گام های بلند ونزوئلا بر فرش قرمز مركوسور
نوشته شده توسط : ipxrxt

علیرغم افزایش جنجال ها بر سر عضویت ونزوئلا در مركوسور و انتقاد به تبدیل شدن مركوسور به چیزی فراتر از یك باشگاه سیاسی سران چپگرای آمریكای لاتین، روز سه شنبه این كشور به طور رسمی به عضویت این اتحادیه تجاری درآمد تا در كنار آرژانتین، برزیل و اروگوئه كه از اعضای كامل این بازار مشترك و اكوادور و بولیوی كه دو عضو همكار این نهاد به شمار می روند، دور جدید مذاكرات پیوستن خود به این بازار را آغاز كند.

سایت خبری رسمی ونزوئلا 'ال ناسیونال' عصر روز سه شنبه 31 ژوئیه (10 مرداد) با تیتر 'بازگشت ونزوئلا به مركوسور' نوشت: اجلاس سران كشورهای عضو مركوسور در حالی آغاز شد كه ونزوئلا پس از شش سال انتظار رسما به عنوان عضو جدید این اجلاس، وارد این بلوك تجاری منطقه ای شد.

این تارنما در ادامه افزود: ونزوئلا با استقبال فراوان از سوی شركت های برزیل، اروگوئه و آرژانتین وارد بزرگترین بلوك تجاری آمریكای جنوبی شد تا در پروژه مشترك با همتایان مركوسوری خود مبنی بر تولید روزانه 4 میلیون بشكه نفت در سال 2014 و 6 میلیون بشكه نفت در سال 2019 همكاری كند.

**تغییرات ژئوپلتیكی و اقتصادی، مهمترین خواسته چاوز

-------------------------------------------------------------

خبرگزاری رسمی ونزوئلا 'آ.و.ن' نیز با پرداختن به آغاز به كار اجلاس بزرگترین بلوك تجاری آمریكای جنوبی نوشت: مركوسور با تصویب عضویت ونزوئلا، در جهت ایجاد صندوق همگرایی ساختاری به منظور كاهش عدم تقارن میان كشورهای منطقه و ترویج و توسعه متوازن منطقه ای گام برداشته است.

به نقل از این خبرگزاری، هوگو چاوز روز سه شنبه 10 مرداد جهت شركت در بازار مشترك آمریكای جنوبی موسوم به 'مركوسور' كه در برزیل برگزار می شود وارد این كشور شد و مورد استقبال رسمی 'دیلما روسلف' رییس جمهور این كشور قرار گرفت و در اولین ساعات به عضویت درآمدن اعلام كرد كه 'من یقین دارم كه از امروز، ما وارد دوره جدید تاریخی شده ایم كه در آن به سرعت در حال ایجاد تغییرات تاریخی، جغرافیایی و ژئوپلیتیكی هستیم و در آینده شاهد رویدادهای مثبت بیشتری خواهیم بود، چرا كه ونزوئلا وارد مركوسور شده است.'

وی همچنین تاكید كرد كه این بازگشت با یك 'چرخه ی جدید سیاسی' همراه خواهد بود و این رویداد را 'مثبت' و 'مناسب' ارزیابی كرد و اظهار داشت كه علاقه مند به عدم وابستگی به درآمد نفتی می باشیم و امیدواریم با ارائه یك مدل اقتصادی نوین برای توسعه صنعت گردشگری، كشاورزی و صنعتی بیشترین منفعت ملی را برای آمریكای لاتین به ارمغان آوریم.

هوگو چاوز همچنین افزود: پیوستن به بازار اقتصادی آمریكای جنوبی موسوم به مركوسور نه تنها سبب بهبود اوضاع اقتصادی ونزوئلا خواهد شد بلكه سبب بهبود روابط تجاری بین كشورهای عضو نیز می شود.

سایت خبری رسمی ونزوئلا 'گلوبویژن' نیز در گزارش امروز خود با تیتر قرار دادن عضویت كامل ونزوئلا در مركوسور، بنا به گفته هوگو چاوز نوشت: مركوسور به مانند موتور محركی است كه باعث حفظ استقلال كشورهای منطقه می شود و بهترین ره آورد این عضویت، خارج شدن از مدل نفتی و گام نهادن به سوی توسعه فعالیت های دیگر است.

**استقبال اعضای مركوسور از این عضو جدید

--------------------------------------------------

به گزارش خبرگزاری رسمی ونزوئلا 'آ.و.ن'، اعضای شركت كننده در نشست 'مركوسور' بزرگترین بلوك تجاری آمریكای جنوبی كه در برازیلیا برگزار شد، مشتاقانه از گسترش مركوسور استقبال كردند و ابراز امیدواری كردند كه این گسترش فرصتی تاریخی برای منطقه فراهم خواهد كرد.

این اعضا كه پیش از این تنها شامل آرژانتین، برزیل، اروگوئه و پاراگوئه بودند، در بیانیه مشترك این نشست اعلام كردند كه بزرگتر و موثرتر شدن این بلوك تجاری موجب امیدواری بیشتر به آینده است.

در همین رابطه دیلما روسف رییس جمهور برزیل گفت، مركوسور آغاز یك فرایند است و اكنون این بازار از پانتاگونیا به حوزه دریای كارائیب گسترش یافته است و ورود ونزوئلا به مركوسور ظرفیت های این بلوك را توسعه خواهد داد.

'كریستینا فرناندس' رییس جمهور آرژانتین نیز با استقبال از پیوستن ونزوئلا به مركوسور اعلام كرد كه این عضویت موجب كامل شدن ظرفیت های مركوسور در زمینه های انرژی، مواد معدنی، غذا و علم و فناوری شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ونزوئلا، در این اجلاس سه اعضای اصلی 'مركوسور' یعنی دیلما روسف رئیس جمهور برزیل، كریستینا كرچنر رئیس جمهور آرژانتین، خوزه موجیكا رئیس جمهور اروگوئه و هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا، تجارت و سرمایه گذاری در آمریكای لاتین را به بحث و تبادل نظر گذاشتند.

حجم مبادلات تجاری كشورهای عضو مركوسور در سال 2011 به 51 میلیارد دلار در سال رسید، اما با كاهش رشد اقتصادی و اختلافات برزیل و آرژانتین از هر چیز مثل خودرو تا زیتون، تحلیلگران پیش بینی می كنند در سال جاری این حجم مبادلات با كاهش همراه شود.

ونزوئلا در حالی روز سه شنبه به مركوسور پیوست كه پاراگوئه از زمان بركناری جنجالی فرناندو لوگو رییس جمهور سابق این كشور توسط كنگره پاراگوئه در تعلیق قرار دارد.

تعلیق پاراگوئه به ونزوئلا این امكان را داد كه در مركوسور عضویت كامل داشته باشد چرا كه پاراگوئه تنها عضو این نهاد است كه مخالف پیوستن ونزوئلا به مركوسور بوده است.

سران بازار مشترك آمریكای جنوبی هم رای اعلام كردند كه پاراگوئه زمانی به عضویت مركوسور در می آید كه دموكراسی در این كشور برقرار شود و این امر تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این كشور در آوریل 2013 میلادی از سرگرفته نخواهد شد.

پژوهش**ف.د**9123





:: برچسب‌ها: لا ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: