احمدی نژاد درگذشت پدر علم جغرافیای نوین ایران را تسلیت گفت
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری، احمدی نژاد در این پیام نقش و تأثیر غیرقابل انكار این دانشمند فرزانه، تلاشگر و خستگی‌ناپذیر در پرورش شاگردان برجسته در حوزه جغرافیا و تلاش برای سربلندی ایران اسلامی را مورد تاكید قرار داد.

رییس جمهوری، فقدان این دانشمند بزرگ را به جامعه علمی و دانشگاهی كشور تسلیت عرض كرده است.

وی از خدای بزرگ برای آن استاد فقید رحمت و مغفرت و برای بازماندگان و جامعه علمی و پژوهشی كشور صبر و اجر مسألت نموده است.

استاد گنجی جغرافیدان نام‌آور ایرانی و از چهره های ماندگار علمی كشور شامگاه پنجشنبه 29 تیرماه در سن یك صد سالگی در یكی از بیمارستان های تهران درگذشت.

دكتر گنجی در 21 خرداد سال 1291 هجری شمسی (1912 میلادی) در شهر بیرجند متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آن شهر گذراند. وی تحصیلات عالی را در دارالمعلمین عالی (1312 – 1309)، كارشناسی ارشد را در انگلستان (1317-1312) و آمریكا (1333 – 1331) در رشته جغرافیا با تاكید بر اقلیم‌شناسی گذراند و پایان‌نامه او در مورد آب و هوای ایران به زبان انگلیسی به چاپ رسید.

استاد گنجی از 1317 تا 1354 در دانشگاه تهران تدریس كرد و اولین استادی بود كه جغرافیای نوین را وارد برنامه‌های دانشگاهی كشور كرد. وی كه مدت ها مدیر گروه جغرافیای دانشگاه تهران بود در سال 1354 به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران انتخاب شد.

وی همچنین از سال 1335 تا 1347 مدیریت اداره كل هواشناسی را عهده‌دار بود و در واقع بنیانگذار سازمان هواشناسی ایران بود. در همین سال‌ها برای مدت چهار سال ریاست منطقه آسیا را در سازمان هواشناسی عهده‌دار شد.

دكتر گنجی دارای كتاب های زیاد و بیش از یك صد مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی است.

وی در بیست و نهمین كنگره اتحادیه بین‌المللی جغرافیایی در كره جنوبی در سال 2000 به عنوان یكی از 15 جغرافی دان برجسته جهان و در سال 2001 به عنوان مرد علمی جهان در حوزه هواشناسی برگزیده شد.

**1532**1368**





:: برچسب‌ها: آیفون ,
:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: