وزارت خارجه روسیه: اظهارات لاوروف علیه آمریکا 'خطا در ترجمه فارسی بود'
نوشته شده توسط : ipxrxt
لاوروف و صالحی

اظهارات "منتسب" به لاوروف به مصاحبه مطبوعاتی مشترک او و صالحی در تهران ارتباط دارد

وزارت خارجه روسیه اظهارات منتسب به وزیر خارجه آن کشور در مورد کمک تسلیحاتی آمریکا به مخالفان حکومت سوریه را به اشتباه در ترجمه فارسی نسبت داده و تکذیب کرده است.

روز پنجشنبه، ٢٥ خرداد (١٤ ژوئن)، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای در وبلاگ این وزارتخانه در تویتر، این گزارش ها را تکذیب کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفته است که آمریکا اسلحه در اختیار گروه هایی قرار می دهد که از آنها علیه دولت سوریه استفاده می کنند.

روز گذشته، آقای لاوروف که به تهران سفر کرده بود، در یک نشست خبری با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران شرکت کرد و برخی از سئوالاتی که در آن نشست مطرح شد، به موضعگیری روسیه در قبال بحران سیاسی سوریه ارتباط داشت.

از آقای لاوروف سئوال شد که واکنش او به اتهامات دولت آمریکا در موردکمک تسلیحاتی روسیه به حکومت سوریه برای سرکوب معترضان در این کشور چیست؟

به گزارش خبرگزاری های ایرانی، آقای لاوروف گفت: "ما هیچگونه سلاح خلاف مقررات بین المللی به سوریه تحویل نداده ایم؛ بر خلاف ایالات متحده که به مخالفان دولت سوریه اسلحه هایی می دهد که می توان از آنها برای مبارزه با دولت سوریه استفاده کرد."

وزارت خارجه روسیه در اطلاعیه خود با تکذیب چنین اظهاراتی، گفته است که جملات منتسب به آقای لاوروف در مورد کمک تسلیحاتی آمریکا به مخالفان حکومت سوریه ناشی از "خطا در ترجمه فارسی" بوده و مقامات وزارت خارجه روسیه برای رفع این اشتباه، متن اصلی سخنان او را کوتاه مدتی پس از این نشست، به صورت مکتوب در اختیار رسانه ها قرار دادند.

ارتش آزاد سوریه

به گفته وزارت خارجه روسیه، مترجم فارسی به خطا آمریکا را به ارسال اسلحه برای مخالفان اسد متهم کرد

در این اطلاعیه آمده است که آقای لاوروف در سخنان خود، با انتفاد از موضعگیری آمریکا علیه تحویل اسلحه روسی به سوریه، صرفا گفت که این انتقاد در حالی مطرح می شود که آمریکا نیز خود به کشورهای مختلف از جمله کشورهای منطقه اسلحه می فروشد.

براساس این اطلاعیه، وزیر خارجه روسیه گفته بود "ما به سوریه یا کشورهای دیگر اسلحه ای تحویل نمی دهیم که بتوان در مقابله با تظاهرات مسالمت آمیز غیرنظامیان به کار برد."

انعکاس بین المللی

اظهارات آقای لاوروف در مورد کمک تسلیحاتی آمریکا به مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، واکنش تند و خشم آلود مقامات آمریکایی را در پی آورد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در یک نشست خبری در هند تاکید کرد که ایالات متحده هیچگونه اسلحه ای در اختیار مخالفان حکومت سوریه قرار نداده و تنها اقدام عملی آمریکا در جریان بحران سیاسی آن کشور، کمک بشردوستانه به مردم سوریه بوده است.

کلینتون

وزیر خارجه آمریکا اتهام حمایت تسلیحاتی از مخالفان اسد را به شدت تکذیب کرده است

پیشتر، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به اینکه ارتش سوریه از تجهیزات سنگین ساخت روسیه برای عملیات زمینی و هوایی در مناطق شهری استفاده می کنند، گفته بود که روسیه اخیرا تعدادی هلی کوپتر توپدار از همان نوعی را برای سوریه ارسال کرده که در حمله هوایی به مناطق مسکونی به کار رفته است.

روز پنجشنبه، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - نیز توضیح وزارت خارجه روسیه در مورد سخنان آقای لاوروف در نشست خبری تهران را با عنوان "روسیه خبرگزاری های غربی را به تحریف اظهارات لاوروف در تهران متهم کرد" انتشار داد.

ایرنا به نقل از تکذیبیه وزارت خارجه روسیه نوشت "تعدادی از خبرگزاری های غربی با استفاده از ترجمه نادرست، اظهارات وزیر امور خارجه روسیه درباره سوریه در کنفرانس مطبوعاتی تهران را تحریف کردند."

اظهارات منتسب به سرگئی لاوروف در روز گذشته به طور گسترده در سطح بین المللی مخابره شد و به شکلی بارز در رسانه های خبری ایران انعکاس یافت.

روز گذشته، خبرگزاری ایرنا به نقل از آقای لاوروف نوشت که "ما به هیچ عنوان حقوق بین المللی را نقض نمی كنیم برخلاف آمریكا كه اسلحه در اختیار مخالفین سوریه قرار می دهد كه می توان از آنها علیه دولت استفاده كرد" و برخی دیگر از خبرگزاری های داخلی ایران، مانند ایسنا، مهر و ایلنا اتهام علیه آمریکا در مورد تحویل اسلحه به مخالفان حکومت سوریه را گزارش کرده و در مواردی به عنوان تیتر گزارش های خود، به کاربردند.

گزارش حاکی از اینکه وزیر خارجه روسیه برای نخستین بار دولت آمریکا به طور مستقیم به مقابله تسلیحاتی با حکومت سوریه متهم کرده، به انتشار تفسیرها و اظهارنظرهای گوناگون در شماری از رسانه های خارجی نیز منجر شد.

برخی از مفسران این اظهارات را به تشدید اختلاف بین آمریکا و روسیه تعبیر کردند و حتی آن را نشانه آغاز نوعی جنگ سرد بین دو کشور دانستند.





:: برچسب‌ها: دختر ,
:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: