عرضه اندك شیرخام، صنایع لبنی را به تعطیلی می كشاند
نوشته شده توسط : ipxrxt

'محمدرضا اسماعیلی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان این كه شیرخام 80 درصد مواد اولیه صنایع لبنی را تشكیل می دهد، افزود: هم اكنون عرضه این محصول به كارخانجات صنایع لبنی كشور به شدت كاهش یافته است، به طوری كه ادامه این روند می تواند در آینده نه چندان دور كارخانجات را با مشكل كاهش تولید و تعطیلی مواجه سازد.

وی اظهار داشت: این موضوع گریبان گیر تمامی كارخانجات بزرگ و كوچك شده و طبق گزارش های رسیده، سرمایه در گردش برخی كارخانجات بزرگ باعث كاهش توان كارخانجات كوچك شده كه در این راستا برخی ازاین كارخانجات به دلیل كاهش نقدینگی به تعطیلی كشیده شده اند.

وی ادامه داد: هم اكنون در زمینه ثابت نگه داشتن قیمت شیرخام مذاكراتی با وزارت جهاد كشاورزی صورت گرفته است ، اما همچنان دامداران شیرخام را طبق هزینه های تمام شده تولید خود عرضه می كنند.

مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی كشور یكی از مشكلات صنایع تبدیلی را نبود آمار دقیق از سوی وزارت جهاد كشاورزی عنوان كرد و گفت: نبود آمار دقیق تولید محصولات كشاورزی مسئولان را در سیاست گذاری و تصمیم گیری با مشكل مواجه كرده است به طوری كه براساس آمار وزارت جهاد كشاورزی سالانه 10 میلیون تن شیرخام در كشور تولید می شود.

وی با اشاره به این كه هم اكنون صنایع لبنی كشور ظرفیت تولید 18 میلیون تن محصولات لبنی را دارند، افزود: این در حالیست كه كارخانجات ما سالانه فقط 4.5 میلیون تن تولید دارند.

به گفته ی اسماعیلی ، در حال حاضر كارخانجات صنایع لبنی كشور با یك سوم تا 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می كنند.

وی از علل نوسان قیمت محصولات لبنی در بازار را عدم ثبات قیمت شیرخام عنوان كرد.

وی افزود:براساس تعیین قیمت سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان،صنایع لبنی می توانند به دلیل افزایش هزینه های تمام شده تولید 17 تا 20 درصد سود متعارف داشته باشند كه برخی كارخانجات نیز به منظور حمایت از مصرف كنندگان به سود 10 درصد نیز قانع هستند.

وی ادامه داد: بنابراین برای كاهش قیمت محصولات لبنی باید قیمت پایه شیرخام تثبیت و به دست كارخانجات صنایع تبدیلی برسد تا این محصولات با هزینه كمتری تبدیل و عرضه شود.

اسماعیلی اضافه كرد: در حال حاضر شیرخام با 3.2 درصد چربی و بار میكروبی یك میلیون باید با قیمت مصوب 780 تومان به كارخانجات فروخته شود، در حالی كه این امر محقق نمی شود و دامداران راضی به فروش شیرخام با قیمت مصوب نیستند.

وی تاكید كرد: در راستای كنترل قیمت صنایع لبنی باید ابزار نظارتی در اختیار اتحادیه ها قرار گیرد تا بتوانند با كارخانجات گران فروش برخورد كنند.

وی كاهش نقدینگی و سرمایه درگردش صنایع لبنی را از دیگر مشكلات این صنعت عنوان كرد و گفت: سال گذشته شیرخام به قیمت 480 تومان از دامداران خریداری می شد كه هم اكنون شیرخام با قیمت 780 تومان به بالا خریداری می شود كه همین امر باعث كاهش شدید نقدینگی و سرمایه در گردش این صنعت شده است.

مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی درباره صادرات محصولات لبنی افزود: هم اكنون ایران در بین صادركنندگان عمده محصولات لبنی به كشورهای عراق، افغانستان، تاجیكستان و آسیای میانه قرار دارد.

اسماعیلی به منظور افزایش تولید داخل و افزایش ارزآوری محصولات لبنی به كشور خواستار ارایه تسهیلات و حمایت بیش از پیش دولت از این صنعت شد.

اقتصام**9186 **1561





:: برچسب‌ها: طبیعت ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: