تغییری مدبرانه و بحق
نوشته شده توسط : ipxrxt

پانزدهم رجب سال دوم هجری قبله مسلمانان از بیت المقدس به خانه كعبه تغییر كرد، این واقعه نقش مهمی در بازیابی هویت و استقلال مسلمانان داشت و آنان را در راه رسیدن به آرمان های الهی ثابت قدم و دشمنان را مایوس كرد.

هنگامی كه نبی مكرم اسلام به مدینه هجرت كردند، به طرف بیت ‏المقدس نماز خواندند، همین امر منجر به بهانه جویي و تبلیغ علیه مسلمان از سوی پیروان ادیان دیگر شد آنها ادعا می كردند مسلمانان از خود استقلال ندارند و به طرف قبله یهودیان نماز مي‏خوانند و این موضوع را دال بر حقانیت خود می دانستند.

تمامی این مسائل، دستاویزي براي آزار و اذیت پیامبر(ص) شده بود و به همین علت ایشان برای تغییر قبله مسلمانان لحظه شماری می كردند و در انتظار رحمت خداوند بودند.

قرآن كریم لحظه های انتظار ایشان را چنین بیان می كند: 'نگاه های معنادار تو را به آسمان می بینم و تو را به سوی قبله ای كه رضایتت را جلب كند برمی گردانیم'.

در نهایت انتظار به سر آمد و دستور تغییر قبله از سوی پروردگار عالمیان صادر شد.

پیامبر اكرم در حال به جای آوردن فریضه ظهر بود، دو ركعت از نماز را در مسجد بنی سالم به سوی بیت المقدس خوانده بود. در این حال جبرئیل نازل و بازوان ایشان را گرفت و حضرت را به سوی خانه كعبه برگرداند.

نمازگزارانی هم كه در مسجد بنی سالم به پیامبر اقتدا كرده بودند، از حضرت پیروی كردند و به طرف كعبه برگشتند و دو ركعت آخر را به سوی كعبه خواندند. این مسجد به مسجد ذوقبلتین(دو قبله ای) شهرت یافت. از آن روز تاكنون مسلمانان در حالیكه رو به سوی كعبه دارند، به عبادت پروردگارشان می پردازند.

با تغییر قبله فصل جدیدی از ایرادها و بهانه جویی ها بویژه از سوی قوم یهود آغاز شد. آنان كه پیش از تغییر قبله، مسلمانان را به نداشتن استقلال سرزنش می كردند، پس از تغییر قبله، بهانه های دیگری را مطرح كردند.

آنان پیامبر اسلام را به برگشتن از قبله پیامبران پیشین سرزنش می كردند و می گفتند: 'اگر قبله اول مسلمانان درست بود، این تغییر قبله چه معنایی دارد؟ و اگر قبله دوم صحیح است، چگونه بیش از 14 سال به طرف بیت المقدس نماز خوانده اند؟'.

قرآن كریم با اشاره به ماجراجویی های یهودیان، به پیامبر می فرماید: 'به زودی بعضی از سبك مغزان می گویند چه چیزی آنها را از قبله ای كه برآن بودند(بیت المقدس) برگرداند. به آنان بگو شرق و غرب عالم متعلق به خداست'.

این گونه است كه انسان دانا و هوشیار می فهمد خداوند در همه جا ناظر بر اعمال اوست و حضور دارد و بندگان را لحظه ای به حال خودشان نمی گذارد، پس در ارتباط با فلسفه وجودی قبله باید به دنبال نیاز انسان ها بود چراكه در طول تاریخ این جهت و قبله مشخص است كه تعیین كننده شریعت در زندگی و حیات مادی و معنوی آنان بوده و هست.

از آیات قرآن كریم این گونه استنباط می شود كه یكی از حكمت های تغییر قبله، آزمایش مسلمانان بوده است؛ زیرا به واسطه این تغییر، آنان كه پیرو حقیقی دستورات الهی هستند، آنچه را پیامبر بازگو می كند بدون اما و اگر می پذیرند و اما آنانكه ایمان خالص ندارند، به محض تغییر یك دستور، شروع به بهانه جویی می كنند.

قرآن كریم با اشاره به این مطلب می فرماید: 'تغییر قبله از آن طرفی كه بر آن نماز می گزاردید (بیت المقدس) برای این بود تا افرادی را كه از پیامبر پیروی می كنند، از آنها كه به جاهلیت باز می گردند بازشناسیم'.

خداوند متعال در ابتدای بعثت پیامبر هنگامی، كه نماز گزاردن به سوی كعبه، همسویی با مشركان محسوب می شد، ایشان را به گزاردن نماز به سوی بیت المقدس(جایگاه ادیان توحیدی) مكلف كرد و زمانی كه صفوف مسلمانان از مشركان بازشناخته شد، صف مسلمین را جدا كرد.

امروز روزی است كه قبله تغییر یافت و كعبه مامن و پناهگاه همه مسلمانان جهان به عنوان قبله برگزیده شد، پس بر همه مسلمین واجب است كه توجه قلبی خود را معطوف به این حرم امن الهی كرده و دل های خود را به سوی مركز توحید متوجه كنند و در هیچ زمان و مكانی، پروردگار را فراموش نكنند و خود را همواره در محضر حضرت حق ببینند و از هرچه جز اوست دوری گزینند.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: شهری , کریسمس ,
:: بازدید از این مطلب : 412
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: