كارگروه ویژه راه اندازی معاملات گواهی ارزی در بورس تشكیل شد
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، 'محمود رضا خواجه‌نصیری' افزود: در نشستی كه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس كل بانك مرزی و رییس سازمان بورس برگزار شد، موافقت اصولی با راه اندازی معاملات گواهی ارزی در بورس تهران بهادار انجام شد.

وی ادامه داد: در این نشست مقرر شد، كارگروهی در این زمینه تشكیل و نحوه راه‌اندازی معاملات اوراق گواهی ارزی در بورس تهران از قبیل مسائل فنی، اجرایی، نقل و انتقال ارز و ... مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

خواجه‌نصیری خاطر نشان كرد: ایده راه اندازی معاملات اوراق گواهی ارزی در بورس اسفندماه سال گذشته از سوی وزارت اقتصاد و سازمان بورس مطرح و پیش‌نویس آن در كمیسیون فرعی شورای عالی بورس تهیه و ارائه شد.

مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس گفت: بر اساس طرح اولیه، گواهی ارزی به عنوان اوراق بهادار قابل معامله در بورس در نظر گرفته شده است و دارندگان ارز كه شامل صادركنندگان و دارندگان ارز با منشا خارجی هستند، می‌توانند ازطریق یك بانك و یا صرافی‌ها ارز خود را تبدیل به گواهی‌های ارزی كرده و در بورس معامله كنند.

وی درخصوص نحوه معاملات گواهی ارزی در بورس تهران افزود: در طرح اولیه، گواهی‌های ارزی در سیستم شركت سپرده گذاری مركزی ثبت و قابلیت معامله پیدا می‌كند، به‌طوری كه عرضه‌كنندگان به كارگزاران مراجعه و به میزانی كه گواهی ارزی در اختیار دارند، اقدام به ارائه سفارش فروش كنند.

خواجه‌نصیری اضافه كرد: در مقابل خریداران، افرادی هستند كه نیاز به ارز دارند كه درخواست خرید خود را در سیستم درج می‌كنند كه با یكسان شدن قیمت‌های خرید و فروش معامله انجام می‌شود.

مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس درباره مزیت‌های راه‌اندازی معاملات اوراق گواهی‌ ارزی در بورس گفت: تشكیل بازاری متمركز، متشكل و شفاف مهم ترین ویژگی راه‌اندازی این معاملات در بورس است كه می‌تواند بازار پر نوسان ارز را تنظیم، كنترل و مدیریت كند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است كه سفته‌بازان می‌توانند بازار غیررسمی ارز را تحت تاثیر خود قرار داده و با ایجاد فضای روانی این بازار را هدایت كنند، اما به اعتقاد طراحان معاملات گواهی ارز، مدیریت بازار ارز مهم‌ترین دستاورد راه‌اندازی این معاملات خواهد بود.

گفتنی است، ' سیدشمس‌الدین حسینی' وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه مراسم افطاری با خبرنگاران گفت: موضوع معاملات گواهی ارز در بورس در كارگروهی مركب از وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، جهاد كشاورزی، معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور‏، رئیس كل بانك مركزی، رئیس سازمان بورس و تعدادی از نمایندگان مجلس بررسی و براساس تصمیم این كارگروه، مقرر شد معاملات گواهی ارزی در بورس در آینده نزدیك راه‌اندازی شود.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: با راه‌اندازی این بازار، افرادی كه عرضه كننده ارز هستند و نیز صادر كنندگان غیرنفتی و حتی سرمایه‌گذاران خارجی دیگر و كسانی كه ارز با منشاء خارجی دارند، به علاوه بانك مركزی كه مسئولیت این كمیته را برعهده دارد، به‌عنوان عرضه‌كننده ارز در بورس ایفای نقش می‌كنند.

اقتصام** 9141**1319





:: برچسب‌ها: عکس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: