رقابت های انتخاباتی در یونان شدت گرفته است
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش ایرنا از آتن، در آستانه برگزاری این انتخابات، دو حزب مطرح و رقیب اصلی حملات لفظی و اتهامات علیه یكدیگر را افزایش داده اند.

با نزدیك شده برگزاری انتخابات عمومی كه یكی از سرنوشت ساز ترین انتخابات یونان از زمان برقراری دمكراسی در این كشور محسوب می گردند، یعنی از سال 1974 میلادی ،تنور تبلیغات انتخاباتی یونان هر روز بیش از روز پیش داغ ترمی شود و احزاب سیاسی مطرح این كشور در یك رقابت تنگاتنگ و بسیار جنجالی در تلاش برای جلب نظر و‌ آرای شهروندان هستند.

جنجالی بودن تبلیغات انتخاباتی به حد رسیده كه احزاب رقیب حتی علیه یكدیگر از عبارات و كلماتی كه معمولا در رسانه های گروهی مطرح نمی شوند استفاده می كنند. در مناظره های تلویزیونی با هم درگیری لفظی ایجاد كرده و بعضاً از قوه قهریه نیز استفاده می كنند.

حزب محافظه كار و راستگرای دمكراسی نوین در این اواخر حملات خود را علیه حزب چپ ائتلاف( سی ریز) افزایش داده و بطور مرتب با استناد و یا با سوء تعبیر ازدیدگاه های اعضای این حزب، برای كوبیدن حزب چپ گرای رقیب خود استفاده می كند.

'اندونیس ساماراس' رئیس حزب راستگرا و محافظه كار دمكراسی نوین، چهارشنبه شب طی حدود دو ساعت مصاحبه با خبرنگاران، بیش از 60 درصد اظهارات خود را برای كوبیدن مواضع حزب چپ ائتلاف اختصاص داد.

وی در این مصاحبه از مردم خواست به حزب وی رای دهند زیرا درغیر این صورت حزب چپ ائتلاف یونان، كشور را به خروج از اتحادیه اروپا و حوزه یورو خواهد كشاند و به دراخما (واحد پولی سابق یونان) بر خواهد گشت.

ساماراس در ادامه افزود، حزب چپ ائتلاف درصدد قانونی كردن مهاجران غیر قانونی در كشور و خلع سلاح پلیس می باشد و چنین سیاست و دیدگاهی جامعه را برای شهروندان نا امن و به خشونت سوق خواهد داد.

وی در ادامه حزب چپ ائتلاف( سی ریزا) را به افراط گرایی و داشتن رابطه با افرادی كه

دارای سوء سابقه هستند، متهم كرد و گفت، برنامه ها و ارتباطات این حزب، هدایت كشور به سوی خشونت، نا امنی و خروج از یورو می باشند، ولی حزب راستگرای دمكراسی نوین تنها حزبی است كه می تواند حضور كشور در اتحاددیه اروپا، واحد پولی یورو، امنیت و رشد اقتصادی كشور را تضمین كند و از مردم خواست كه به حزب وی رای دهند تا بتواند اقدامات لازم برای توسعه و رشد اقتصادی كشور را انجام دهد.

حرب چپ ائتلاف نیز طی بیانیه ای اظهارات 'اندونیس ساماراس را تكذیب و اعلام كرد، حزب راستگرا و محافظه كار دمكراسی نوین از همراهی مردم با حزب چپ ائتلافی هراسان شده و بدین ترتیب به دروغ پردازی و ایجاد ترس و وحشت در اذهان عمومی روآورده است.

این حزب در بیانیه خود كه از رسانه های گروهی منتشر شد، گفت: حزب چپ به حضور یونان در اتحادیه اروپا و حوزه یورو پایبند است، ولی قوانینی را كه دولت پیشین یونان برای اجرای خواسته های وام دهندگان به تصویب رساند، لغو خواهد كرد، زیرا اجرای این خواسته تاكنون كشور را به لبه ورشكستگی كشاند، مردم را فقیر، كسبه ها را ورشكسته كرد و نرخ بیكاری را به حد بی سابقه ای رسانده است.

این حزب در بیانیه خود اعلام كرد، درصورتی كه به قدرت برسد این قوانین را لغو خواهد كرد.

در این بیانیه گفته شده است، حزب چپ گرای ائتلاف تضمین كننده حضور یونان در اتحادیه اروپا و بر این باور است كه اجرای سیاست ریاضت اقتصادی و توافقنامه كمك مالی به یونان و شرایط خواسته شده كه توسط نمایندگان حزب راستگرای محافظه كار و حزب سوسیالیست پاسوك در پارلمان به تصویب رسیده و روسای این دو حزب به اتحادیه اروپا، بانك جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به 'تروئیكا' كتبی اجرای آن را تضمین كرده اند، باعث ورشكستگی كشور و منجر به خروج كشور از واحد پولی اروپا

(یورو) خواهد شد.

این حزب همچنین می گوید،در ساختار اتحادیه اروپا و بر اساس قوانین حاكم بر این اتحادیه تحت هیچ شرایطی نمی توان كشوری را كه عضو اتحادیه اروپاست از این اتحادیه اخراج كرد و معتقد است كه تبلیغات حزب راستگرای دمكراسی نوین و احزاب طرفدار نظام سرمایه داری علیه این حزب بی اساس بوده و جنبه قانونی و عملی ندارند.

این حزب اتهامات حزب راستگرا و محافظه كار دمكراسی نوین در مورد ارتباط این حزب با افراد تندرو و همچنین خلع سلاح پلیس را دروغ مطلق توصیف كرد و گفت، این حزب با هیچ فرد تندرویی ارتباطی نداشته و فردی را كه حزب راستگرای دمكراسی نوین نامزد انتخاباتی حزب ما معرفی می كند، هرگز با این حزب ارتباطی نداشته و این مساله را خود فرد مورد اتهام طی مصاحبه ای با رسانه های گروهی مكرراً رد كرده است.

چندی پیش حزب راستگرای محافظه كاری تصویر و سخنرانی فردی را كه خواستار ایجاد گروهی چریك شهری شده بود را به عنوان نامزد حزب چپ ائتلاف معرفی كرد، ولی این فرد طی مصاحبه هرگونه ارتباط با حزب چپ را رد و اعلام كرد كه هرگز نامزد انتخاباتی حزب چپ ائتلاف نبوده است.

اما مساله به این جا ختم نمی شود، درگیری ها حتی به میان افراد و در خیابان ها نیز كشیده شده است ، بطوریكه یكی از ستاد های انتخاباتی حزب چپ یونان( ك ا.ك) روز چهارشنبه

مورد حمله افراد حزب تندرو نئونازی (خریسی اوگی) قرار گرفت و مسوول این ستاد زخمی و به بیمارستان منتقل شد.

روز سه شنبه نیز تعدادی از افراد گرو تندرو نئوناز به تعدادی از نمایندگان دیگر احزاب سیاسی حمله كردند كه با دخالت پلیس این درگیری ها خاتمه یافت.

پلیس یونان روز گذشته اعلام كرد تا كنون هشت نفر از اعضای این حزب تندرو را كه خود هم نامزد انتخابات می باشند، به علت ایجاد اخلال در سخنرانی دیگر رقیب های انتخاباتی، دستگیر و تحویل مقامات قضایی داده است.

سخنرانان حزب تندرو نئونازی روز گذشته نیز طی سخنرانی هایی در جمع طرفداران خود اعلام كردند، افراد و حتی نمایندگان پارلمانی كه با دیدگاه های آنان مخالفت كنند، حتی در سالن پارلمان مورد حمله قرار خواهند داد كه این امر باعث نگرانی نامزدهای انتخاباتی و مردم از عملكرد نمایندگان این حزب در پارلمان آینده این كشور شده است.

گرچه طی 10 روز گذشته درج نظرسنجی های عمومی در رسانه ها ممنوع شده ، ولی تحلیلگران بر این باورند كه شدت یافتن رقابت ها كه بعضی مواقع نیز به درگیری های لفظی و ضرب و شتم نیز منجر می شود، به دلیل این است كه آراء دو حزب مطرح نزدیك می باشد .

آنچه از اظهارات 'اندونیس ساماراس ' رئیس حزب راستگرا و محافظه كار دمكراسی نوین مشخص می شود این است كه احتمالاً هیچكدام از احزاب سیاسی آرا كافی برای تشكیل دولت مستقل را نیز در این انتخابات به خود اختصاص نخواهد داد.

وی تشكیل' دولت نجات ملی' را به رهبری حزبی كه از نظر آرا در مقام اول قرار گیرد، مطرح كرد.

حزب چپ ائتلاف هم بارها اعلام كرده است كه حتی اگر آرای این حزب به تنهایی برای تشكیل دولت كافی باشد، بعد از انتخابات عمومی خواستار حضور دیگر احزاب چپ گرا در تشكیل دولت جدید به رهبری حزب چپ ائتلاف می باشد كه این اظهارات نیز بیانگر آن است كه این حزب هم به تشكیل دولت مستقل توسط یك حزب امید چندانی ندارد.

اینگونه رقابت های تبلیغاتی تاكنون در یونان سابقه نداشته و معمولا در فضایی آرام احزاب سیاسی دیدگاه های خود را چه در میتینگ های تبلیغاتی و چه از طریق حضور در رسانه های گروهی ارایه می كردند.

احزاب سیاسی كوچك راستگرا با احزاب بزرگتر همخوان شده تا مانع موفقیت احزاب سیاسی چپ گرا گردند و احزاب چپ گرا خود نیز در مناظره های تلویزیونی معمولا از یكدیگر به شدت انتقاد می كنند.

گرچه نظرسنجی ها بطور رسمی 15 روز قبل از برگزاری انتخابات عمومی در یونان ممنوع می باشد، ولی تعدادی از سایت های خبری به طور غیر رسمی دست به نظر سنجی هایی می زنند كه نتایج بعضی از آنها حكایت از پیشی گرفتن حزب چپ گرای ائتلاف ( سی ریزا) بر حزب راستگرای دمكراسی نوین دارند.

گرچه ظاهراً در انتخابات عمومی یونان كسی دخالت نمی كند، ولی تحلیلگران بر این باور هستند كه بیانیه های پی درپی بعضی از شخصیت های كشورهای اروپایی و حتی آمریكا در مورد احتمال خروج یونان از اتحادیه اروپا را همراهی این شخصیت ها با حزب راستگرای دمكراسی نوین قلمداد می كنند.

تحلیلگران بر این باورند كه نظام سرمایه داری و بخصوص آمریكا از احتمال سركار آمدن حزب چپ در یونان نگران می باشد و به همین دلیل اوضاع بحرانی یونان را بحرانی تر از آنچه كه هست جلوه می دهند تا مردم را بهراسانند. زیرا به زعم آنان اگر مردم یونان به جز به احزاب سنتی طرفدار نظام سرمایه داری رای دهند، این كشور از واحد پولی اروپا و اتحادیه اروپا خارج و مردم در تامین مواد غذایی و دارویی با مشكلات جدی روبه رو خواهند شد و این امر ممكن است سبب بروز هرج و مرج در این كشور شود.

وزیر اقتصاد و دارایی آلمان در رابطه با یونان اعلام كرد، یونان موظف به اجرای تعهدات خود در قبال وام دهندگان می باشد و در آینده نزدیك این كشور مجبور به اجرای سیاست ریاضت اقتصادی شدیدتری نیز خواهد بود.

مردم یونان در پی اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در كشور؛ به احزاب چپ گرا و دیگر احزاب سیاسی مخالف توافقنامه دولت با اتحادیه اروپا، بانك جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به تروئیكا روی آورده اند.

این امر باعث شده كه حزب محافظه كار دمكراسی نوین كه به همراه حزب سوسیالیست

'پاسوك' مفاد توافقنامه و شروط ارایه بسته كمكی تروئیكا به یونان را در پارلمان این كشور به تصویب رسانده و آن را تنها راه نجات اقتصادی كشور قلمداد می كردند، امروز به علت مخالفت مردم با این بسته، در تبلیغات انتخاباتی خود بر ضرورت تغییر مفاد این توافقنامه تاكید و اعلام كرده كه این تغییرات را تضمین می كنند.

روسای حزب سوسیالیست پاسوك و حزب دمكراسی نوین نه تنها مفاد این توافقنامه را در پارلمان این كشور حدود سه ماه پیش به تصویب رساندند، بلكه تحت فشار اتحادیه اروپا برای اجرای آن تعهد كتبی به تروئیكا داده اند.

حزب چپ ائتلاف ( سر ریزا) از همان ابتدا یعنی بیش از دو سال پیش ضمن مخالفت با این توافقنامه ها، دو حزب سوسیالیست پاسوك و دمكراسی نوین را عامل ورشكستگی كشور قلمداد كرد و خواستار لغو این توافقنامه شد.

مخالفت حزب چپ ائتلاف با مفاد مندرج در توافقنامه با تروئیكا باعث شد كه مردم در انتخابات 18 اردیبهشت ماه به این حزب روی آورند. به همین دلیل حزب چپ ائتلاف كه در انتخابات عمومی سال 2009 میلادی فقط پنج درصد كل آرا را به خود اختضاض داده بود، در انتخابات 18 اردیبهشت سال جاری با اختصاص 17 درصد آرا به دومین حزب بزرگ این كشور تبدیل شد.

در پی شكست تمامی تلاش‌ها برای تشكیل دولتی جدید در یونان 15 مه (26 اردیبهشت) اعلام شد كه در این كشور انتخاباتی تازه برگزار خواهد شد و تاریخ انجام انتخابات 17 ماه ژوئن (28 خرداد) خواهد بود.

**2170**1368**





:: برچسب‌ها: به من , رودخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 373
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: