جشنواره فیلم لس‌آنجلس و 'کار در ایران' در گفتگو با مدیر برنامه‌ریزی جشنواره
نوشته شده توسط : ipxrxt

مستند شغل ایران درباره بسکتبالیستی است که سه سال در لیگ بسکتبال ایران فعالیت کرده است

هجدهمین جشنواره فیلم لس آنجلس با مجموعه ای از آثار سینمای آمریکا و جهان از روز پنج شنبه چهاردهم ژوئن ۲۰۱۲ با نمایش تازه ترین اثر سینمایی «وودی آلن» با عنوان «از رم با عشق»، کار خود را آغاز کرده و به مدت ۱۰ روز در مرکز شهر لس آنجلس، پل ارتباطی میان دست اندرکاران صنعت سینما، تماشاگران علاقمند به سینما و برخی از برجسته ترین و مطرح ترین سینماگران حرفه ای و تازه نفس سینمای مستقل جهان خواهد بود.

امسال در این جشنواره که از لحاظ نزدیک بودن به هالیوود، مرکز صنعت سینمای آمریکا، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تعداد ۲۰۰ فیلم داستانی، کوتاه و موزیک ویدیو از میان ۵۲۸۳ فیلم ارسالی انتخاب شده و در بخش های مختلف از جمله «بخش رقابت ها»، بخش «فیلمساز با شهامت» و «فیلمساز بار فیلم اول» به نمایش گذاشته خواهد شد.

یکی از اهداف این جشنواره که به همت دست اندرکاران «سینمای مستقل آمریکا» - یک سازمان غیرانتفاعی برای پیشبرد سینمای هنری در این کشور- برگزار می شود، نمایش فیلم هایی از سینماگران جوان در کنار فیلم های فیلمسازان مطرح و شناخته شده است.

جشنواره فیلم لس آنجلس به مدت ده روز ادامه دارد

علاوه بر نمایش ۱۹ فیلم داستانی و مستند در بخش رقابت های این فستیوال، سمینارهای سینمایی، جلسات گفتگو با فیلمسازان سرشناس، موسیقی زنده و نمایش فیلم در معابر عمومی (امسال «ای تی، موجود فرا زمینی» (۱۹۸۲) اسپیلبرگ و «رقص هوس انگیز» (Dirty Dancing) (۱۹۸۷) با شرکت پاتریک سوایزی جزو ۶ فیلم انتخابی برای نمایش در این بخش هستند) گوشه هایی از برنامه های جنبی این فستیوال به شمار می روند.

امسال سه فیلم از جمله «به دنبال دوست در آخر زمان»، کمدی سیاهی درباره سر رسیدن دوره آخر زمان ساخته «لورن اسکارفیا» با بازی «کیرا نایتلی» برای نمایش در جشن مخصوص جشنواره در نظر گرفته شده است.

استفانی آلن، مدیر جشنواره در این مورد می گوید: «امسال بیش از هر زمان دیگری شما می توانید شاهد نمایش فیلم های منحصر به فرد و برجسته ای از این کارگردان های تازه نفس و فیلمسازان قدیمی باشید. فیلمی چون «جانوران جنگل جنوب» شما را به اعجاب می اندازد و «مرا کوچ بخوان» قلب شما را به درد می آورد. از سوی دیگر هم می توانید به سادگی با تماشای فیلم های تفریحی چون «مایک جادویی» با شرکت «ماتیو مک کانگی» ( فیلم پایانی فستیوال از محصولات استودیوی «برادران وارنر») سرگرم شوید. فیلم هایی با موضوع های شخصی و یا داستان های جهانی که این همه، گوناگونی جهان سینما را به ما نشان می دهد. کارگردان هایی چون وودی آلن، استیون سودربرگ و آندره ته چینه یا سینماگرانی که از این به بعد نام آنها را بسیار خواهید شنید.»

«کار در ایران»، تنها فیلم ایرانی جشنواره فیلم لس آنجلس

نگاهی به فیلم های جشنواره امسال

تعداد ۱۰ فیلم داستانی از ساخته های کارگردان های تازه نفس در بخش رقابت ها برای برنده شدن بهترین کارگردان جشنواره امسال شرکت خواهند داشت. فیلم های این بخش شانس شرکت در رده بندی دیگری به نام «جایزه تماشاگران» برای بهترین فیلم داستانی یا بهترین فیلم بین المللی را هم خواهند داشت.

فیلم های انتخاب شده برای این بخش:

«همه چیز خوب است» ساخته «پوکاس پاسکوآل» از پرتغال

«صبحانه با کورتیس» ساخته «لورا کوللا»

«قطب نما در دست مرد مرده است» ساخته «آرتورو پانس» از مکزیک،

«دیوانه و دزد» ساخته «کوری مک ابی»

«بارسنگین» ساخته «جارد موشه»

«چهار» ساخته «جاشوآ سانچز»

«شب دراز است» ساخته «اولمو اومرزو» از جمهوری چک

«پینکیوس» ساخته «دیوید فنستر»

«پرچم سرخ» ساخته «آلکس کارپووسکی»

«پنج شنبه تا یکشنبه» ساخته «دومینگا استومایر» فیلمساز اهل شیلی

مستند «کار در ایران» (The Iran Job) درباره کوین آلفنسو شپارد، بسکتبالیستی که از سال ۲۰۰۸ به مدت سه سال در لیگ بسکتبال ایران به طور حرفه ای شاغل بوده است، تنها فیلم ایرانی جشنواره امسال به شمار می رود که برای نخستین بار به طور عمومی اکران خواهد شد.

مستند ۹۳ دقیقه ای «کار در ایران» محصول مشترک آلمان، ایران و آمریکاست و فیلمساز آمریکایی «تیل شودر» آن را کارگردانی و خود با مشارکت «سارا نجومی» آن را تهیه کرده است. این فیلم بازتابی است از خاطرات «شپارد» از دوران بازی بسکتبال حرفه ای در ایران که هم زمان می شود با وقایع پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ در ایران.

گفتگو با مدیر برنامه های جشنواره

دوگ جونز، مدیر برنامه ریزی و مسئول گزینش فیلم های امسال جشنواره فیلم لس آنجلس می گوید: "امسال در این جشنواره دو موضوع یا «تم» مختلف درنظر گرفته شده که ما واقعا به آن ها افتخار می کنیم. اول حضور شاخص و تعداد بالای کارگردان های زن در بخش رقابت هاست که باید بگویم درست برعکس اتفاقی است که امسال در جشنواره سینمایی کن افتاد و تعجب نکنید اگر بگویم در زمینه ساختن فیلم های قوی و اثر گذار به دست زنان فیلمساز هیچگونه کمبودی وجود ندارد. زن ها در سراسر جهان فیلم های خیلی خوبی، هم در ژانر داستانی و هم مستند می سازند. دوم، حضور کارگردان های جوانی است که پیش از این اولین فیلم های خود را در همین جشنواره و در بخش «فیلمسازان دبیرستانی» ارائه کرده اند و این بار با آخرین و تازه ترین آثار خود به فستیوال بازگشته اند. برای ما جالب است که سیر تکاملی و پیشرفت های این فیلمسازان مستعد و تازه نفس را به نمایش بگذاریم. در واقع این کار رابطه ویژه ای بین جامعه فیلمساز جوان با تماشاگران فستیوال ایجاد می کند."

چرا حضور در جشنواره ای که در لس آنجلس برگزار می شود از نظر این فیلمسازان تا این حد اهمیت دارد؟

دوگ جونز: این فرصت کم نظیری است تا فیلمسازان و هم چنین دست اندرکاران صنعت سینما زیر یک سقف گرد هم بیایند

یکی از مهم ترین ویژگی های این فستیوال همین برگزاری آن در شهر لس آنجلس است. این فرصت کم نظیری است تا فیلمسازان و هم چنین دست اندرکاران صنعت سینما زیر یک سقف گرد هم بیایند. دراغلب اکران های عمومی ما، سینماگران و روسای استودیوهای فیلمسازی در کنار مردم معمولی به تماشای این فیلم های می نشینند. همین خودش یک نیروی محرکه جالب و جذابی هم بوجود می آورد. این که ما آثار فیلمسازان مستقل را در قلب ماشینی به نام «هالیوود» به نمایش درمی آوریم.

چگونه فیلم مستند «کار در ایران» برای شرکت در جشنواره امسال انتخاب شد؟

از نظر من جالب ترین مسئله در رابطه با فیلم «کار در ایران» این است که این فیلم از دو جهت کارآئی دارد. دو جهتی که درواقع مکمل یکدیگر هم هستند. اول این که این فیلم به عنوان یک مستند ورزشی هیجان انگیز، بخشی از زندگی حرفه ای «کوین شپارد» بسکتبالیست آمریکایی آفریقایی تبار را به نمایش گذاشته است که در تیم «ای. اس. شیراز» برای رسیدن به مقام قهرمانی بازی می کند. جنبه دوم هم این است که دراین فیلم «شپارد» از طریق دوستی با سه زن ایرانی و در نهایت متفکر و مستقل، چشم اندازی از جامعه امروز ایران را از دیدگاهی بدون واسطه و خودمانی به تماشاگر ارائه داده است. همین ترکیب روایتگری در «کار در ایران» این فیلم را به شدت برجسته می سازد.

با وجود تعداد فیلم های ارائه شده به فستیوال و هم چنین با در نظر گرفتن موفقیت های تازه سینمای ایران در صحنه بین المللی چرا «کار در ایران» تنها فیلم ایرانی است که در جشنواره امسال شرکت و رقابت دارد؟

"تعداد بالای کارگردان های زن در بخش رقابت هاست که باید بگویم درست برعکس اتفاقی است که امسال در جشنواره سینمایی کن افتاد"

داگ جونز، مدیر برنامه ریزی و مسئول گزینش فیلم ها

هرسال وقتی ما شروع به انتخاب فیلم ها می کنیم راستش نمی دانیم چه چیزی بین آنها پیدا خواهیم کرد. ما به دنبال فیلم های الهام بخش و هیجان انگیز هستیم و هرسال هم این فیلم ها از بین آثار فیلمسازان گوناگون از نقاط مختلف جهان انتخاب می شوند. البته ما در طول سال ها تعداد زیادی فیلم های ایرانی چه در بخش رقابت ها و چه خارج از این بخش در فستیوال به نمایش گذاشته ایم. امسال هم خوشحالیم که اولین نمایش عمومی فیلم «کار در ایران» در جشنواره فیلم لس آنجلس اتفاق می افتد.

رقابت ها در بخش فیلم های مستند

در رده بندی فیلم های مستند فیلم هایی از فیلمسازان جوان و تازه نفس انتخاب شده است که برای برنده شدن جایزه «بهترین مستند» در جشنواره امسال با یکدیگر رقابت می کنند. پانلی از یک هیئت داوران نیز داوری این بخش از جشنواره را برعهده دارد.

دراین رده بندی علاوه بر فیلم «کار در ایران» (محصول مشترک ایران، آلمان و آمریکا) ساخته «تیل شودر»، فیلم «از ۲۵ سال تا حبس ابد» ساخته «مایک براون»، «گروهی به نام مرگ» ساخته «جف هاولت» و «مارک کووینو»، «داستان تولد: اینا می گسکین و ماماهای مزرعه» ساخته «سارا لم» و «مری ویگمور»، «مرا کوچو بخوان» ساخته «کاترین فیرفکس رایت» و «مالیکا زوهائی»، «خشکسالی» ساخته «اورادو گونزالس» از مکزیک، «بوسه آفتاب» ساخته «مایا استارک» و «ادی لاوی»، «خون آشام و من» ساخته «آر اچ گرین» و «کلام شاهد» ساخته «مای اسکندر» محصول مشترک مصر و آمریکا هم شرکت دارند.

در بخش های خارج از رقابت های جشنواره، از جمله بخش بین المللی، ۱۵ فیلم از کشورهای مختلف از جمله کانادا، مالزی، فرانسه، مراکش، سوئیس، کوبا، برزیل و آرژانتین به نمایش درخواهد آمد.

بخشی از جشنواره نیز به ۱۶ فیلم انتخابی از میان فیلم های مستقلی که در طول چند ماه گذشته در جشنواره های مختلف جهانی به نمایش درآمده و نیز فیلم هایی که در رده بندی فیلم های هنری و مستقل برای نخستین بار به نمایش در می آیند اختصاص داده شده است.





:: برچسب‌ها: اتومبیل ,
:: بازدید از این مطلب : 382
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: