بررسی روزنامه های صبح پنجشنبه ۲۵ خرداد
نوشته شده توسط : ipxrxt
روزنامه‌های صبح ایران

روزنامه‌های صبح ایران

روزنامه‌های صبح پنجشنبه عنوان‌های اول خود را بیشتر به سخنان رهبر ایران اختصاص داده اند که خواسته از انتقاد به دولت کاسته شود.

در عنوان اول خود از قول رهبر جمهوری اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس با او نوشته " نباید در هر مسئله‌ای به دولت معترض شد" و روزنامه مردم سالاری هم تیتر زده "توصیه‌های مقام معظم رهبری به نمایندگان مجلس نهم ".

تیتر اول خود را به سخنان رییس قوه قضاییه اختصاص داده که گفته "اتهام‌زنی به برخی مسوولان در دادگاه‌ها، شگردی آموزش داده شده است". در همین حال روزنامه اعتماد با اشاره به سخنان گروهی از مقامات پیشین اقتصادی در یک کنفرانس تیتر زده است "انتقاد مدیران سابق از مدیران فعلی اقتصاد".

روزنامه آرمان روابط عمومی برای عنوان اول خود به سراغ دادگاه رسیدگی به اتهام‌های مطرح شده درباره گروهی از مقام‌های موسسات بیمه ایران رفته و نوشته "جزئیات حساب۵۰هزارمیلیاردی استانداری".

روزنامه تهران امروز هم به سفر وزیر امور خارجه روسیه به ایران توجه کرده و در عنوان اول خود نوشته "افشاگری‌های لاورووف در تهران علیه آمریکا".

بیم و امید در مسکو

روزنامه ابتکار در یادداشتی با عنوان "در مسکو چه رخ خواهد داد؟" به بررسی مذاکرات غرب و ایران بر سر برنامه اتمی ایران پرداخته است.

روزنامه ابتکار می نویسد "نگاهی کوتاه به تحلیل رسانه‌های داخلی و خارجی حکایت از آن دارد که با وجود آنکه برای غربی‌ها این توهم به وجود آمده که هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با آمادگی برای گفت‌وگو درباره توقف غنی سازی ۲۰درصد به "مسکو" می‌رود، مواضع مطرح شده در جلسه علنی مجلس با حضور سعید جلیلی، حکایت از آن داشت که هنوز زود است که بخواهیم نسبت به مذاکرات پیش رو خوش بین باشیم. "
روزنامه ابتکار همچنین می‌نویسد "در عین حال هم نباید به طور کامل ناامید بود چرا که سخنان و مواضع مطرح‌شده در مجامع عمومی و رسانه‌ها با آنچه که در جریان مذاکرات مطرح می‌شود گاهی بسیار تفاوت دارد. بنابراین تنها باید منتظر ماند و دید که در ‌نهایت، در "مسکو" کدام "بسته" روی میز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ باز خواهد شد؛ بسته "ما" یا بسته "آن‌ها".

مصادره اصلاحات

روزنامه آرمان روابط عمومی یادداشتی دارد با عنوان "اصلاحات قابل مصادره نیست"که احمد حکیمی پور آن را نوشته است.

آقای حکیمی پور که عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان است می‌نویسد" پیرامون برخی سودجویان از نام اصلاح طلبی باید گفت، این قبیل اقدامات و بهره برداری‌های آنها از صداقت سیاسی به دور است و بیشتر شبیه به یک فرصت طلبی سیاسی است."

یادداشت نویس آرمان روابط عمومی می نویسد "در واقع این تفکرات ناشی از برخی توهمات قدرت است که افراد می خواهند در رهگذر آن راهی برای ســردرآوردن در میان ســرهاپیداکنند وخود را نشان دهند.اینگونه اشخاص اگر بخواهند با قامت و عصای خود راه بروند، آنقدر کوتوله هستند که دیده نمی شوند. این کوتوله‌های سیاسی برای این که خود را نشان دهند و بشناسانند مجبورند به نردبان‌های دیگر رجوع کنند."

آقای حکیمی پور می‌نویسد "این امر وقتی شکل عجیبی به خود می‌گیردکه شــاهد آن هستیم که بعضًا این موضعگیری‌های شبه اصلاح‌طلبان برخلاف مواضع و افکار ونظرات اصلاح طلبان است."

فایده اعتراض

روزنامه جهان صنعت، در یادداشتی با عنوان تاکید بر اقدامات موثر به مقایسه مجلس جدید با مجلس هشتم پرداخته است.

روژیا یکتا در این یادداشت می‌نویسد "در مجلس هشتم روزکاری بدون تذکر، اخطار یا نطقی که براساس آن دولت مورد نقد قرار گیرد، وجود نداشت و در همین ارتباط می‌توان گفت که خانه ملت در این دوره، اولین مجلس جمهوری اسلامی بود که رییس‌جمهوری را برای پاسخ به سوال فراخواند. علاوه بر این مرکز پژوهش‌ها نیز انتقادات مفصلی را در قالب گزارش‌هایی به دولت انجام می‌دهد که هرکدام در جای خود مباحث مفصلی را می‌طلبد."


سرمقاله نویس جهان صنعت می‌نویسد "اکنون که مجلس نهم شکل گرفته و براساس گفته‌های علی لاریجانی در روزهای ریاست موقت، حل بیکاری، گرانی و مشکلات اهداف این دوره از مجلس است، به نظر می‌رسد که مجلس نهم هم مجددا شیوه قبلی را در پیش گرفته است."

خانم یکتا می‌نویسد "نتیجه این همه تذکر و نقد و سوال تا به امروز چه بود که باز هم نمایندگان می‌خواهند آن را ادامه دهند؟ برای پاسخ به این سوال نیاز به دقت زیادی نیست زیرا به سادگی می‌توان فهمید تقریبا هیچ. حتی سوال از رییس‌جمهور با وجود جذابیت‌هایی که داشت هیچ نتیجه عملی دربر نداشت و اگر ابزارهای نظارتی خانه ملت ضمانت اجرایی ندارد پس به نظر می‌رسد که مجلسی‌ها نق زدن را جایگزین نقد کرده‌اند."

فرصت هایی که از دست رفت

روزنامه شرق، یادداشتی دارد با عنوان "دو فرصتی که از دست رفت…"به قلم محمدباقر نوبخت از مقامات اقتصادی دوران اصلاحات.

آقای نوبخت می نویسد "از امکان خصوصی‌سازی شرکت های دولتی عمدتا در جهت رد دیون دولت و توزیع سهام شرکت‌های دولتی -با عنوان سهام عدالت- در بین دهک‌های کم‌درآمد کشور استفاده شد. صرف‌نظر از اینکه با این اقدام، بیش از ۷۰‌درصد سهام شرکت‌های دولتی واگذار شد، عملا تغییری در مدیریت دولتی این شرکت‌ها حاصل نشد و کمتر از ۳۰درصدی نیز که اسما به بخش خصوصی منتقل شده است، همه بخش خصوصی واقعی نبودند. از این‌رو نخستین فرصت ارزشمندی که در جهت مشارکت مردم و نقش‌آفرینی بخش‌خصوصی، در راستای تحقق رشد هشت‌درصدی اقتصاد برنامه‌ریزی شده بود، به آن صورت از دست رفت."

آقای نوبخت همچنین می‌نویسد "دولت محترم در دوره اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در عمل بیش از ۵ هزار‌میلیارد تومان بیشتر از دوره قبل از اجراشدن این قانون، یارانه نقدی توزیع کرده است! به این ترتیب دولت برای تامین یارانه‌های بیشتر، ۱۱درصد به‌طور مستقیم از محل فروش نفت خام و میعانات گازی و ۷ درصد از محل منابع بانک مرکزی برداشت کرده است. قطعا در سایه چنین روشی نه تنها فرصت استثنایی اجرای هدفمندکردن یارانه درجهت بهینه‌سازی مصرف و اجرای عدالتی اجتماعی از دست رفت بلکه توقعی ایجاد و مبالغی نیز برای مدت‌های آتی در سرفصل بدهی‌های معوق بر جای خواهد ماند."

بوی تلخ نفت ارزان

روزنامه دنیای اقتصاد یادداشتی دارد با عنوان "بازار نفت در آستانه اجلاس اوپک" که مهدی عسلی نوشته است.
آقای عسلی می نویسد "در آستانه اجلاس اوپک با کاهش قیمت‌های نفت مواجه هستیم. عرضه نفت بیش از سقف تعیین شده برای اوپک از یک سو و رشد کندتر تقاضای جهانی برای نفت از سوی دیگر به‌تدریج منجر به انباشت انبارهای تجاری نفت شده است."

این کارشناس امور نفتی همچنین نوشته است "در آستانه اجلاس اوپک تقاضا برای نفت کشورهای عضو این سازمان به مراتب کمتر از عرضه نفت توسط اوپک است. تداوم مازاد تولید و عدم مدیریت صحیح عرضه در مدت چند ماه می‌تواند شرایط شکننده کنونی را در جهت فاصله گرفتن حجم انبارهای واقعی از انبارهای مورد نظر بازار متحول کرده منجر به کاهش بیشتر قیمت‌ها شود بنابراین در این شرایط اقدام جمعی کشورهای صادرکننده نفت برای ثبات بازارهای نفت ضرورت پیدا می‌کند."

ای وهابیون

روزنامه خراسان یادداشتی دارد با عنوان "ای وهابیون سعودی عبرت بگیرید".

کورش شجاعی در این یادداشت دلایل متعددی را برای حمله به دولت عربستان سعودی شرح داده است.

آقای شجاعی می نویسد "در تمام کشورهایی که حداقل های قانونی وجود دارد حتی برای جانی‌ترین جنایتکاران، تروریست‌ها، آدم‌کش‌ها و مرتکبان جنایت‌های خشن، تجاوز، قاچاق، مواد مخدر و ... در جریان محاکمات، حقوقی قائل می شوند که این مسائل براساس مبانی انسانی، حقوقی و کنوانسیون های بین المللی در تمام کشورهای صاحب قانون دنیا رعایت می شود اما از قرار معلوم عصیان، قانون شکنی، گزافه گویی، پیمان شکنی و زیرپاگذاشتن تمامی قواعد انسانی، حقوقی و کنوانسیون های بین المللی برای سران وهابی عربستان سعودی و دستگاه قضایی این کشور پادشاهی که قدرت، حکومت و ثروت خدادادی کشور در اختیار سه هزار نفر خانواده و قوم و قبیله دستگاه حاکمیت است به کاری عادی و معمولی تبدیل شده است."

سرمقاله نویس خراسان در نهایت کار را به هشدار رسانده و نوشته است "ای وهابیون سعودی بدانید که امروز بسیاری از مردم خصوصا ملت‌های آزاده و مسلمانان فهیم پشت کشتارها و ترورها، خون ریزی‌ها و خشونت‌ها در کشورهای اسلامی دست و سایه شوم شما را خوب می بینند و امروز دیگر برای همگان آشکار شده که وهابیت سعودی به مرکزی برای صدور تروریست، القاعده و استخدام حتی نوجوانان برای اعمال ترورهای انتحاری تبدیل شده است".





:: برچسب‌ها: سفید , باغ ,
:: بازدید از این مطلب : 385
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: