تمامی دامها در سطح كشور به منظور مقابله با بیماریها هویتدار می شوند
نوشته شده توسط : ipxrxt

'محسن دستور' چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران در بیرجند افزود: هویتدار كردن دامها امسال با اولویت استانهای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، كرمان و خراسان رضوی ادامه می یابد.

وی اضافه كرد: برآورد می شود در این مدت 50 درصد دامهای سنگین در این استانها هویتدار شوند.

او ارتقا شاخصهای بهداشتی با انجام حجم عملیاتی، ارتقا پوشش ایمنی دام، نظارت و كنترل كیفی و بهداشتی فرآورده های خام دامی، راه اندازی آزمایشگاههای منطقه ای و مرجع دامپزشكی را از جمله اقدامات در چارچوب برنامه پنجم توسعه در سازمان دامپزشكی ذكر كرد.

رییس سازمان دامپزشكی در ادامه همچنین با اشاره به بیماری تب كریمه كنگو گفت: طی 12 سال گذشته نمونه برداریها و آزمایشهایی از موارد مشكوك انسانی در استانها مختلف انجام و موارد مثبتی نیز دیده شده كه بیشترین آن مربوط به سیستان و بلوچستان بود.

وی متوسط تولید سالانه گوشت قرمز را در كشور 950 هزار تن، گوشت مرغ یك میلیون و 600 هزار تن ، شیر5/9 تا 10 تن ، تخم مرغ 700 هزار تن و ماهی 600 هزارتن اعلام كرد.

او با اشاره به اینكه 60 واحد كشتارگاه صنعتی دام در سطح كشور در دست ساخت است گفت: هم اكنون 225 واحد كشتارگاه صنعتی طیور، 60 واحد كشتارگاه صنعتی دام و 370 كشتارگاه سنتی مربوط به شهرداریها در سطح كشور فعالیت دارند.

رییس سازمان دامپزشكی تعداد پستهای قرنطینه ای ثابت دام را در داخل استانها، مبادی مرزی اعم ازهوایی و زمینی نیز 140 مورد ذكر كرد.

وی در ادامه با اشاره به بیماریهای مشترك بین انسان و دام گفت: طی پارسال حدود 11 میلیارد تومان بابت پرداخت غرامت برای ضبط لاشه یا كشتار دامهای بیمار به صاحبان آن پرداخت شده است.

دستور افزود: در این مدت 350 هزار مورد واكسیناسیون علیه بیماری هاری انجام شده كه از این تعداد 211 مورد آن مثبت بوده است.

وی گفت: از این تعداد 73 مورد نمونه مثبت در سگ، 86 مورد در گاو، 19 مورد در گوسفند و بز، 25 مورد در وحوش و مابقی در سایر موارد بوده است.

او ادامه داد: پارسال حدود 16 میلیون مورد واكسیناسیون نیز در دامهای سبك شامل گوسفند و بز و علیه بیماری بروسلوز انجام شده است.

وی آمار واكسیناسیون علیه این بیماری را در دامهای سنگین شامل 780 هزار مورد در گوساله و یك میلیون و 560 هزار مورد در گاو ذكر و بیان كرد: در این راستا 850 هزار مورد خونگیری از گاوها انجام شده كه 1624 مورد آن مثبت بوده است.

رییس سازمان دامپزشكی با بیان اینكه طی این مدت یك میلیون و 265 هزار مورد تست سل در گاو صورت گرفته گفت: از این تعداد 1764 مورد آن مثبت بوده كه نسبت به كشتار و ضبط آنها اقدام شده است.

665/110





:: برچسب‌ها: زمستان , خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: