هولیگانیسم ورزشی دغدغه بزرگ یورو 2012
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش ایرنا، خشونت های رفتاری طرفداران افراطی و متعصب فوتبال و راه های مقابله با آن طی روزهای اخیر به یكی از مباحث اصلی در دستور كار مدیران و دست اندركاران ورزشی تیم ها و همچنین رسانه های ورزشی كشورهای حاضر در مسابقات جام ملت های اروپا تبدیل شده و شرایط خاص دو كشور میزبان این رقابت ها یكی از دلایل مهم و اصلی افزایش نگرانی ها در این زمینه است.

خطر خشونت های لجام گسیخته در داخل و بیرون از ورزشگاه ها از سوی طرفداران افراطی فوتبال، پدیده ای شوم و مضموم است كه چهره این ورزش پرطرفدار را مخدوش كرده و در سال های اخیر كه سیاستمداران نیز فوتبال را به عنوان یكی از راه های نشان دادن اقتدار سیاسی خود برگزیده اند، بیشتر شاهد اینگونه رفتارها در اماكن ورزشی داخلی و بین المللی هستیم.

شرایط خاص دو كشور میزبان یورو 2012،موجب شده كه این دوره از رقابت ها از حساسیت بسیار بالایی برخوردار باشد به طوریكه در هیچ دوره از برگزاری این مسابقات بین المللی فوتبال،خطر خشونت رفتاری تماشاگران فوتبال تا به این حد موجبات نگرانی دست اندركاران را به همراه نداشته است.

به عقیده كارشناسان ورزشی، از دلایل اصلی افزایش نگرانی ها نسبت به هولیگانیسم ورزشی در یورو 2012 این است كه طی سال های اخیر در لیگ های داخلی فوتبال در اوكراین و لهستان بارها شاهد خشونت های بی سابقه بوده ایم كه حتی در مواردی منجر به كشته شدن تعدادی از طرفدران فوتبال در این دو كشور شده است.

به گفته كارشناسان،دشمنی دیرینه طرفداران فوتبال در كشورهای آلمان ، هلند و انگلیس بایكدیگر و رقابت سخت این كشورها برای شكست دادن حریف، از دیگر دلایلی است كه بیشتر این دوره از رقابت ها را با خطر خشونت های رفتاری طرفداران متعصب فوتبال مواجه می كند.

به عنوان نمونه می توان به این نكته اشاره كرد كه برای بسیاری از تماشاگران متعصب فوتبال آلمان پیروزی در مقابل هلند، شاید از قهرمانی در این جام نیز مهمتر باشد و طرفداران انگلیسی نیز از تیم ملی خود انتظارات بسیار بالایی دارند و درصورت ناكامی آنها، دست زدن به اقدامات خشونت آمیز دور از انتظار نخواهد بود.

در رابطه با خشونت های قابل انتظار طرفداران فوتبال در لهستان و اوكراین، تنها در لهستان نزدیك به پنج هزار تماشاگر افراطی فوتبال وجود دارد كه ' هولیگان ' نامیده می شوند و دارای سابقه اغتشاش در مسابقات فوتبال این كشور هستند.

این افراد لهستان را به عنوان برخوردار از افراطی ترین و خشن ترین طرفداران فوتبال در جهان، معرفی می كنند.

مقامات امنیتی و پلیس لهستان برای مقابله با برخوردهای خشونت آمیز طرفداران متعصب و افراطی فوتبال در رقابت های یورو 2012 ده ها نفر از اوباش شناخته شده فوتبال این كشور را در آستانه این رقابت ها بازداشت كرده اند.

نیروهای پلیس دو كشور اوكراین و لهستان به عنوان میزبان مشترك یورو 2012 باتمام امكانات و تجهیزات در تلاش هستند تا مانع از آشوب و سرداده شدن شعارهای نژادپرستانه در جریان مسابقات شوند، اما خود آنها نیز اذعان می كنند كه روزهای سختی در انتظار خواهند داشت.

'گونتر پیتس' محقق آلمانی و كارشناس بررسی رفتارهای تماشاگران فوتبال كه از مشاوران فدراسیون فوتبال این كشور نیز شناخته می شود،در این زمینه اعتقاد دارد كه در مسابقات یورو 2012 بطور قطع مشكلاتی بوجود خواهد آمد.

این كارشناس ورزشی به طرفداران فوتبال كشورش توصیه می كند كه بهترین راه را انتخاب كرده و به جای حضور در ورزشگاه های پرخطر،درخانه مانده و از صفحه تلویزیون مسابقات تیم مورد علاقه خود را تماشا كنند .

بنا به گزارش رسانه های ورزشی آلمان،هولیگان های لهستانی در روزهای گذشته پا را فراتر گذاشته و حتی طرفداران آلمانی را تهدید به قتل كرده اند و شعاری كه برای خود در این راه انتخاب كرده اند، این است كه 'بیایید آلمانی شكار كنیم'.

البته با توجه به اینكه در درون ورزشگاه ها تدابیر شدید امنیتی اندیشیده شده و نیروهای امنیتی و پلیس به طور كامل همه چیز را تحت كنترل خواهند داشت، دامنه درگیری ها به بیرون از ورزشگاه ها و خیابان های اطراف كشیده می شود كه در این صورت كنترل آن كار آسانی نخواهد بود.

این خشونت طلبی و نفرت لهستانی ها از آلمان ها به سابقه تاریخی اشغال خاك این كشور از سوی آلمان نازی در سال 1939 باز می گردد كه با ورود ارتش هیتلر به لهستان و اشغال این كشور،جنگ جهانی دوم آغاز شد.

در جام جهانی سال 2006 نیز كه آلمان در مرحله مقدماتی در مقابل لهستان مسابقه داد، قبل و بعد از بازی شاهد درگیری های بسیار شدیدی بین طرفدران دو تیم بودیم.

مقامات آلمان برای مقابله با خشونت های احتمالی در داخل ورزشگاه ها، حدود 30 مامور با تجربه پلیس این كشور را با لباس شخصی راهی ورزشگاه ها می كنند تا در بین تماشاگران حضور یافته و با استفاده از عوامل نفوذی خود در داخل مجموعه، هرگونه تحرك مشكوك را كنترل و با آن مقابله كنند.

مقامات لهستان نیز برای برخورد و دستگیری طرفداران خشن فوتبال،اقدام به تشكیل دادگاه های اختصاصی كرده اند كه بلافاصله این هولیگان ها را محكوم، زندانی و یا از كشور اخراج خواهد كرد.

در همین رابطه مقامات دولت آلمان نیز طرفداران افراطی شناسنامه دار را از سفر در مدت زمان برگزاری مسابقات محروم كرده و آنها موظف هستند تا پایان رقابت های یورو 2012،هر روز خود را به مقامات پلیس محلی معرفی كنند.

' گرت دلبوفسكی' كارشناس فوتبال آلمان كه تز پایان نامه دكترای خود را به موضوع طرفداران فوتبال اختصاص داده در این زمینه،گفت: بلیط های مسابقات به نام فروخته شده و با توجه به استانداردهای بالای امنیتی در ورزشگاه ها، برقراری آرامش در داخل ورزشگاه ها بسیار بالا خواهد بود اما در بیرون از ورزشگاه وضع فرق كرده و احتمال درگیری ها زیاد خواهد بود.

دلبوفسكی افزود: لهستان به تنهایی هفت هزار مامور برقراری نظم در اطراف ورزشگاه ها مستقر می كند و این نشان از آن دارد كه مقامات برگزار كننده نیز احتمال وقوع درگیری های خطرناك را داده اند.

فدراسیون فوتبال اروپا یوفا، نیز اعلام كرده كه این فدراسیون نیز از ناظران امنیتی در ورزشگاه ها استفاده خواهد كرد.

سردادن شعارها و اقدامات نژادپرستانه از سوی تندروهای افراطی در ورزشگاه ها كه همیشه زمینه ساز بروز درگیری بین طرفداران متعصب تیم ها بوده است ازسوی 'میشل پلاتینی' رییس فرانسوی یوفا، نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینكه مسابقات یورو 2012 در نهایت آرامش برگزار شود، می گوید:من امیدوارم طرفداران فوتبال رفتار خوبی از خود نشان دهند اما باید منتظر ماند و نتیجه را دید البته باید قبول كنیم كه در هر مسابقه بزرگ همیشه مشكلاتی وجود دارد.

اسقف های لهستان هم بیكار ننشسته و دریك دستور مذهبی با هدف كاستن از مشكلات و عواقب خطرناك، از مردم این كشور خواسته اند تا در حین برگزاری این مسابقات از مصرف مشروبات الكلی خودداری كنند.

رییس اتحادیه فوتبال انگلیس نیز از جمله مقاماتی است كه در دیدار با رییس اتحادیه فوتبال اروپا نگرانی از این بابت را اعلام و تاكید كرد كه نگران است بازیكنان و هواداران انگلیسی در جریان رقابت های یورو 2012 در اوكراین هدف حملات نژادپرستانه قرار گیرند.

مقامات انگلیسی پیش از این هم نسبت به حركات خشونت آمیز احتمالی هولیگان ها و افراطیون راست گرا در روزهای برگزاری مسابقات جام ملت های اروپا در اوكراین هشدار داده بودند.

براساس اخبار و گزارش ها،گروه های ضد نژادپرستی در 18 ماه منتهی به مارس 2012حدود 195 حادثه نژادپرستانه را در جریان مسابقات لهستان و اوكراین ، میزبانان كنونی یورو 2012 ثبت كرده اند و همه اینها موجب افزایش نگرانی را فراهم آورده است.

هر سه مسابقه انگلیس در مرحله گروهی در اوكراین انجام خواهد شد.

'اندی هالت' معاون اتحادیه فوتبال انگلیس كه به همراه 24 افسر پلیس انگلیس برای نظارت برمراحل تامین امنیت اعضای تیم و مسابقات آنها به اوكراین خواهد رفت، گفت: فكر می كنم اوباشگری فوتبال در اوكراین بیشتر باشد.

اتحادیه فوتبال اروپا،(یوفا) نیز نگران این است كه میزبانی لهستان در رقابت های یورو 2012 به دلیل هواداران آشوب طلب این كشور، با مشكل روبه رو شود.

به عقیده یوفا، كشور لهستان كه از تجربه لازم نیز برخوردار نیست به عنوان یكی از میزبان های مسابقات شرایط خوبی را از لحاظ آمادگی برای میزبانی تجربه نمی كند و شورش های متعدد هواداران فوتبال این كشور در ماه‌های اخیر زنگ خطر را برای یوفا به صدا در آورده است.

فوتبال لهستان در ماه ژانویه خاطره‌ تلخی را تجربه كرد و یك هوادار 24 ساله در نزاع بیش از 100 هوادار فوتبال در لودز جانش را از دست داد.

پس از دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال لهستان با لیتوانی نیز بیش از 60 هوادار آشوب طلب به دلیل پرتاب بطری، چوب و اسپری آتش زا به سمت پلیس دستگیر شدند. گروه‌هایی وابسته به نئونازی هم در این درگیری‌ها حضور داشته‌اند.

'میشل پلاتینی' رییس یوفا، در ماه اكتبر گذشته اعلام كرد كه هیچ گونه ملایمت و گذشتی نسبت به آشوب هواداران در رقابت‌های یورو 2012 وجود نخواهد داشت و دولت لهستان هم قول داده برنامه‌هایی را برای مبارزه با جنجال احتمالی هولیگان‌ها در نظر بگیرد.

پلاتینی،با بیان اینكه داوران در صورت مواجهه با رفتار نژادپرستانه باید مسابقه را متوقف كنند،تاكید می كند كه بهترین راه برای مقابله با نژادپرستی در فوتبال این است كه داوران در صورت مشاهده مورد نژادپرستانه بلافاصله از ادامه بازی جلوگیری كنند.

بر اساس قوانین فوتبال، داوران این قدرت را دارند كه در صورت توهین نژادپرستانه مسابقه را ناتمام پایان دهند.

در تازه ترین مورد از رفتارهای خشونت آمیز و نژاد پرستانه طرفداران افراطی فوتبال در لهستان،شب گذشته در تمرین تیم ملی فوتبال هلند كه در یكی از شهرهای این كشور انجام شد، تعدادی از فوتبال دوستان خشونت طلب با تقلید صدای حیوانات جنگلی همچون میمون، موجب ناراحتی بازیكنان هلند به ویژه سیاهپوستان شدند و مربی این تیم مجبور شد همه بازیكنانش را در یك گوشه زمین جمع كند.

رقابت های فوتبال جام ملت های اروپا جمعه شب با دیدار تیم های فوتبال لهستان و یونان آغاز می شود و 16 تیم حاضر در این رقابت ها در كنار رقابت نفس گیر در مستطیل سبز با بازیكنان تیم های رقیب،باید خود را برای مشاهده رفتارهای خشونت آمیز و شعارهای نژاد پرستانه هولیگان های افراطی نیز آماده كنند.

اروپام**2051**1701**1368**





:: برچسب‌ها: کانادا , غذا , مکزیک ,
:: بازدید از این مطلب : 396
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: