردید.

وی تاكید كرد: اگر جامعه ای بخواهد خوب عمل كند باید در آن فكر، تعقل، تدبر و تحقیق مناسب صورت گیرد لذا در آن صورت دیگر حوادث متعدد موجود در دنیا قادر نخواهد بود ملتی را كه دارای فرهنگ غنی ریشه ای و اساسی باشد از بین ببرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: فرهنگ غنی ریشه دار و عمیق ایرانی، اسلامی ما باعث افتخار ما و دوام كشور ما در مبارزه با طوفان های مختلف شده به طوری كه امروز دنیا در مقابل این گفتمان كه در آثار برجسته فردوسی، مولانا و دیگر بزرگان آمده، سر تعظیم فرود آورده اند.

فروزنده خاطرنشان كرد: امروز دنیا برای اینكه بتواند به سعادت برسد و كرامت انسانی خود را حفظ كند نیاز به فرهنگ ایرانی دارد زیرا این فرهنگ غنی و متكی بر ارزش های عمیق و اساسی انسانی است.

وی گفت: امروز ما در فرهنگ ایرانی و اسلامی خود لطیف ترین و عمیق ترین تعاریف و تعابیر را در زمینه كرامت انسانی بشریت داریم كه نه تنها هویت اصلی ما را تشكیل می دهد بلكه افق روشن و چشم انداز روشنی را برای ما مشخص می كند.

وی گفت: امروز ما در دنیا صاحب گفتمانی هستیم كه همه افراد اندیشمند و آزادیخواه نگاهشان به آن است لذا وقتی یك گفتمان این میزان ظرفیت و قابلیت دارد كه می تواند یك ملت را در طوفان های مختلف حفظ كند، می تواند گفتمان جهانی و نویدی برای بشریت باشد كه بشر در سایه آزادی، همكاری و صلح بتواند زندگی كند.

معاون رئیس جمهور خطاب به دانشمندان و نویسندگان تاجیك حاضر در این نشست تاكید كرد: بدانید ما افق روشن و مسئولیت سنگینی پیش رو داریم و امروز ما نباید فقط به ایران و تاجیكستان بلكه باید به دنیای اسلام و بشریت فكر كنیم زیرا ما صاحب سبك و دارای فرهنگ و هویت روشنی هستیم كه امروز دنیا طالب آن است.

فروزنده از زبان فارسی به عنوان میراث فرهنگی نام برد و اضافه كرد: ما باید تلاش كنیم همكاری های خود را گسترش دهیم و این میراث را كه به ما ارث رسیده با استفاده از فناوری های جدید توسعه دهیم و به نسل های آینده منتقل كنیم.

علی اصغر شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیكستان نیز با ارایه گزارشی از زمینه های همكاری میان ایران و تاجیكستان در بخش های مختلف فرهنگی، از معاون رئیس جمهور كشورمان خواست تا زمینه تجهیز و به روز سازی امكانات موجود انستیتو شرق شناسی را فراهم كند.

آساق**1558**1565





:: برچسب‌ها: نیویورک , تورنتو , غذا ,
:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: