روزنامه های کابل: سه شنبه، ۳ اسد
نوشته شده توسط : ipxrxt

روزنامه ماندگار

آنچه حملات موشکی پاکستان به مناطق شرقی افغانستان خوانده شده، موضوع اصلی مورد بحث در مطالب تحلیلی و خبری روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

بر اساس گزارش‌ها، اخیرا صدها موشک از مناطق مرزی پاکستان به مناطق شرقی افغانستان و از جمله ولسوالی/شهرستان دانگام ولایت کنر پرتاب شده که به اثر آن شماری از ساکنان این مناطق کشته و زخمی شده و صدها خانواده هم مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

هشت صبح در گزارش اصلی صفحه نخست خود نوشته که همزمان با افزایش موشک‌پرانی پاکستان به مناطق شرقی افغانستان، پارلمان افغانستان برای به دوش گرفتن رهبری جنبش‌های مردمی علیه این موشک‌پرانی آماده می‌شود.

روزنامه از قول شهزاده شاهد، نماینده ولایت کنر در مجلس نمایندگان نوشته که پرتاب موشک از مناطق مرزی پاکستان به مناطق شرقی افغانستان در چهار ماه گذشته ادامه داشته و به اثر آن شماری از ساکنان این مناطق کشته و زخمی و برخی از مردم مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

همچنین عبدالظاهر قدیر، نائب رئیس مجلس ضمن تاکید بر این که این موشک‌پرانی‌ها "یک موضوع عادی نیست"، گفته: "بیشتر از ۳۰ کیلومتر خاک افغانستان در دست دیگران است و به کمیسیون روابط بین‌المللی وظیفه داده می‌شود که تا مسئولان را بخواهند و معلومات دقیق را به جلسه عمومی گزارش دهند."

هشت صبح در این گزارش خود قول شماری از اعضای مجلس نوشته که پاکستان این موشک‌ها را در واکنش به امضای پیمان استراتژیک میان افغانستان و آمریکا شلیک می‌کند. به نوشته این روزنامه، این نمایندگان نسبت به افزایش این موشک‌پرانی‌ها هشدار داده‌اند.

"اشغال افغانستان از جانب پاکستان" تیتر اول روزنامه محور است که در آن از آمریکا و ناتو انتقاد کرده که وضعیت امنیتی در مرزهای افغانستان و پاکستان به خوبی می‌بینند و به نوشته روزنامه، حتی گزارش‌هایی هم وجود دارد که ناتو خود در افزایش تنش‌های مرزی دست دارد.

به باور این روزنامه، افزایش این تنش‌ها ممکن است به درگیری‌های مرزی میان دو کشور منجر شود و در صورت وقوع چنین درگیری‌ها، پای آمریکا هم براساس پیمان استراتژیک میان افغانستان و پاکستان به این درگیری‌ها کشانده خواهد شد.

به نوشته روزنامه، در صورت تجاوز خارجی به افغانستان، آمریکا و برخی از اعضای پیمان ناتو، بر اساس این پیمان مکلف به دفاع از افغانستان هستند. محور معتقد است که در این صورت، این جنگ برای این کشورها، پس از مبارزه با تروریسم به یک ضرورت دیگر تبدیل خواهد شد.

روزنامه ماندگار در مطلب اصلی خود نوشته که برخی از چهره‌های نزدیک به حکومت گفته‌اند که افغانستان باید به حملات موشکی پاکستان "پاسخ مشابه" دهد، اما به نظر نویسنده، ساختار نیروهای دفاعی افغانستان "ضعیف‌تر" از آن است که در برابر قدرت نظامی پاکستان مقاومت کند.

روزنامه تاکید کرده که حکومت افغانستان باید در این مورد به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند، به باور ماندگار اما حکومت ظاهرا قصدی برای شکایت ندارد. به تعبیر نویسنده، شاید یکی از دلائل آن این باشد که افراد "پاکستانی‌مشرب" در کنار رئیس جمهوری می‌توانند مانع آن شوند.

این روزنامه معتقد است که یکی از اهداف عمده پاکستان برای این موشک‌پرانی‌ها، زمینه‌سازی برای ایجاد "منطقه خالی از سکنه" در داخل مرزهای شرقی افغانستان است که با اهداف نظامی و استراتژیک پاکستان تا سال ۲۰۱۴ میلادی و پس از آن در مورد افغانستان همخوانی دارد.

ماندگار توضیح بیشتری در این ادعای خود ارائه نکرده است.

روزنامه سخن جدید از نیروهای بین‌المللی یاری امنیتی در افغانستان، آیساف، انتقاد کرده که در قبال "حملات موشکی پاکستان" به شرق افغانستان "موضع خنثی" اختیار کرده است.

اخیرا یک سخنگوی این نیروها گفته که هنوز مدارک و شواهد کافی در این مورد به دست نیامده و به همین دلیل آیساف نمی‌تواند این حملات را رد یا تایید کند. این سخنگو افزوده که یک کمیته مشترک افغانستان، پاکستان و ناتو این موضوع را بررسی می‌کند.

سخن جدید همچنین نوشته که آیساف در حالی این گونه موضع گرفته که وزارت خارجه و مقام‌های محلی در شرق افغانستان حملات موشکی از پاکستان به ولایت‌های شرقی افغانستان را تایید کرده و اخیرا پارلمان "سکوت" دولت در این مورد را "شرم‌آور" خوانده است.





:: برچسب‌ها: تابستان , سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: