دولت تاجیكستان ایجاد امنیت را از دلایل استفاده از نیروی نظامی در بدخشان اعلام كرد
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش خبرگزاری دولتی'خاور'، در پی دریافت گزارش از سرویس های اطلاعاتی افغانستان مبنی بر تمركز 400 تا یكهزار شبه نظامی در دره 'ورسیچی 'بدخشان این كشور با هدف بی ثبات و ناآرام كردن بدخشان تاجیكستان، دولت دوشنبه به تقویت حضور نظامی خود در این منطقه اقدام كرد.

نیروهای نظامی تاجیكستان متشكل از گارد ریاست جمهوری، ارتش، كمیته امنیت ملی و نیروهای وزارت كشور، در پی ترور رییس كمیته امنیت استان خودمختار بدخشان، عملیات مشتركی را در مرز مشترك با افغانستان انجام دادند كه در این عملیات تعداد زیادی از دو طرف و مردم عادی كشته و یا زخمی شدند.

در بخشی از این بیانیه آمده است تمرینات نظامی تاكتیكی دو ماه پیش دولت تاجیكستان در بدخشان نیز با هدف آماده سازی سازمان های نظامی و امنیتی در مقابله با نیروهای مسلح شورشی مخالف حكومت در همین راستا برگزار شده بود.

این مركز مدعی شد تشدید ناامنی ها در استان بدخشان و وضعیت اجتماعی و سیاسی ناآرام منطقه از جمله افغانستان دولت دوشنبه را ترغیب به تشدید تدابیر امنیتی با بهره گیری از تمام توان خود برای مقابله با ناآرامی ها كرد.

مركز مطالعات استراتژیك ریاست جمهوری در بخش دیگری از بیانیه خود تاكید كرده كه دولت دوشنبه مطمئن است 'طالب ایام بیك اف'معاون مرزبانی گمرك استان بدخشان در ترور'عبدالله نظرف'رییس كمیته امنیت بدخشان دست داشته و برای دستگیری او كه در تشدید ناامنی ها و همكاری با افغان ها در استان نقش اساسی داشت، تصمیم به حمله نظامی گرفت.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دستگیری و بازداشت هشت افغان در درگیری های استان بدخشان گواهی مستند بر ادعای دولت دوشنبه مبنی بر دخالت گروههای مسلح افغان در ناآرامی های این منطقه است.

این بیانیه با اشاره به اظهار نظرهای متفاوت كشورهای روسیه، آمریكا، انگلستان، افغانستان، چین، قرقیزستان، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همكاری اروپا درباره وضعیت در شهر 'خاروغ' استان بدخشان؛ از اینكه برخی رسانه های داخلی و خارجی نیز از رویدادهای بدخشان تحت عناوین 'تاجیكستان و قره باغ'و یا'تاجیك - آبخازیا'نام بردند، انتقاد كرد.

مركز مطالعات استراتژیك ریاست جمهوری تاجیكستان، انتقاد بدخشانی های ساكن در دیگر كشورها از حمله نظامی دولت به این استان را بی مورد دانست و افزود: غیردمكراتیك عنوان كردن دولت تاجیكستان تنها تلاشی برای بی اعتبار نمودن وجهه این كشور در مجامع جهانی است.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: به هر حال اكنون آرامش در منطقه برقرار است و بخش عمده نیروهای نظامی از منطقه خارج شده و مذاكرات میان طرفین ادامه دارد. همچنین دولت اعلام كرده هر گروه و فردی كه سلاح خود را تحویل نیروهای امنیتی دولت قرار دهد، تحت پیگیرد قرار نخواهد گرفت.

آساق**ه.ص**1558**5981





:: برچسب‌ها: کانادا , جزیره ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 1 فروردين 0 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: