روزنامه های کابل: یکشنبه، اول اسد
نوشته شده توسط : ipxrxt

روزنامه‌های چاپ امروز کابل عمدتا به بررسی وضعیت دادگاه‌ها و رجوع مردم به آنچه که دادگاه‌های صحرایی طالبان خوانده شده پرداخته اند.

روزنامه محور با اشاره به انتشار خبری در باره شلاق زدن دو فرد در ولایت لوگر از سوی طالبان، در مطلب اصلی خود با عنوان "محکمه صحرایی؛ حکومت روستاها به دست طالبان است"، نوشته که افراد مسلح این گروه در روستاها "دادگاه‌های صحرایی" برپا می‌کنند.

اخیرا برخی رسانه‌ها گزارش دادند که افراد مسلح وابسته به گروه طالبان هر یک از این دو فرد را به اتهام آدم‌ربایی و اخاذی‌گری در ولسوالی چرخ ولایت لوگر، در جنوب کابل چهل ضربه شلاق زده‌اند.

به نوشته محور، فرمان طالبان در برخی از مناطق روستایی ولایت‌های لوگر، میدان وردک، قندوز، بغلان و نورستان عملی می‌شود و "دادگاه‌های سیار" این گروه در دو سال گذشته به حدود دوصد پرونده رسیدگی کرده است. روزنامه افزوده که طالبان مردم را در ملاء عام "شلاق می‌زند، با گلوله می‌کشند و سنگسار می‌کند".

روزنامه همچنین نوشته که هرچند مردم نمی‌خواهند به دادگاه‌های صحرایی بروند، اما چاره‌ای دیگری ندارند. به نوشته روزنامه، "طالبان در همه مسائل شخصی مردم دخیل هستند. طالبان از قضایای شخصی مردم برای توسعه نفوذ خود استفاده می‌کنند".

مقاله‌نویس محور افزوده که دادگاه‌های دولتی به پرونده‌ها به درستی رسیدگی نمی‌کنند یا دیر رسیدگی می‌کنند. روزنامه با یادآوری این مساله که هم مردم از داوری دادگاه‌ها شکایت می‌کنند و هم رئیس جمهوری ناراضی است، پرسیده که مسئولیت رئیس جمهوری در این میان چیست.

محمد ناطقی در مقاله‌ای در روزنامه وحدت اظهارات اخیر حامد کرزی را نقد کرده که گفته مردم به دلیل ضعف دستگاه قضایی کشور به شیوه سنتی حل قضایا روی می‌آورند. به نظر نویسنده، "اطلاع‌رسانی بی‌هدف" و بدون ارائه راه حل از مسائل منفی، خود باعث بدآموزی و اشتهار این مسائل می‌شود.

این دپیلمات سابق با این استدلال که طرح تکنیک‌های دزدی، انسان‌های مستعد دزد را با راهکارهای دزدی آشنا می‌کند، نوشته که مقام‌های کشور در واقع همین کار را می‌کنند، از فساد سخن می‌گویند و برای رفع فساد و بی‌عدالتی راه حلی ارائه نمی‌کنند.

به باور مقاله‌نویس وحدت، حالا طرح مسائلی مانند فساد، بی‌عدالتی و تبهکاری، این پدیده‌ها را به "مسائل عادی و روزمره" تبدیل کرده و حساسیت‌ها در میان جامعه در برابر این پدیده‌ها زدوده شده است. نویسنده افزوده که حتی رسانه‌ها هم تاثیرگذاری خود را از دست داده و سخنان رئیس جمهوری هم تاثیر ملموسی ندارد.

محمد ناطقی در ادامه تحلیل خود به این نتیجه رسیده که "در جامعه‌ای که دستگاه قضایی آن نادرست باشد، عدالت در آن جامعه مرده است. دستگاه قضایی پاک می‌تواند جامعه را پاک نگهدارد. مردم در صورتی به محاکم طالبان مراجعه نمی‌کنند که مراجع قضایی از آنها رشوه نخواهند و کارشان را انجام دهند."

هشت صبح با اشاره به بازگشت اعضای مجلس نمایندگان از تعطیلات تابستانی، نوشته که مبارزه با فساد در صدر برنامه‌های کاری پارلمان در نیمه دوم سال جاری خواهد بود. روزنامه از قول برخی از نمایندگان نوشته که پس از مشروط شدن کمک‌های جهانی به مبارزه با فساد، به این امر توجه خواهند کرد.

این روزنامه از قول فرهاد عظیمی، منشی (دبیر) مجلس نمایندگان نوشته که "پارلمان مبارزه خود را علیه فساد آغاز خواهد کرد و به آن شدت خواهد بخشید". او افزوده که اعضای مجلس در نشست‌های خود در باره شیوه‌های این مبارزه گفتگو خواهند کرد.

هشت صبح اما در ادامه گزارش خود از قول اسدالله سعادتی، عضو مجلس نمایندگان نوشته که شماری از اعضای مجلس اعتقادی به نظارت از کارکردهای حکومت ندارند و به همین دلیل بعید است که مجلس بتواند در امر تشدید مبارزه با فساد در نهادهای دولتی موفق شود.

روزنامه شاخص در تیتر اول خود نوشته که "باشندگان دایکندی در حال ترک این ولایت هستند". این روزنامه از قول محمدسادات ناصری، نماینده دایکندی، در مرکز افغانستان در مجلس سنا نوشته که "خشکسالی" باعث شده که ساکنان این ولایت به ولایت‌های همجوار و حتی کشورهای همسایه مهاجرت کنند.

به نوشته روزنامه، فقر و بیکاری مردم این ولایت را به تنگ آورده و آنها برای فرار از این وضعیت راه کشورهای ایران و پاکستان را در پیش گرفته‌اند.

این در حالی است که اخیرا این دو کشور به صورت همزمان فشارها را برای خروج مهاجران افغان از این کشورها افزایش داده‌اند.





:: برچسب‌ها: اتومبیل , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: