پدر دوبله ایران رهسپار خانه ابدی شد
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، پیكر زنده یاد علی كسمایی از دوبلورهای پیشكسوت سینمای ایران امروز صبح با حضور بسیاری از گویندگان و دوبلورهای كشورمان در مراسمی از مقابل تالار وحدت تشییع شد.

سید احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در این مراسم با اشاره به آثار بجای مانده از مرحوم كسمایی از وی به عنوان هنرمندی بزرگ یاد كرد و افزود: او شاگران بسیاری را در عرصه دوبله و گویندگی تربیت كرد و من افتخار می كنم به عنوان شاگرد این هنرمند فقید بر دستانش بوسه زدم.

منوچهر اسماعیلی نیز با اشاره به سابقه كسمایی در زمینه گویندگی و دوبله گفت: با این هنرمند فقید در سال 1337 آشنا شدم و همواره استقامت و پایداری وی در زمینه دوبله برای من جای تقدیر داشت.

وی تاكید كرد: دوبله ایران مدیون علی كسمایی است و بسیاری از دوبلور های حال حاضر سینمای ایران از سوی این هنرمند فقید وارد عرصه گویندگی شدند.

هادی دیباج از دیگر گویندگان سینمای ایران نیز در ادامه این مراسم یادآور شد: عنوان پدر دوبله سینمای ایران برازنده مرحوم كسمایی بود و وی در زمینه تربیت دوبلورهای جوان در مدت فعالیت هنری اش، اهتمام ویژه ای داشت.

وی ادامه داد: دیالوگ های این گوینده همواره در ذهن مردم ماندگار خواهد ماند.

غلامعلی افشاریه از دیگر گویندگان سینما نیز در ادامه با اشاره به همكاری 15 ساله اش با مرحوم كسمایی گفت: كسمایی همیشه در عرصه دوبله زنده خواهد ماند و یاد وی از قلب های ما بیرون نمی رود.

محمود قنبری از دیگر دوبلورهای سینما نیز در ادامه یادآور شد: از كسمایی تجربیات بسیاری كسب كردم و وی جسارت در عرصه گویندگی را به من آموخت.

حسین عرفانی از دیگر گویندگان سینما و تلویزیون نیز از كسمایی به عنوان هنرمندی بزرگ یادكرده و یاد و خاطر این دوبلور سینما را گرامی داشت.

مهدی میامی، محمد مهدی عسگرپور، چنگیز جلیلوند، فرهاد توحیدی و جمعی از اهالی سینما در این مراسم پیكر علی كسمایی را تا خانه ابدی همراهی كردند.

علی كسمایی سه شنبه شب بر اثر بیماری و كهولت سن در منزل خود درگذشت. این دوبلور پیشكسوت متولد 1294 و فارغ‌التحصیل رشته‌ اقتصاد از دانشگاه تهران است.

وی از سال 1329 فعالیتش را در زمینه‌ دوبله آغاز كرد و برای نخستین‌بار در سال 1333 به‌عنوان سرپرست گویندگان فیلم 'شاهزاده‌ روباهان' را دوبله كرد.

وی سرپرستی دوبلاژ 'شازده احتجاب'، 'شطرنج باد'، 'ملكوت' ،' هجرت'،‌ 'پرواز در شب' ،'هزاردستان' ، 'سربداران' ،'آخرین پرواز'، 'این خانه دور است'، 'سال‌های جوانی'،'اتاق یك'،'حكایت آن مرد خوشبخت'، 'كمیته‌ مجازات» و'هور در آتش' و فیلم‌های خارجی 'دكتر ژیواگو'،'بانوی زیبای من'، 'آوای موسیقی' و 'هملت' را در كارنامه‌ هنری‌اش ثبت كرده است.

به شواهد و تاریخ، بسیاری از مدیران دوبلاژ و گویندگان مطرح كه هم‌اكنون مشغول كار هستند، از شاگردان این هنرمند پیشكسوت محسوب می‌شوند، كسمایی در بیست‌وهشتمین جشنواره‌ فیلم فجر نیز مورد تقدیر قرار گرفته بود.

فراهنگ**1983** 1568





:: برچسب‌ها: بهار , روز تعطیل , غذا ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: