شانگهای، سازمانی با اهداف بزرگ اقتصادی
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش خبرنگار ایرنا، سازمان همكاری شانگهای با داشتن ذخایر عظیم انرژی و همچنین حضور قدرت های بزرگ اقتصادی از جمله چین و هند در این منطقه، به مهم ترین سازمان اقتصادی منطقه ای و حتی بین المللی تبدیل شده است.

اعضای سازمان همكاری شانگهای (SCO) با داشتن مساحتی معادل 30 میلیون و 189 هزار متر مربع، سه پنجم از مساحت آسیا و با جمعیتی در حدود یك میلیارد و نیم نفر، چیزی حدود یك چهارم جمعیت كره زمین را در اختیار دارند.

سازمان شانگهای با برخورداری از این منابع عظیم انرژی و اقتصادی، همكاری اقتصادی بین اعضا را به عنوان یكی از اولویت های فعالیت خود قرارداده است.

در این راستا در نخستین ملاقات سران كشورهای عضو در تاریخ 14سپتامبر 2001 میلادی در شهر آلماتی، یادداشتی بین این كشورها در مورد اهداف و محورهای اصلی همكاری اقتصادی و منطقه‌ای و همچنین ایجاد شرایط مساعد در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری به امضا رسید.

همكاری در زمینه اقتصادی، بازرگانی و تجاری از محورهای مهم توافقات اعضای سازمان همكاری شانگهای است.

تقویت و گسترش همكاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای، گسترش تجارت، سرمایه‌گذاری و ایجاد محیط مناسب برای رسیدن به جریان آزاد سرمایه، كالا و خدمات در كشورهای عضو و برداشتن موانع در جهت گسترش و تقویت حمل و نقل جاده‌ای از جمله این موارد است.

سازمان شانگهای همچنین براساس توافقات خود تبادل اطلاعات در زمینه‌های گوناگون، همكاری در زمینه ترانزیت انرژی و مدیریت منابع آب در منطقه را مورد تاكید قرارداده است.

با این حال در اهداف و وظایف این سازمان تشویق همكاری‌های منطقه‌ای در زمینه‌های مختلف سیاسی، تجاری، اقتصادی، دفاعی، محیط زیست، فرهنگی، علمی، فن‌آوری، آموزشی، انرژی، حمل و نقل و ... نیز مورد تاكید قرار گرفته است.

**افزایش سطح بازرگانی:

چهارچوب توافقنامه همكاری اقتصادی كشورهای عضو پیمان نخستین بار در نشست مورخ 23 سپتامبر 2003 تهیه و به امضا رسید. در این نشست رئیس دولت چین پیشنهاد كرد كه برنامه بلندمدتی برای تشكیل منطقه آزاد تجاری در سازمان تهیه شود. این پیشنهاد ضمناً چندین راهكار كوتاه مدت برای افزایش سطح بازرگانی در میان كشورهای عضو ارائه داد. یكسال پس از این پیشنهاد، در 23 سپتامبر 2004، سندی شامل یكصد برنامه مشخص برای افزایش سطح بازرگانی میان كشورهای عضو به امضا رسید.

در نشست 25 اكتبر 2005 مسكو، دبیر كل سازمان همكاری شانگهای اعلام كرد كه پروژه های مشترك سازمان در زمینه انرژی دارای اولویت بالا هستند. این پروژه ها شامل كشف، استخراج و بهره برداری از حوزه های نفت و گاز، و استفاده مشترك اعضا از منابع آب شیرین است.

** همكاری بانكی:

دستاورد مهم دیگر این نشست توافق برای تشكیل شورای مشترك بانكی بین كشورهای عضو سازمان بود. هدف از تشكیل این شورای مشترك بانكی، تسهیل در فراهم كردن سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه های مشترك سازمان عنوان شده است. در پی این توافق، نخستین گردهمایی شورای مشترك بانكی سازمان همكاری شانگهای در 30 نوامبر 2006 در پكن پایتخت چین برگزار شد.

** باشگاه مشترك انرژی:

متعاقب آن، كنفرانس بین المللی «سازمان همكاری شانگهای: دستاوردها و دیدگاه ها» (SCO: Results and Perspectives) در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شد. در این كنفرانس، نماینده وزارت خارجه روسیه اعلام كرد كه روسیه فكر بنیان گزاردن تشكیلاتی بین المللی با نام «باشگاه انرژی» را در سر می پروراند. دولت روسیه مجدداً در نشست سازمان در نوامبر 2007 در مسكو بر عزم خود برای تشكیل این باشگاه انرژی تاكید نهاد.

سازمان همكاری شانگهای هر چند با اهداف بزرگی تاسیس شده اما این اهداف با همكاری كشورهای عضو و ناظر قابل دست یابی است.

به گفته كارشناسان ، چنانچه كشورهای یاد شده با استفاده از تمام ظرفیت ها و توانایی های خود در مسیر تحقق این اهداف حركت كنند موفقیت سازمان شانگهای بیش از پیش تضمین خواهد شد.

دوازدهمین نشست سران سازمان همكاری شانگهای 17 و 18 خردادماه جاری با حضور سران كشورهای عضو و ناظر از جمله دكتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در پكن برگزار خواهد شد.

گزارش از علی حبیبی

اجتمام ** 1569****





:: برچسب‌ها: بهار ,
:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: